Full version: amaryllis
eva-louise, S-Halland
Hur gör ni när ni tar fram en amaryllis ni haft ute på sommarvistelse. Mina stod i garaget en månad o torkade upp sen in bland mina pelargoner ett ljust o svalt rum Nu kommer massor av blad, hade förväntat mig att inte vattna förrän knoppen kommit upp men får nog ändra mig. Skall jag vattna lite smått hela tiden tills knoppen visar sig. Gör det någon nytta med gödning nu? eller den har allt i löken sedan i sommras. Frågande Eva-Louise
Eva i Skåne
Jag är ingen amaryllisexpert, men jag har fått för mig att om det "kommer massor av blad" så kommer det ingen knopp wink.gif

Hoppas jag har fel och att du får svar från någon som har kunskapen.
wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tror det kanske var det ljusa rummet som var problemet man brukar sätta en pappersstrut över löken så det blir mörkt när man driver fram blomknoppen. Ibland funkar dock ingenting det händer att blomningen uteblir ibland speciellt om de var hårt drivna föregående år.
LillaTiger
Amaryllisen kommer väl från afrika om jag inte minns fel. Där har den en torrperiod under sommaren och blommar när regnet kommer under hösten och vintern.
Eller är jag helt ute å cyklar tongue.gif

Sen är det lite som åsa säger också, den kanske inte riktigt orkar sätta blom just nu. göd upp den under vår och sommar, och låt den vila ordentligt från början på september till mitten på november ungefär. Svalt och mörkt helt torrt.

Jag brukar sätta ut mina antingen i växthuset eller i en rabatt. Ibland händer det att de blommar då under sommaren. =)
mimmi på ekerö
Hej!

Jag har också försökt få mina lökar att blomma om till Jul, fick veta av en trädgårdsmästare att lökarna vi köper till jul är hårt framdrivna och orkar oftast inte med att blomma om förrän efter ett år.
Fick också tipset att låta dom få en skön sommar ute i rabatten,

Satte ut mina lökar i krukorna i rabatten, döm om min förvåning när två av lökarna plötsligt började blomma mitt i sommaren, Amaryllisen har verkligen en fantastik effekt bland sommarblommor, pröva själv
Tänker försöka i år också smile.gif
Christer i Falköping
Numera är de flesta amaryllisar vi köper drivna i Holland. Men det finns stora odlingar i Sydafrika(men egentligen är det en sydamerikansk växt). Den går att få i blom till jul, om man ställer den mörkt och svalt ett antal veckor innan(minns inte exakt hur långt innan). Gör man inte det, så blommar den till sommaren.
Christer.
HåkanH
Vissa sorter av amaryllis blommar utan några blad och vissa med så vattna du med lite vatten tills knoppen visar sig. Om den inte har visat någon knopp efter 1 till 2 månader så bör den gödas så att den kan samla kraft tills nästa år.
Maggan H
Hej!

Det står ingenstans hur djupt man ska plantera amaryllisen när man sätter ut den i rabatten på våren, ska den stå såsom den är i krukan, dvs med halva löken synlig? Gäller det i så fall även hyacinterna? Hörde ett program på radion härom dan men inget sas om detta, dock skulle man göda hela tiden den stod ute. unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Amaryllisen vill ha löken en bit ovanför jordytan så det går bra att bara gräva ner 1/3-1/2 löken.

Hyacinterna som ska lämnas kvar i trädgården över vintern brukar jag gräva ner helt bara blasten får sticka upp ovanför markytan.
Maggan H
Okej, tack, jag ska prova! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon