Ja, fort går det inte, vårt modem!

Långsammaste sorten.
Ringde till Telia, när vi flyttade in förförra hösten, för att höra mig för om det där ADSL som de skickade reklambroschyrer om (då UTAN förbehållet "kan inte fås på alla orter" i skrivet i minimal text längst ner på broschyrens baksida).
Så här, ungefär, lät det samtalet:
"Ja... nu ska vi se... Var bor du nånstans? Jaså... Vad hette det sa du? Nä, det finns inte i mitt register... kan du stava till det? Ja... nä... den adressen finns inte..."
"Äh... ??? Men jag har ju ett telefonabonnemang!! Du måste väl för tusan kunna lokalisera min adess?!"
"Jag ska se... eh... vad har du för telefonnummer? Jaha... ja... Mmmm... Nu... jaha, där har vi det... Nä, där kan man inte få ADSL, det finns inte på den telestationen."
"Nähä... Men i er broschyr här så står det att alla kan få...?"
"Ja, men det stämmer inte, ser du. Kanske kan du få nåt som kallas ISDN
[eller vad det nu var det hette]
... Ska se här... Nej, det finns inte heller."
"Nähä... Men finns det inte nåt slags beslut, har jag för mig att jag hört, att alla i Sverige ska kunna ha bredband innan ett visst datum? Har du några uppgifter om det?"
"Ja... alltså, vi bygger ju ut systemet hela tiden, så det kan du ju kolla då, efterhand, när det ska göras i... eh... där du bor."
"Jaha, hur får man reda på det då? Har du nån tidsplan tillgänglig, så man kan få veta om det är planerat att ske inom det närmsta året eller så, t ex?"
"Nej, men du kan ju gå in på Internet och kolla på vår hemsida där vi hela tiden uppdaterar sådan information."
"...!!! Eh... Internet... ??!!! Du menar det jag just ringt för att fråga om när jag kan få i mitt hus??"
"Eh.. ja... eh..."
Än har det inte dykt upp nåt bredband, men jag och mitt gamla modem håller utkik. Dock inte på telias sajt, eftersom den tar alldeles för lång tid att ladda ner...

// Tirre