Sollan
Har tänkt så och ställa ut krukorna på altanen, men är inte säker på vilka fröer som ska stratifieras... Hur är det med följande?
Blågull
Jättebalsamin
Klätt
Myskmalva
Hur länge ska de stå ute och ska jag sedan ta in dem i värmen? Läste någonstans att aklejafrön ska stå i kylen på natten och tas ut på dagen. Hur är det med det? Det finns fler "läror" tydligen.
Finns det andra fröer som ska stratifieras?
Helen i Piteå Zon 5
Du kan ställa ut fröna av Blågull och Myskmalva, dom gror ute i början på maj här hos mig. Klätten är varmgroede och jag brukar fröså den inne i början av april, Jättebalsaminen har jag ingen erfarenhet av, jag antar att du vet vilken enorm fröspridare den är. Min erfarenhet av Akleja är att jag frösår dom och ställer ut krukorna så gror även dom i början på maj. /Helen
kerstin z5-6
Akleja behöver en kylperiod för att gro -efter 6 v brukar de gro bra inne om man vill ha det så -annars gror de i maj som Helen beskriver smile.gif
Sollan
Tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon