|
Birgitta i Ödsmål
04-01-2005, 10:57
Förra hösten köpte jag en högtrycksnatriumlampa från Willab Trädgård. Lampan fungerar men var skall jag få tag i en timer som håller mer än tre dagar? Har ställt frågan till Willab men inte fått något riktigt svar, tyvärr. Kanske är det någon här som vet mer?
Tack på förhand Birgitta i Ödsmål
Ingrid på Västkusten
04-01-2005, 11:34
Hej hopp,
Vi köper timer på Clas Ohlson - den brukar fungera bra....
Dan i Nacka
04-01-2005, 11:35
Den jag använder till min högtrycksnatrium är en vanlig mekanisk timer från Clas Ohlson. Kan det vara något problem med armaturen?
Vänliga hälsningar
Dan
Ingrid på Västkusten
04-01-2005, 11:36
Eller fukten?
TeliaNet
04-01-2005, 13:21
som skåningarna säger: Helloou en timer klara att bryta strömmen upp till en viss last( ca 10A, fused[säkrad]. brytardrivningen är på effektivvärde 230V. timern klara att bryta effektivvärde 250V.) smått och gott: din natrium-anläggning tänder lampan på <5000V effektiv värde, vilket ger u^ 7070 V.(spänningstoppen) timern gillar inte den spänningen. sen kan du ju kolla vad din trasiga timer kan bryta(vid vilken max ström) i sladden går en ström på P/U*I dvs 450W/230=~1,196A. alla timers på marknaden klarar det. annars så köper du en jordfelsbrytare med överspänningsskydd på clas ohlsson och kopplar in den mellan lampan och timern. just den armaturen fr. willab har asmundtorps mek. tillverkat och den har bl.a visat sig störa transformatorer i nätet och den ger en överton på 150Hz tillbaka.(de flesta normala utrustningar ger 50Hz tillbaka)
CITAT (TeliaNet @ 04-01-2005, 13:21) som skåningarna säger: Helloou en timer klara att bryta strömmen upp till en viss last( ca 10A, fused[säkrad]. brytardrivningen är på effektivvärde 230V. timern klara att bryta effektivvärde 250V.) smått och gott: din natrium-anläggning tänder lampan på <5000V effektiv värde, vilket ger u^ 7070 V.(spänningstoppen) timern gillar inte den spänningen. sen kan du ju kolla vad din trasiga timer kan bryta(vid vilken max ström) i sladden går en ström på P/U*I dvs 450W/230=~1,196A. alla timers på marknaden klarar det. annars så köper du en jordfelsbrytare med överspänningsskydd på clas ohlsson och kopplar in den mellan lampan och timern. just den armaturen fr. willab har asmundtorps mek. tillverkat och den har bl.a visat sig störa transformatorer i nätet och den ger en överton på 150Hz tillbaka.(de flesta normala utrustningar ger 50Hz tillbaka) Vilken tur att Du finns. God fortsättning uno
TeliaNet
05-01-2005, 13:26
tack
TeliaNet. Inlägget var gjort i positiv mening. Du skall se  ut uno
TeliaNet
05-01-2005, 14:41
Birgitta i Ödsmål
05-01-2005, 15:41
Hej igen Igår blev det en jordfelsbrytare med överspänningsskydd från Claes Olsson. Hoppas att det skall fungera. Har vi fel på vår lampa eftersom inte en vanlig timer fungerar hos oss eller beror det på att den, lampan alltså, är inköpt på Willab? Ingen vidare reklam för den firman i så fall. Hälsningar och tack Birgitta i Ödsmål
TeliaNet
05-01-2005, 15:45
CITAT (Birgitta i Ödsmål @ 05-01-2005, 15:41) Hej igen Igår blev det en jordfelsbrytare med överspänningsskydd från Claes Olsson. Hoppas att det skall fungera. Har vi fel på vår lampa eftersom inte en vanlig timer fungerar hos oss eller beror det på att den, lampan alltså, är inköpt på Willab? Ingen vidare reklam för den firman i så fall. Hälsningar och tack Birgitta i Ödsmål var det den från PROOVE? återkom med info om hur det gick!
Birgitta i Ödsmål
05-01-2005, 16:13
Hej igen Allt jag skrev om jordfelsbrytaren var fel. Min man köpte den på Biltema. Jordfelsbrytare, "Proffsmodell" står det på omslaget. Moeller, säger det dig något?
TeliaNet
05-01-2005, 17:08
ja, den kostar ca 500 kr. den har inget överspänningsskydd.
köp överspänningskydd 32-2271 på clas ohlson, den kostar 50 kr.
Ingrid på Västkusten
09-01-2005, 17:28
Obs - timern skall vara mekanisk inte digital - den digitala tål inte reaktiv last. Läs i beskrivningen vad timern skall klara för INDUKTIV last ( inte resistiv last)- det är hemligheten....
Kolla efter IP 44 utomhustimers - de verkar tåla mer än andra....å sedan får jag ta tillbaka att vi använder Clas Ohlsontimer i växthuset *LOL*.......
Ingrid på Västkusten
09-01-2005, 17:31
CITAT (TeliaNet @ 05-01-2005, 17:08) ja, den kostar ca 500 kr. den har inget överspänningsskydd.
köp överspänningskydd 32-2271 på clas ohlson, den kostar 50 kr. Överspänningsskyddet här funkar för digitala timers och det är sådant som Birgitta inte skall ha. En mekanisk timer har mekaniska brytare och far inte illa av 150 Hz övetonen. Och den är robust.... och är det i växthus så bör det vara en IP 44 klass....
TeliaNet
09-01-2005, 18:23
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-01-2005, 17:31) CITAT (TeliaNet @ 05-01-2005, 17:08) ja, den kostar ca 500 kr. den har inget överspänningsskydd.
köp överspänningskydd 32-2271 på clas ohlson, den kostar 50 kr. Överspänningsskyddet här funkar för digitala timers och det är sådant som Birgitta inte skall ha. En mekanisk timer har mekaniska brytare och far inte illa av 150 Hz övetonen. Och den är robust.... och är det i växthus så bör det vara en IP 44 klass.... nej den kanske inte far illa av 150 överton, men väl av 5000V. det är transformatorerna i nätet som inte mår bra av övertonerna. digitala timers kan ta induktiva laster, dock ganska små.
Birgitta i Ödsmål
11-01-2005, 20:22
Hej igen Vill tacka alla för hjälpen. Nu har vi jordfelsbrytare + överspänningskydd 32-2271 från Claes Olsson och en mekanisk timer, som peppar peppar har klarat sig sedan i fredags.
Krokusen blommar och Irisen har börjat visa sina gröna toppar. Härligt!!!
Hälsningar Birgitta
TeliaNet
11-01-2005, 20:47
jaha, om det är nåt krångel får du återkomma! hade jag inte rätt?  (i bland är jag lite skrytsam)
Birgitta i Ödsmål
14-01-2005, 18:44
'Nu får du sluta att le' Telia Net, för timern har slutat fungera. Idag har den inte stängt av sig. Är det vår lampa det är fel på? Har lust att säga fula ord men det får räcka med att tänka dem. Trevlig helg Birgitta
Ingrid på Västkusten
14-01-2005, 20:41
Nått konstigt är det - kan vara lampan - ta å ring Willab!
TeliaNet
14-01-2005, 22:07
kan vara lampan. kolla hur stor drift och tändströmmen är! begär en ny timer och och en ny armatur.
funkar den trasiga timern till glödlampor?
Birgitta i Ödsmål
19-01-2005, 15:39
Hej igen. Här kommer en ny rapport. Pratade med Willab i dag och de skickar ny lampa och timer. Härligt. Hoppas nu bara att den fungerar som den ska. Hälsningar Birgitta
Birgitta i Ödsmål
21-01-2005, 12:59
Fel, ingen ny lampa utan ny timer. Vi får se vad som händer. Birgitta
Tänkte berätta om mitt problem som är närbesläktat med ditt. Har golvvärme Thorin T2 Röd på balkongen där vi nu övervintrar en del av växterna. Kabeln är självreglerande och utan att gå djupare än så så sker samma fenomen här som med din lampa. Det blir för hög startström för reläet som låser sig. Mitt relä sitter inbyggt i termostaten och ditt sitter i klockan. Reläen är för små och tål inte den höga startströmmen,(alternativt är det dålig kvalitet)
Hos mig byter vi nu ut detta och sätter in ett separat relä/kontaktor som tål den högre belastningen. I övrigt har jag samma lampa som du med 70W och där fungerar en vanlig timer perfekt. MVH
Till Telia
Du får nog ta fram rättstavningsboken till din signatur
TeliaNet
22-01-2005, 21:41
CITAT (åsgård @ 22-01-2005, 15:25) Till Telia
Du får nog ta fram rättstavningsboken till din signatur vad är det nu som är fel på den då?
Hej Claes Yuor skall vara your (om det självfallet inte skall vara en vits med det) Idag så stängde inte värmen av igen på golvet. Håller du med om att det nog är det enda sättet att få bot på både mitt problem och 400W lampan med en separat kontaktor. Har talat med två elektriker som anses vara experter på detta, varav den ena kommer och skall åtgärda mitt problem i morgon (förhoppningsvis!). Tycker dock att det är märkligt att inte en vanlig timer skulle hålla för en 400W lampa, trots den högre startströmmen Vänligen Kenneth
TeliaNet
23-01-2005, 13:47
jaha, jag hade vist bara vänt lite på det.
Birgitta. Hur gick det med din lampa och timer? MVH Kenneth
Ps Nu funkar allt hos mig, har nu en separat kontaktor som tål 25 ampere, elektrikern talade om att startströmen kan vara ända upp till 40 ampere under någon millisekund, men vi mätte upp till 18 ampere Ds
Birgitta i Ödsmål
14-02-2005, 20:18
För en vecka sedan kom en ny lampa från Willab och hittills har den inte gjort sönder timern men det får nog bli en 'separat kontaktor' här också. Begriper inte riktigt vad det är för något men min svåger är elektriker och han har lovat ordna detta. Hälsar Birgitta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|