Caprice
Tänkte göra ett litet hörn med " farliga" växter...

Nu vinns det väl inte direkt så farliga växter, blir väl mer åt det giftiga hållet...

Ricin, Mosesbuske mm...

Någon som har bra / roliga förslag...?

Caprice
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske någon av dessa: Belladonna, Dårört, Bolmört, Spikklubba (finns i många färger och former)

Det finns en massa växter som är giftiga så man har mycket att välja på fingerborgsblomma, stormhatt, vitsippa, blåsippa, liljekonvalj, blomstertobak, ballongblomma, snödroppe, julros, påsklilja m fl är ju också giftiga växter.
Tesa
eftersom det är så himla lite förgiftningsfall av just växter så misstänker jag att gran eller tall är de farligaste och orsakar flest dödsfall när nån fäller dem på sig själv eller nån annnan.........
annars sägs det ju att stormhatt är bland de giftigaste växterna vi har....i nästan varenda trädgård.....
Christoffer
Rams av olika slag ska vara giftiga (de finns häruppe i min skog), och Besksöta ska vara giftig, och den växer lite här och var längs med gatorna.
kerstin z5-6
Och av dem är nog dårörten en av de roligare o snyggare smile.gif Kommer jättetidigt på våren -gillar den smile.gif
Caprice
Ja, dårörten gillar jag... wub.gif

Fast sååå tidigt kommer den inte...?
Maj-Juni står det hos Impecta...

Fast sån får det bla bli..

Caprice
kerstin z5-6
Hos mej blommar den i maj smile.gif
TeliaNet
High Chapparal- kaktus är nog inte dödlig, men jag vill inte prova!
Ljusalfheim
Tidlösa

fetknopp

wub.gif
Boxer
Triffid! smile.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

(fast det är klart...dom skulle nog bara vandra iväg)
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ljusalfheim @ 03-01-2005, 16:31)
Tidlösa

fetknopp

wub.gif

Vilken fetknopp är giftig? De sedumsorter jag känner till är ogiftiga en del arter kan man ju t.o.m använda att blanda i sallader.
Ljusalfheim
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-01-2005, 23:13)
CITAT (Ljusalfheim @ 03-01-2005, 16:31)
Tidlösa

fetknopp

wub.gif

Vilken fetknopp är giftig? De sedumsorter jag känner till är ogiftiga en del arter kan man ju t.o.m använda att blanda i sallader.

jag har letat lite i mina böcker och tittat på internet.
giftinformationscentralen menar att gul fetknopp troligen inte ger förgiftningar,
men enligt 'medicinalväxter' skriven av hans flück (generalstabens litografiska anstalts förlag, tryckt i schweiz) bildar såväl färsk som torkad gul fetknopp (Sedum acre) en "drog som inehåller organiska syror och alkaloider. de sistnämnda verkar svagt narkotiskt, vidgar pupillerna och sänker blodtrycket. krossade blad orsakar hudrodnad och har använts mot variga sår, vårtor, förhårdnader m.m. i stora doser lär drogen orsaka huvudvärk, kväljningar och lätt rus."

man får väl tolka det som att den inte är speciellt giftig då... smile.gif
GrönAnna
Tibast är visst väldigt giftig - men vacker där den blommar tidigt på bar kvist...

GrönAnna
Tesa
Jag tycker mig efter det senaste dygnets tragiska händelser ha fog för mitt tidigare påstående om gran och tall.......tyvärr... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon