Full version: Häck tips..
Laratta
Hej, jag vill ha en fin snabbväxande häck runt tomten.

Vi bor i Stockholm och tomten ligger soligt till,.
Hur mycket det blåser har jag ingen uppfattning om, men normalt tror jag.
Jag vill plantera ca 15 m häck.

Jag tror att jorden är ganska bra.
Damen som bodde där innan verkar ha gillat att plantera mycket. dock ingen häck ..

Viktigast är att den är snabbväxande och inte har några giftiga bär. Gärna blommor på oxå.
Gärna så tät som möjligt..

Är Spirea en bra häck då?
Tacksam för tips.. wink.gif
Fenja
Spirea är ett tänkbart alternativ, men dessa häckar blir med tiden ganska risiga och kala nertill och behöver föryngringsskäras hårt. Vilken höjd har du tänkt dig, en friväxande häck eller en sådan man beskär? Berätta lite om det, så ska jag försöka att komma med några förslag till dig!
Mvh
Fenja
Laratta
Hej.

Jag tänkte att den skulle bli ca 1,5 meter, och att den skulle vara ganska "välvårdad" i sitt utseende, när man beskurit den alltså.

Viktigt att den blir en häck hyfsat fort dock.

Hälsningar /Andreas
Helena Zon 3-4
Snöbärs-häck är mycket snabbväxande, blir tät, men har tyvärr vita giftiga bär. Blommar med små rosa blommor. Den kan växa över 50cm på en sommar när den har rotat sig ordentligt. Blir uppemot 2m hög som mest. Den sprider sig via rötterna, så är man inte med med gräsklipparen så kan den bli flera meter bred oxå.

Mvh Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon