Full version: Aloe vera fråger
nejlika
Vet någon om man kan gör egna Aloe vera preparat av en planta ex. salva,cerat och örtolja?
Finns det något man måste tänka på?
Jag har 1 "vuxen" planta och 2 skott, tänke att man kanske kan göra något med dom.
Ingrid på Västkusten
Det är väldigt enkelt att utvinna det Du vill använda - det är bara att klämma :-)
jag vet en del som har kört hela blad i matberedare.

men däremot - använda det i cerat salvor och dyligt, det är ju 'vätskebaserat' denna gel och 'gifter' sig jättedåligt med olja och t ex bivax- För att kunna att få olja och vätska att gå ihop måste man använda en emulgator. Dessutom kommer Du att ha andra problem nämligen hållbarheten. Ser Du int upp så kommer aloegelen att mögla - den är så fort Du klämt ut den ut bladen rena mums mums för alla bakterier. Det är därför de mesta 'hemanvändarna' använder den helt naturell direkt ifrån bladet. Annars måste man konservera sina hemkok.

Läs mera här:

www.shenet.se

Hälsar ingrid
Christoffer
Själva skalet innehåller mycket laxerande ämnen (som dessutom påstås vara smärtstillande), så om du vill ha den effekten också, så tar du med skalet. Vissa tål det inte, andra gör det.
uno
Vilken av aloe vera är det som är verksam. Den med vita eller den med röda blommor?
Ingrid på Västkusten
Aloe barbadensis innehåller mest av aloin och har också denna lättast tillgänglig.

Alla aloe innehåller annars detta ämne. Och de blommar både rött gult och vitt :-) jag ahr för mig att A barbadensis är rosa i sin blomning. Men blomfärg är variable och beror på odlingsbetingelser och temperaturer mm mm.

Såg att Ikea Bäckebol hade Aloe vera plantor till salu förresten.....
Fenja
Nejlika! Du kan skiva aloen och lägga den i olivolja, den ska stå i ett soligt fönster i minst två månader, till slut blir det liksom bara en gägga. Detta silas sedan och kan användas i salvor, cerat och som olja. Det är den basen jag använder i mina aloeprodukter.
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Fenja - den måste Du la konservera sedan va?

Hälsar Ingrid
MariaS
En liten varning bara. Det finns en Aloe som inte lämpar sig för hud eller invärtes preparat. Aloe curacaoe. För att veta vilken detta är, så skär i bladet, kommer det ut en orange vätska i själva skalet är detta curacao. Detta är ett MYCKET starkt gift som används vid narkos och förlamar andningsvägarna. Annars är veran från alla Aloe användbar till det mesta. T.ex. torkas Aloe ferox och mals ner och används som beståndsdel i sårpuder. Säkraste Aloeplantorna är: Aloe barbadensis, Aloe sauveolens och Aloe ferox.

MariaS
Ina
Enligt Shenet är Curacao-aloe en synonym för A. barbadensis... hmmmm... nu blir jag förvirrad... huh.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (MariaS @ 05-01-2005, 11:08)
En liten varning bara. Det finns en Aloe som inte lämpar sig för hud eller invärtes preparat. Aloe curacaoe. För att veta vilken detta är, så skär i bladet, kommer det ut en orange vätska i själva skalet är detta curacao. Detta är ett MYCKET starkt gift som används vid narkos och förlamar andningsvägarna. Annars är veran från alla Aloe användbar till det mesta. T.ex. torkas Aloe ferox och mals ner och används som beståndsdel i sårpuder. Säkraste Aloeplantorna är: Aloe barbadensis, Aloe sauveolens och Aloe ferox.

MariaS

Curacao och curare är inte samma sak - det låter som curare i alla fall. Vad har Du fått den infon Maria?

Websök säger at den är synonym med A vera/barbadensis. Och flertalet firmor på Nätet säljer perparat med Aloe curacao :-/

Hälsar Ingrid
MariaS
Har fått infon från Svenska Farmaseén.

