CITAT (ÅsaF @ 07-01-2005, 01:37)
Du kanske gjorde för stor sats. Det bör max vara 1 dl av varje ingrediens för att det inte ska koka över. Sen bör formen vara minst 13 cm hög. Bättre lycka nästa gång. :) Sen brukar jag inte ha något lock över formen.
Tack för ditt svar,
nej, mängden var det nog inget fel på. Receptet hette "mikroknäck" så det var anpassat.
Däremot stämde tiden inte riktigt. Stod 8 minuter på max värme, men redan efter 6 minuter luktade det konstigt, inte bara knäck utan också smält plast. Mycket riktigt hade mikrolocket blivit alldeles bucklit av den heta knäcksmeten som hoppade upp. Knäcksmeten var också ganska tjock och lite svår att få ner i formarna. Alltså, men ska nog vara försiktig med minuterna när det gäller knäck (och kola) i mikron.
Ska pröva nästa år med högre skål och inget lock ......
(är du säker på att knäcken då inte hoppar rakt upp och sätter sig i ugnens tak!)

Hehe. Jag har gjort mikroknäck en massa år men som du säger så beror ju koktiden på vilken effekt mikron har. Själv har jag en väldigt gammal mikro så det tar ungefär 13 minuter för mig att göra knäck. Har du en sån där ny variant med jet effekt så testa 7 minuter först innan du gör kulprov. Har aldrig haft lock på och jag har aldrig behövt torka taket på mikron.
Jag upptäckte sist jag gjorde den att knäcksmeten ska vara rätt lösflytande när man har i den i formarna för då blir knäcken godast och inte så stenhård. Mer som kola.