|
Full version: Flora Linnéa
fruberglund
04-01-2005, 00:35
Har nån handlat på Flora Linnéa och vad tyckte ni? Det såg ut som att de hade bra priser fast man får nog beställa en del för att frakten ska gå jämt upp. Måste bara planera nån bra plats för de nya rosorna jag vill ha. Nån som vet när vårleveransen är? Nu måste det bli vår snart
Caprice
04-01-2005, 01:48
Har köpt lite ifrån FL... Bra leverans, bra kvalite´... Väldigt bra utbud... Men jag vet inte om jag håller med om bra pris... Tycker de kan vara lite smådyra... Flora Linneá är ett ställa man ska åka till, tycker jag... Fantastiskt säger de som varit där.. Om du ändå ska beställa rosor skulle jag rekommendera Rosenposten som har lika stort sortiment att välja på som FL, bra kvalite, rosorna hemkörda till dörren... Kommer inte ihåg fraktkostnaden ifrån Rosenposten, men det rör sig ungefär om samma pengar... Caprice
Har beställt många ggr av Flora Linnea och brukar sambeställa med en rosvän så vi kommer över 1.800 då är frakt/paket gratis. I höstas beställde jag 10 rosor av Flora Linnea och frakten var 135 kr. Beställde även av Rosenposten 10 st, frakt 110 kr, dom har många olika priser men vill minnas att alla moderna rosor var billigare. Jag tycker danskan är hopplös och struntar i den extra slanten det kostar med Flora Linnea, när man ringt är dom mycket hjälpsamma, eller skriver e-post, i våras fick jag en felmärkt ros men det rättades till i höstas, och då är det skönt slippa ringa till Danmark och fatta hälften. Du frågar när man får dom, på sidan står " rosorna levereras mars/april beroende på vädret " Jag ska själv beställa 15 rosor i veckan. Förra våren hämtade vi våra rosor på mässan i Sthlm, får se i vår? Dags och sova, har jobbat i natt
kerstin z5-6
04-01-2005, 11:32
Dyrt , och de sänder för sent på hösten för att jag ska kunna nyttja de barrotade -Rosenpostens frakt är ju ca 100 kr /oavsett mängd rosor ,så jag brukar beställa där om jag ska ha vanliga ympade rosor
fruberglund
04-01-2005, 11:42
Då ska jag se om Rosenposten har de sorterna jag hittade på FL. Har redan ett gäng på RP som jag har tänkt skicka efter, de verkar bara ha fått bra vitsord från er på Odla  Men åker jag till Helsingborg så ska jag absolut kika in på Flora!
Caprice
04-01-2005, 12:11
Besök dem, det vill jag med göra..... Men gör det efter du fått din beställning... Det kommer att bli fler genom ditt FL besök... Caprice
Jag har en liten oro för danska/ eng. rosor, vad använder dom som grundstammar ev laxa som bara klarar zon 1-2 kanske zon 3 ( I Danmark har man väl zon 1-2 ) Medan man i Sverige mest använder Rosa canina eller Rosa multiflora för härdigheten, laxa får inte användas. Nu har jag själv köpt danska rosor, men känner en viss oro om dom kommer att klara sig sämre, det kan gå 3-5 år innan man börjar veta säkert. Ja, det var lite rosfunderingar jag har grubblat på, när man nu köper mycket rosor och när man har en kall trädgård.
kerstin z5-6
04-01-2005, 21:32
Det är inget problem meddela bara Knud p på RP att du inte vill ha laxa underlag --på dina best -han svarar personligen -tar lite tid om man väntar till högsäsong mars april maj Rosorna där är oftast på canina Om de du vill ha ej finns med annat än laxa, får du veta det o vänta tills de kommer in Har en laxa odling sen ett par år - kunde inte vänta  Finns även en lång tråd i rosforum AOT också om laxa underlag Att plantera djupare än vanligt i kall zon när det gäller okulerade rosor är nog så viktigt
fiffigafrun
05-01-2005, 11:28
Kerstin!
Är det bara från Blomkvist i Finland du köpt dina kanadensare på egen rot? Eller finns det nån annan som kanske har postorder? Skulle vilja ha ett extra stort rotäkta exemplar av William Baffin o kanske även John Davies o John Cabot. (Rosa, rosa du vet!) WB ska få bo precis i hörnet brevid växthuset tänkte jag.
Visst hade du även nån uppstammad Lois Bugnet? Ej ympad alltså? Täcker du den alls något?
/Karin
kerstin z5-6
05-01-2005, 12:26
Vad jag vet är det bara balsgårdsrosor du kan hitta som rotäkta här i Sverige -Löta tar ju hem -från Hortico - USA ,men det är en sambest via Aots rosforum -annars vet jag ingen som för rotäkta på postorder . Rydlinge har ju en del förstås, men ingen postorder LB täcker jag inte annat än med skuggväv på våren
fruberglund
05-01-2005, 13:01
Nu har jag i alla fall beställt Roshandboken ifrån Flora
Ingrid på Västkusten
05-01-2005, 16:02
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2005, 12:26) Vad jag vet är det bara balsgårdsrosor du kan hitta som rotäkta här i Sverige -Löta tar ju hem -från Hortico - USA ,men det är en sambest via Aots rosforum -annars vet jag ingen som för rotäkta på postorder . Rydlinge har ju en del förstås, men ingen postorder LB täcker jag inte annat än med skuggväv på våren Nej - man kan köpa en hel del rotäkta rosor ifrån t ex Blomstergården i Uddevalla. Och de har postorder :-) Gun-Britts bror rotar ju rosor :-))
Blomstergården/ UddevallaBlomstergårdens rosor är alla rotäkta, men det finns bara ett litet sortiment och säljs i krukor, ev dyrt med frakten då. Såg en Kanadensare Martin Frobischer i sortimentet. I höstas fanns inga rosor att köpa, på grund av en dålig sommar stog det på sidan, för då hade jag funderat lite på en del. Men jag har köpt klematis här och dom skickades med buss och då blev frakten inte så dyr.
kerstin z5-6
05-01-2005, 16:57
Gunbritts Blomstergård glömde jag .. kanske för att jag bara handlat heuchera där ännu -stora krukor blir väl en del i frakt -o tikk Blomkvist åker jag o handlar av med bil.. som ni vet
fiffigafrun
05-01-2005, 18:04
Ok, Kerstin men de rotäkta som finns hos Blomkvist då, är det yttepytte exemplar eller finns det även lite mer storvuxna m nåt år på nacken också(dyrare förstås)? Tar Rydlinge från Blomkvist kanske? Men i o f s Kerstin, så börjar du väl ha så många rosor vid det här laget så du kan starta egen försäljning snart... Kanske man får hänga på nån Blomkvist beställning ev? BjursBerit hängde väl med dit hon också... /Karin
fruberglund
07-01-2005, 22:32
Idag har jag fått min Roshandbok från Flora och nu måste jag verkligen göra ett besök där  Det fanns så mycket vackert så jag nästan dör  Får släpa med mig morsan dit i sommar!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|