MariaS
Fenja
Ingrid! Jag har inga konserveringsmedel i de produkter jag gör, men förvarar färdiga burkar och flaskor i kylskåp, där de är hållbara i många år.
Mvh
Fenja
nejlika
Jag har läst att man behöver diska burkar och dyl. i konserverings medel.
Stämmer det?
Ingrid på Västkusten
Fenja....tyvärr är det ju så att man inte ser tillväxten av olika bakterier och att förlita sig på att kylskåp håller bakteriefloran nere är som att tro det finns en kruka guld nergrävd där regnbåhen slutar. Tyvärr......det är bitter sanning det.

Om Du inte tror mig - det finns otal weblistor som behandlar detta - bla Cosmeticinfo på yahoogroups - det är den värsta och bästa jag vet. Värsta = kill your darlings, de kosmetiska kemisterna som handhar listan tar död på de flesta villfarelser man kan leva i (personlig upplevelse) - och i värsta fall kan man göra sig själv väldans illa med att använda icke konserverade produkter.
Varför så illa med just aloen - jo p g a vattnet. Jobbar man med vattenfria produkter är det en helt annan sak - men så fort man har att göra med produkter som innehåller minsta uns av vatten så är bakterierna framme.

Ja man måste diska allting i konserveringsmedel, man bör desinficera alla verktyg man
använder om man tillverkar produkter som innehåller vatten. Gör man cerat och salvor med olja (olika fetter) samt bivax och inget annat är det inte nödvändigt. Men man bör alltid ha en viss tanke på hur länge en olja håller sig - t ex druvkärnolja håller sig hemskt lit elänge medans olivolja är ganska så stabil......
Ingrid på Västkusten
CITAT (MariaS @ 06-01-2005, 10:09)

MariaS

MariaS är det en bok?
nejlika
Kan Askobinsyra,Citronsyra eller Vinsyra duga som konservringsmedel?
Fenja
Hmmm, Ingrid, intressant info och jag tror dig visst! Det lustiga med denna aloe/olivolja är att den kan stå och mogna i ett soligt sommarfönster flera månader och sedan i silat skick i rumstemperatur utan att det händer ett dugg med den... Enligt "receptet" ska den dessutom vara hållbar i flera år...
Ska testa och göra en bakterieodling på en lite äldre olja så får vi se.

Nejlika, jag tror man brukar rekommendera e-vitamin som konserveringsmedel... kolla på: Crearome
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
CITAT (nejlika @ 09-01-2005, 18:40)
Kan Askobinsyra,Citronsyra eller Vinsyra duga som konservringsmedel?

Hej nejlika,

De sänker pH så de är bättre än inget men vissa människor är allergiska att ha sådant i krämer. Det bästa är att använda riktigt konserveringsmedel. Jag brukar alltid berätta skrönan ifrån sjuttiotalet som tyvärr är sann - Maybelline :-/
Mascaran - den där man skulle addera vatten till och gegga med liten pensel? Många flickor använde ju saliv istället - och det var faktiskt ett fall att en blev blind - vart bakterier i mascaran. Och sådant ser man inte - inte emd blotta ögat. Det finns en otrolig massa 'old die-hards' på Internet soms er konserveringsmedlena som riktigt ' roten till det onda' och påstår sig klara sig utan - iofs vad man gör för eget bruk är en sak och vad man säljer för andra är en annen sak - men det är lika hemskt vem det än kan drabba.

Vatten och pH 7 är mums och godis för bakterierna. Så fort Du har stopat fingsingarna i en burk är det kört - egentligen så borde man applicera allt med en spatel istället men det gör ju inte folk så därför bör man ha konserveringsmedel i.
Små batcher som man använder upp på ett par veckor är en sak och allergier emot konserveringsmedel finns det också gott om - där är det tur att det finns 'allt fett' d v s olja / bivax produkterna man kan göra själv.
MariaS
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-01-2005, 17:15)
CITAT (MariaS @ 06-01-2005, 10:09)

MariaS

MariaS är det en bok?

Svenska farmaceén är en bok för farmacepter (Apotekare) Finns på medicinska bibliotek.

MariaS
Ingrid på Västkusten
Ingen referens hittades på Internet att just 'Aloe curacao' skulle vara giftig - undras om det inte är kanske något annat som avses kansek detta;

http://www.curacao-travelguide.com/nature/index.shtml

Verkar vara något av det hemskaste på ön Curacao i floran....the mazania tree.

Jag tror att det skett en förväxling för just Aloe curacao är en synonym med Aloe vera.

Intressant! Och detta förklarar en del - jag har under årens lopp stött på lösa referenser till att 'nån aloe' skulle vara hemskt giftig och aldrig fått svar på vart det kommer ifårn och vips - här är det!

Annars så kan man ju läsa deta och begrunda;

http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consume...son/Aloe_sp.htm

http://www.medcohealth.com/medco/consumer/...articleID=99369

mfl mföl - det verkar som en hel del 'medicinska onlineresurser' har den vanliga aloen listad som milt giftig :-) intressant va! Och kan ge hudirritationer.....och irritera stora tarmen - tänk på alla som DRICKER aloe :-)
Här är en mkt skojig artikel:

http://www.landofvos.com/articles/wingtips/aloe.html

om nån orkar läsa :-)

Hälsar Ingrid
Mia, zon 3
Enligt en dam som jag köpt en del aloeprodukter genom så finns det ett tarmretande ämne i aloe (all aloe, vad jag förstår), men köper man det som "drick-preparat" ska detta vara borttaget. Det finns visst någon patenterad metod för detta. Gör man aloeprodukter av hela bladet (dvs inklusive skalet) får man ett mycket mer verksamt medel, jämfört om man använder enbart gelén. Att köra hela bladen i mixern verkar ju mer effektivt då, men man ska kanske bör hålla sig till utvärtes bruk?
Själv brukar jag vid behov "sprätta upp" ett blad och lägga med gelésidan mot huden, och sedan plåster/elastisk binda på. Funkar kanon mot t.ex. skoskav.
Eftersom bladen blir förstörda om man tar delar av dem brukar jag ta ett helt blad, skära av det jag behöver och sedan lägga plastfolie över snittytan och förvara i kylskåp. Vad jag vet håller det flera månader. Nu är det ju sant att man inte ser med blotta ögat vad som händer på bakterienivå, men aloe ska ju vara särskilt bakteriedödande, så det kanske funkar bra?
Ingrid på Västkusten
Njae - bakteriedödande är det så gott som inget som är - det är skillnad t ex på konserveringsmedel och antioxideringsmedel. T ex E-vitamin är inget konserveringemedel även om det oftast står så i reklam och liknande, det är ett antioxideringsmedel d v s det hindrar fett mm att härskna i krämer och dylikt.
Jag retar mig mest på den där reklamen med sesamolja som man använder som näsdroppar - naturligt konserveringsmedel står det där - suck.

Ja det finns ett dokumeterat lectin i aloe - det vet jag inte om det försvinner i dessa invärtesprodukter, troligtvis inte.
Lectin _>
http://www.krispin.com/lectin.html
ifibi
På panduro säljer de en del varor för dem som vill göra egna salvor och lotioner. De säljer också bra böcker om hur man framställer lotioner och om råvarorna man har i. Den boken jag har heter Naturlig hudvård och är skriven av Finn Andersen.

Jag provade för ett tag sedan att göra egen hudkräm (dock inte med aloe vera i) och använde då paraben som konserveringsmedel.

E-vitamin används inte som konserveringsmedel. E-vitamin har till uppgift att motverka oxidation/ härskning av celler i huden och minska uppkomsten av fria syreradikaler.
ifibi
Är det någon som om man kan frysa aloebladen?

Jag råkade just ha av ett från min planta... sad.gif

Kan man frysabladen i bitar för att sedan tina upp efter behov? Känns onödigt att behöva slänga det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon