Full version: Tulpaner
netaave
Eftersom jag mått sk-t de sista dagarna köpte jag både mig och grannfrun en stor bukett tulpaner idag.
Blandade färger både dubbla och enkla, och så det där härliga lite krispiga frasiga ljudet när man sätter dom i vasen.
Jag mådde bättre direkt!
myskmadra
Sången till tulpanen

Du tulpan
borde få en egen sång
Du som sträcker på Dig
böjer på dig helhjärtat
utan att knäckas
inte ens ett kronblad
faller ned på bordsduken
Du tulpan
gav mig skådespel
en hel vecka

Myskmadra 1995
renate
När jag har städat ut julen kommer tulpaner på bordet. Börgar blir trött på granen och alla tomtar.Efter trettonhelgen åker granen ut, och allt pynt i lådorna.
Yin o Yang
Tulpaner är en välsignelse i dessa dystra tider wub.gif . Och det ska vara STORA buketter wub.gif
netaave
CITAT (Yin o Yang @ 04-01-2005, 10:33)
Tulpaner är en välsignelse i dessa dystra tider wub.gif . Och det ska vara STORA buketter wub.gif

Jaa och fleeera! tongue.gif
Caprice

biggrin.gif

Caprice
kristerh
Får bli ett besök på hötorget på fred när jag är ledig rolleyes.gif
Hur behåller ni era tulpaner fräscha? tycker att de skenar i väg, färgerna blir blaskiga efter ett par dagar, fast de ska ju inte hålla så länge wink.gif
då får man köpa nya tongue.gif
krister
Sulawesii
CITAT (kristerh @ 04-01-2005, 12:28)
Får bli ett besök på hötorget på fred när jag är ledig rolleyes.gif
Hur behåller ni era tulpaner fräscha? tycker att de skenar i väg, färgerna blir blaskiga efter ett par dagar, fast de ska ju inte hålla så länge wink.gif
då får man köpa nya tongue.gif
krister

Därför köper jag sällan tulpaner.
Synd, för de är ju så vackra när man köper dom!
netaave
Jag gör så här, skär (inte klipper) av stjälkarna ett par cm lite snett och ser då också till att alla blir lika långa. Låt dom sen stå med förpackning eller papper runt i minst en timme i vatten.
Sen har jag aldrig mer än 4-5 cm vatten i vasen men fyller på om det minskar. Lös upp 1 tsk potatismjöl i vattnet. Ställer svalt på natten.
Mina brukar kunna stå nån vecka.
kristerh
CITAT (netaave @ 04-01-2005, 12:50)
Jag gör så här, skär (inte klipper) av stjälkarna ett par cm lite snett och ser då också till att alla blir lika långa. Låt dom sen stå med förpackning eller papper runt i minst en timme i vatten.
Sen har jag aldrig mer än 4-5 cm vatten i vasen men fyller på om det minskar. Lös upp 1 tsk potatismjöl i vattnet. Ställer svalt på natten.
Mina brukar kunna stå nån vecka.

Tack för tipset, får testa det där med lite vatten i vasen, har känt på mig att vattnet "härsknar" efter ett par dagar. Är för lat för att ställa dem kallt på natten wink.gif
krister
amaira
För sådär femton år sedan, jobbade jag extra i ett växthus härute, med att plocka tulpaner wub.gif wub.gif wub.gif.
Det var underbart (fast lite enformigt efter ett tag sleep.gif ).

Det var en sort (Angelique wub.gif ) som hade problem med skaften, de liksom snörptes av ganska långt uppe mot blomman, så det var massor med blommor som kastades.

Givetvis bar jag med mig mängder av dem hem, och jag hade överflöd av kortskaftade (ca 5 cm) tulpanblommor i alla skålar och bunkar jag kunde få tag i! I hela huset.

Kände mig som om jag levde i mulitmiljardärs-lyx, det var obeskivbart ljuvligt, just i dessa årets första månader.

Tulpaner ... jag säger bara : wub.gif wub.gif wub.gif .

/amaira.
Malvia
Tulpaner köpte jag igår, till maken som fyllde år.
En gång om dan klipper eller skär jag skaften ca 1 cm, byter vatten och ställer svalt om natten om jag kommer ihåg. De håller ca en vecka.
rolleyes.gif
netaave
Angelique är det dom som är rosa och dubbla, tror jag har såna i trädgården.
amaira
CITAT (netaave @ 04-01-2005, 15:35)
Angelique är det dom som är rosa och dubbla, tror jag har såna i trädgården.

Ja just det, som fluffiga moln, ljuvliga. Jag har också i trädgården numera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon