fruberglund
Fick lite ingredienser över sen julknäcken och tänkte göra kola men som vanligt blev den misslyckad mad.gif

Jag gör precis som det står i receptet, gör kulprov m.m. (precis som med knäcken som jag gjorde i julas och den blev bra), rör hela tiden m.m.

Ändå blir kolan inte seg utan "smulig" när den har kallnat precis som att sockret skär sig på nåt sätt.

Nån som vet vad jag gör för fel? Eller står det kanske fel i min kokbok?

Jag som var så sugen på CHOKLADKOLA sad.gif sad.gif sad.gif
cic
... å min blir alltid för seg.. Men jag har aldrig varit bra i köket.. sad.gif
Tesa
Ska man röra hela tiden? Det gör inte jag i mitt kolarecept...."Koka redigt, röras ofta...lite före knäcken.... Typ" ...Exakt citerat ur min receptbok... smile.gif
Hannele
För kort tid? För stor sats?
kerstin z5-6
Det där kan jag svara på -för lå ng tid
här duger nämligen bara den porösa exklusiva i smådelar på tungan sönderfallande - kolan .. Just den du kokar
Tar jag av den för tidigt -när sockrandet runt kanten på pannan precis startat -ja då blir det vanlig seg kola som inte accepteras av den här familjen , mig själv inkluderad -Så korta tiden så får du den där sega Läskiga kolan du vill ha laugh.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-01-2005, 00:15)
Det där kan jag svara på -för lå ng tid
här duger nämligen bara den porösa exklusiva i smådelar på tungan sönderfallande - kolan .. Just den du kokar
Tar jag av den för tidigt -när sockrandet runt kanten på pannan precis startat -ja då blir det vanlig seg kola som inte accepteras av den här familjen , mig själv inkluderad -Så korta tiden så får du den där sega Läskiga kolan du vill ha laugh.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Konstigt för det stod 20-30 min i receptet och jag kokade bara 25...då var det nog för länge då. Men det är nog en fin gräns i så fall för efter 20 min gick det inte med kulprovet smile.gif

Haha, bra, då har jag i alla fall fått en förklaring!

Ohhhh, och jag som ska slänga min smile.gif Synd att ni bor i norrland då laugh.gif laugh.gif wub.gif
Betty
I receptavdelningen har jag lagt in ett recept på 7-minuters kola, med choklad i. smile.gif
Keya
enda sättet för mig att lyckas med knäck och kola är att använda termometer.Skaffa ett recept där rätt temperatur står angiven och sluta koka exakt då. Har inte kokat ngn iår och minns inte riktigt var jag har receptet.Återkommer om jag hittar det..
fruberglund
Tack Betty laugh.gif laugh.gif

Tyvärr har jag gått upp så mycket efter resan till Australien så idag har jag börjat Viktväkta igen så det blir nog ingen kola förrän till helgen smile.gif
myskmadra
Jag har för mig (har inte gjort någon iår) att det brukar vara bäst att koka kola i en vid kastrull - då går det fortare att få den lagom - kulprovet.
ÅsaF
Knäck blir ju kanongott i mikron så det kanske blir samma sak med kola. Då slipper man dessutom röra särskilt ofta. Det gäller bara att inte göra för stor sats och att ha en rätt så hög ugnssäker form så det inte kokar över. Testa mikron nästa gång men halvera koktiden så den inte blir för stenhård. smile.gif
Sommartorparn
CITAT (ÅsaF @ 06-01-2005, 23:20)
Knäck blir ju kanongott i mikron så det kanske blir samma sak med kola. Då slipper man dessutom röra särskilt ofta. Det gäller bara att inte göra för stor sats och att ha en rätt så hög ugnssäker form så det inte kokar över. Testa mikron nästa gång men halvera koktiden så den inte blir för stenhård. smile.gif

Gjorde mikroknäck för första gången. Det var enkelt och blev bra. Förutom att hela mikron var full med knäck efteråt...
sad.gif
Vet ej vad jag gjorde för fel. När knäcken kokade stänkte den rakt upp, studsade mot migrolocket och ner i ugnens botten......
ÅsaF
CITAT (Sommartorparn @ 07-01-2005, 00:14)
CITAT (ÅsaF @ 06-01-2005, 23:20)
Knäck blir ju kanongott i mikron så det kanske blir samma sak med kola. Då slipper man dessutom röra särskilt ofta. Det gäller bara att inte göra för stor sats och att ha en rätt så hög ugnssäker form så det inte kokar över. Testa mikron nästa gång men halvera koktiden så den inte blir för stenhård.  :)

Gjorde mikroknäck för första gången. Det var enkelt och blev bra. Förutom att hela mikron var full med knäck efteråt...
sad.gif
Vet ej vad jag gjorde för fel. När knäcken kokade stänkte den rakt upp, studsade mot migrolocket och ner i ugnens botten......

Du kanske gjorde för stor sats. Det bör max vara 1 dl av varje ingrediens för att det inte ska koka över. Sen bör formen vara minst 13 cm hög. Bättre lycka nästa gång. smile.gif Sen brukar jag inte ha något lock över formen.
Sommartorparn
CITAT (ÅsaF @ 07-01-2005, 01:37)
Du kanske gjorde för stor sats. Det bör max vara 1 dl av varje ingrediens för att det inte ska koka över. Sen bör formen vara minst 13 cm hög. Bättre lycka nästa gång. smile.gif Sen brukar jag inte ha något lock över formen.

Tack för ditt svar, smile.gif

nej, mängden var det nog inget fel på. Receptet hette "mikroknäck" så det var anpassat.

Däremot stämde tiden inte riktigt. Stod 8 minuter på max värme, men redan efter 6 minuter luktade det konstigt, inte bara knäck utan också smält plast. Mycket riktigt hade mikrolocket blivit alldeles bucklit av den heta knäcksmeten som hoppade upp. Knäcksmeten var också ganska tjock och lite svår att få ner i formarna. Alltså, men ska nog vara försiktig med minuterna när det gäller knäck (och kola) i mikron.

Ska pröva nästa år med högre skål och inget lock ......
(är du säker på att knäcken då inte hoppar rakt upp och sätter sig i ugnens tak!) unsure.gif
Tesa
Enkla satser knäck och kola brukar jag köra i traktörpanna...går fortare då.....
Men nu är vi så många gottegrisar i familjen så det är minst dubbelsats som gäller och då använder jag en stor oval gjutjärnsgryta....
ÅsaF
CITAT (Sommartorparn @ 07-01-2005, 13:10)
CITAT (ÅsaF @ 07-01-2005, 01:37)
Du kanske gjorde för stor sats. Det bör max vara 1 dl av varje ingrediens för att det inte ska koka över. Sen bör formen vara minst 13 cm hög. Bättre lycka nästa gång.  :)  Sen brukar jag inte ha något lock över formen.

Tack för ditt svar, smile.gif

nej, mängden var det nog inget fel på. Receptet hette "mikroknäck" så det var anpassat.

Däremot stämde tiden inte riktigt. Stod 8 minuter på max värme, men redan efter 6 minuter luktade det konstigt, inte bara knäck utan också smält plast. Mycket riktigt hade mikrolocket blivit alldeles bucklit av den heta knäcksmeten som hoppade upp. Knäcksmeten var också ganska tjock och lite svår att få ner i formarna. Alltså, men ska nog vara försiktig med minuterna när det gäller knäck (och kola) i mikron.

Ska pröva nästa år med högre skål och inget lock ......
(är du säker på att knäcken då inte hoppar rakt upp och sätter sig i ugnens tak!) unsure.gif

Hehe. Jag har gjort mikroknäck en massa år men som du säger så beror ju koktiden på vilken effekt mikron har. Själv har jag en väldigt gammal mikro så det tar ungefär 13 minuter för mig att göra knäck. Har du en sån där ny variant med jet effekt så testa 7 minuter först innan du gör kulprov. Har aldrig haft lock på och jag har aldrig behövt torka taket på mikron. smile.gif Jag upptäckte sist jag gjorde den att knäcksmeten ska vara rätt lösflytande när man har i den i formarna för då blir knäcken godast och inte så stenhård. Mer som kola. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon