Ska försöka mig på att så meconopsis horridula, men hur är det nu? Enligt sårådslistan ska meconopsis gro varmt och ljust, men det gjorde då inte mina förra året. De som var sådda inna bara fes ihop och dog Men de som såddes utom och fick komma när de själva ville gick bättre. Bästa råden önskas
/Åsa
kerstin z5-6
02-01-2005, 13:12
Hur var förutsättningarna nu då??-minns inte om du har växthus ? <rothalsröta är ju det främsta problemet Tycker du att utesådd funkar bäst för dej så gör så .
Att ta upp dem är ingen konst -att behålla dem vid liv är lite svårare och ju varmare kultiveringsställe desto knepigare är det
vattna inte för mycket Skola ut tidigt Grusa ytan på omskolningskrukorna Låt aldrig torka ut
Christer i Falköping
02-01-2005, 13:14
Problemet med dem är att när de väl grott, bör de inte ha det varmare än +9°. Så kan du inte ordna det så, är det naturligtvis bäst att så dem utomhus. Enda anledningen jag sår växter inne, är att det är fröer jag vill ha lite bättre koll på. Annars föredrar jag utomhussådd i krukor. Men mycket hänger på var man bor i landet. Temperaturvariationerna i norrland(dag/natt) kan bli för mycket för nygrodda växter. Där är det en fördel att så dem inne kan jag tänka. Christer.
kerstin z5-6
02-01-2005, 13:27
Ja precis -jag brukar gro bergvallmo inne , men numer tar jag ut dem efter grodd- i kallväxthuset o ställer dem nära golvet -så det är ung 7-10 + -Det verkar som om rottillväxten -som ju är det stora problemet med dem -blir bäst i den tempen Alla dessa råd betyder inte att ni ska avstå -Så för tusan !-det kan inte mer är lyckas /alt misslyckas och då får man pröva igen .. Här är det mycket som gått åt skogen .. så är det bara , man ska inte ge upp för det
-asno-
02-01-2005, 14:46
Nä, jag har ju inget växthus - bor dessutom på 2:a våningen. Egentligen är det helt befängt, jag borde köpa allt färdigt men det är ju så JÄTTEKUL med frösådder Men som sagt, vill man så ska man pröva. Men 9 grader inomhus, det kommer aldrig min man att gå med på, han har nästan frusit ihjäl förr om åren fast vi haft lite varmare inomhus
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.