Full version: Jäkla Herr mullvad
fruberglund
Jaha, här är det ingen tjäle i marken i alla fall.

Herr mullvad har nämligen grävt upp halva tomten för oss sad.gif

Det är en jättehög uppgrävd där mina finaste dagliljor står så vi får väl se om de överlever till sommaren (skulle ändå flytta dem iofs), vid päronträdet är det en jättehög, i bersån är det 3 jättehögar brevid varann precis där mina finaste tulpaner finns sad.gif

Vad gör man? Grannen har tydligen nån sån där pinne man sticker ner i marken som funkar bra.

Vi har inte haft problem med mullvadar innan sen vi flyttade hit hösten 2002, de har ju en hel åker att hålla till på utanför vår tomt, har den kanske blivit tråkig??? rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif

Vad gör mullvaden egentligen för skada? Äter han upp lökarna och rötterna?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej mullvaden brukar inte äta rötter och knölar men de brukar underminera marken och förstör utseendet på gräsmatta och liknande + de kan ju råka gräva upp växter som inte klarar att ha rötterna bara. (Är det däremot sork så brukar de kunna tugga i sig det mesta i rot och knölväg)

Här kan du läsa lite om mullvad och vad de äter:
http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...llvadkortom.asp
JoLo
Jag skulle vilja kolla om det är nån som vet... Jag har stött på en växt som heter Mullvadsplanta (en euphorbia), och den påstås vara bra mot mullvadar (därav namnet). Enligt uppgift ska mullvadarna inte gilla denna plantan och undviker den. Plantan är en jättehäftig 2-årig sak, som går i blom år 2, med gulgröna blommor. Är det nån som vet om detta stämmer, att mullvadarna inte gillar den?
fruberglund
Nej, har inte hört något om det men det finns ju små lökar som man kan plantera som sägs hålla mullvaden borta för de utsöndar någon sorts lukt som inte mullvadar gillar. Det kanske är något liknande med den blomman???
KURT
Oavsett om någon växt skulle vara avskräckande för mullvad så kan rimligen inte den effekten fungera mer än max någon meter runt denna vät. I så fall skulle man få fylla hela trädgråden med denna avskräckande växt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon