Full version: Iris
KerstinO
Ja, det är förstås helt galet i tid MEN - jag undrar vad det är för IRIS som växer bl a i Toscana - i stora ljusblå-lila fält? Den heter säkert något latinskt. Vet någon om den finns här och var i så fall?
KerstinO
Lotta i Gbg
Ja, jag har aldrig varit i Toscana så jag vet inte hur det ser ut. Menar du att de växer vilt? Några iris som jag tänker på är 1. Iris florentina (som nu förs till Iris germanica 'Florentina') den växer i Italien och har används mycket i parfymindustri och kallas för Violrot. Den är vit med en anstryknng av ljusblått. 2. Iris pallida, silveriris ljusblå, också från Italien bl a. 3. Iris germanica, trädgårdsiris, finns olika färger. Sök på Google efter dessa så får du många träffar. T ex Googlesökning bilder
KerstinO
Hej!
Ja just den var det - den odlas, sannolikt för parfymframställning. Kommer jag ihåg nu. Frågan är om den finns att köpa här i Sverige och i så fall var?
Tack så länge!
K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon