Hej
Jag har gjort en 10 meter lång rabatt med pioner och buskrosor, tre meter bred och skulle vilja ha någon bakgrundsväxt typ häck, eftersom det är vid en grusgång, där baksidan av rabatten gränsar mot gräsmattan, skulle vilja få förslag, buxbom vore ju toppen, men är inte riktigt härdigt här, zon 4, jag vill att det ska vara en växt som är riktigt härdig ,det kan vara en perenn oxå, och då måste jag ju så snart så det brådskar
Lena zon 4
kerstin z5-6
02-01-2005, 12:44
berberis -finns ju kul sorter
tex

alt nån perenn -ska den vara mer kuddbildande ? hur hög vill du ha "häcken " ?
Det är ju ganska höga växter i rabatten, så det kan ju vara en ganska hög häck, men det är ju inte meningen att den ska vara högre än pioner o buskrosor, mera som en gräns mot gräset på ena sidan och en bakgrund från andra hållet som är en grusgång med kant av storgatsten,
Lena
kerstin z5-6
02-01-2005, 13:34
Jag har gjort en rabatt som ser liknande ut -rosor mest
bakgrundsväxt där är
Rosenflockel -en utmärkt "häckperenn i norr -som vissnar ner helt och hållet -är neutral men ändå vacker färg -rödaktiga stammar -bara fördelar UTOM -Den är en pina att så

jag skulle så , men även köpa ett par st ..

Den är vind och regntålig och behöver ej stödjas
Blommar Augusti i 5-6
om du tycker den verkar hög -alt till lavendel häck i norr

Limonium latifolium lätt att så -jelitto har frö
10 m av samma sort blir kanske trist, skulle haft 3 höga järnställningar dom där vackra man ser med blåa kleamatis viticella/ Italiensk klematis som tar vid och blommar när annat börjar ta slut, juli- sept. Sedan Koreansk plymspirea i vitt ca 50 cm, den är fin och blir kuddig. Vit höstanemon, vit astilbe eller varför inte några vita dahlior för senare fägring under klematisen 50- 70 cm beroende på sort. Martorn i grå/blå Alpmartorn, Rysk martorn ca 1m blir ståtligt och lite dramatik i rabatten.
Tack för tipsen, jag ska tänka, Berberis tycker jag låter ganska bra, var hittar man de spännande Berbris du tänker på Kerstin?
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.