Full version: Liljebaggar
etorp
För den som inte vill hålla på med att plocka liljebaggar jämt kan pröva att strö ett tunt lager "Myrr" på marken under liljorna när de första baggarna gör entré. Upprepa behandlingen om baggarna skulle öka igen. Brukar räcka med en á två behandlingar per säsong
Kajsa
Välkommen till oss! Har en del liljor men jag tvivlar på myrr, alla små larver som utvecklas i slemhögar under bladen måste plockas bort, brukar ta hela det bladet man kan inte skaka ner dom, bara dom stora liljebaggarna faller ner, men ger dom upp av lite myrr? Man kan spruta med Provado spray under bladen men det är dyrt, jag plockar 2 ggr/ dagen om våren. Handkraft är tyvärr det enda som hjälper.
MariaS
Har satt vitlöksklyftor runt liljorna under hösten. Har med blotta ögat sett "baggarna" fly illa kvickt heldre än fäkta. Har hört andra som haft samma goda effekt.

MariaS
Susanne i Linköping
Välkommen till forumet, etorp! smile.gif

Själv har jag inga problem med liljebaggar eftersom jag inte odlar något de gillar. Men rätt som det är hittar jag säkert någon oemotståndlig lilja på växtmarknaden, och sen får jag slita jag med. ohmy.gif
Betty
Här uppe i Luleå finns inga liljebaggar! smile.gif
Caprice
Välkommen etorp..!

Det där med Myrr har jag aldrig hört...

Vitlöksklyftorna har jag hört om däremot... men aldrig provat...

Håller nog med Kajsa, attackera baggarna med handen... Tycker man att det är otäckt, så finns det plasthandskar / diskhandskar att använda...

SJälv tycker jag INTE att det är otäckt... tongue.gif

Caprice
kristerh
Liljebaggen kommer ju flygande wink.gif hur funkar det med myrr? liljebaggen är ju inte på marken förutom när den ramlar ner, menar du att myrret sugs upp av liljan o avger någon äcklig doft?
Några fler som testat?
krister
Britt zon 3 fi
Jag har också använt handkraft mot liljebaggar.

Om jag har förstått rätt så faller larverna ner från bladen och utvecklas till nya liljebaggar i jorden under plantan.
I såfall kunde ju Myrr ha effekt när de nya liljebaggarna kryper fram eller.....?
Berith
Odlas artiklar - läs om liljebaggar! smile.gif
nejlika
Jag har provat med pyrex blandat med såpa och det fungerar.
1gång/vecka kan behövas i ca 1-2 månader Alt till baggarna är borta. Defenitivt värt att prova, eller hur!! smile.gif
Man kan sedan lägga malörtskvistar under liljorna som extra skydd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon