trädgårdssmurfar
wacko.gif

Vi har blivit med trädgård och ett trädgårdsland.
[B][U][SIZE=7][COLOR=red]
Nu vill vi ha hjälp med allt-vi har hur många frågor som helst: När kan vi ta fram jordfräsen och köra igång t ex?
Vi har t ex tänkt odla rödlök-när ska sättlöken ner i jorden?
Vi har också ett växthus i soligt läge där vi tänkt odla vindruvor, när kan man starta med detta, från planta eller frö?
Tips på bra nybörjarbok önskas också.

Tacksam för svar och tips.
Sulawesii
Jag har ingen aning (men, det finns det säkerligen flera som har).
Vill bara önska er välkomna hit!
Fenja
Hej och välkommen hit!
Vad roligt att ni bilvit med trädgård. Mitt förslag är att du besöker biblioteket och lånar några trädgårdsböcker och tittar igenom i lugn och ro. Så kan du säkert hitta en som du trivs med.
Det finns massor av roliga saker att odla både i rabatter och trädgårdsland. Du kan också söka här på forumet om en massa olika saker i de olika avdelningarna och få svar på många frågor. Om du tittar på Indexsidan ser du att det finns olika avdelningar för olika frågor och diskussioner. Ställ tillexempel frågor om växthus i den avdelningen.
Sättlöken brukar jag sätta ner i början av maj (zom 4), men det beror givetvis på var man bor, tidigare i södra landet och senare norrut. Vindruvor kan jag inte mycket om, men det enklaste är kanske att köpa färdiga plantor i en handelsträdgård.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Jordfräsen bör ni undvika i största mån ofta blir det bara sämre = man slår sönder ogräset och får ännu mera ogräs, maskarna mals sönder, är det lerjord så blir marken bara hårdare. Ta bort ogräset istället först och blanda ner rikligt med stallgödsel med grep istället eller kör med latmansvarianten istället lägg tjockt med dagstidningar på marken där ni ska odla sådant som lök och häll på jord + kompost i ett 20-30cm tjockt lager och strunta i att gräva.

När du sätter ner sättlöken till rödlöken är olika (beror på vart du bor), risken för hårdare frost bör dock vara över utsätts löken för alltför kalla nätter så går den upp i blom och det blir då inte så stor lök att skörda. (man kan också fröså rödlök men man måste då förkultivera den)

Vinrankor kan du starta med i vår och köp plantor (frösådda har osäker härdighet och kan få oätliga druvor bättre satsa på namnsorter). Alla sorter passar dock inte i växthus en del går bättre utanför växthuset Zilga kan man ju odla ända uppe i norra sverige. I vilken växtzon ska vinrankan odlas, vilken färg vill ni ha och får sorten ha kärnor eller ska den vara kärnfri?

Den här tegelstenen till bok tycker jag tar upp otroligt mycket information som kan vara bra att kunna när man ska prova köksväxtodling:
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...X49URVE4D851527

Dessa sidor på odla ger också mycket info:

http://www.odla.nu/vegt/
http://www.odla.nu/bar/
http://www.odla.nu/metoder/

+Är ni intresserade av grönsaksodling ring till Runåbergs och be att få deras frökatalog(den är gratis), deras frökatalog har inga bilder men den har mycket utförliga instruktioner om hur man odlar en massa olika grönsaker den är som en kombinerad odlingsbok & frökatalog.
http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
Fialotta
Vill bara önska er välkommna hit...Fenja
tipsade bra att gå o låna böcker är en bra start...Lycka till wub.gif
Snöflinga
Välkomna Smurfar !

Växthuset är ju guld tongue.gif Hade ett sådant i föregående boendet. Brukade så frön tidigt, för att sedan i slutet på apr.- början av Maj flytta ut dem i växthuset. En varmluftsfläkt som ställdes in på 5 grader hindrade plantorna att frysa.

Resultatet blev knubbiga frodiga små plantor, sedan var det så skönt att stå i växthuset och omskola de små liven, slippa allt dräll med jord inne.

Viktigt också att kalka eller skugga växthuset, lufta på dagen, annars kan det bli hur varmt som helst därinne sleep.gif

Lycka till !
Susanna
Om ni vill odla grönsaker så kan jag rekommendera boken "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson. Den är helt suverän och jag hade stor användning av den när jag började odla för några år sedan.
Tesa
Ni har ju redan fått svar på era frågor men jag vill önska er välkomna......till ett jättemysigt forum.... wub.gif det händer väl ibland att det går hett till i diskussionerna här men på det stora hela så...jättemysigt....
VÄLKOMNA än en gång...
Lena N
Välkomna!

Med hjälp av kamraterna här på Odla, Lena Israelssons Handbok för köksträdgården och Runåbergs katalog kommer ni att snabbt bli proffsiga trädgårdsmästare. tongue.gif

Vill ni hellre ha Runåbergs katalog i datorn (förläggs inte så lätt wink.gif ) så finns den att ladda ner på deras hemsida. Länk finns i Äsas inlägg ovan.

Lycka till! smile.gif
Caprice
Välkomna, Blå Varelser..! biggrin.gif

Håller med Åsa, akta er i möjligaste mån att använda jordfräsen...!

Ni dödar ju alla maskar, de jobbar år er..!

Tycker rödlökside´n är kul och annorlunda nybörjaride´...

Rekommenderar en allt-i-allo-bok, där det står i princip ALLt ni behöver veta
ang trädgård! Det är Din Trädgård av Karin Berlund..!!
Köp den, det är en riktig trädgårdsbibel..!!

Finns HÄR hos Adlibris för 196:-...

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon