Sulawesii
04-01-2005, 15:20
Har ingen erfarenhet av att så pelargoner över huvud taget och undrar nu hur lång tid vildpelargoner tar från frö till blomma på ett ungefär?
har för mig att det tar ca 6 månader beroende på art.
Ingrid på Västkusten
04-01-2005, 15:24
Allt ifrån blomma samma år till två/tre år.
Hälsar Ingrid
Sulawesii
04-01-2005, 16:20
Nä.... kan det ta flera år?? Då hoppas jag att jag valt rätt fröer! Så länge har jag ingen lust att vänta....
Tack för era svar!
vilken art är det du hade tänkt dig då?
Sulawesii
06-01-2005, 15:19
P. gibbosum och P. nanum.
Ewa smålänska höglandet
10-01-2005, 13:40
P. capitatum
- bladen doftar ros och vad jag har läst mig till var detta den första pelargonen som kom till Sverige
Jag sådde den 21 mars förra året och den 10 april hade de grott
Bilden tog jag i mitt växthus i helgen innan stormen kastade iväg en ruta och fästena till bubbelplasten lossnade

Ewa zon 4-5
Sulawesii
10-01-2005, 14:56
Fin!!
Hur gick det med växterna i växthuset då?
Ewa smålänska höglandet
10-01-2005, 15:51
Jag vågar knappt gå ut och titta idag för olyckan upptäckte jag inte förrän vid tre-tiden igår, men jag har en fläkt och den har säkert fått jobba. Tur att den inte var en massa minus, nu låg det väl på nollan tror jag
Har just precis skickat iväg en beställning på ett till antal vildpelargonfrö, de andra jag har är underbara men de har inte så många blommor nu så det är inte mycket att ta kort på
P. gibbosum som du har beställt har jag beställt som stickling innan jag fick för mig att köpa mer frö
/Ewa zon 4-5
Anki på Öland
10-01-2005, 21:38
Hej
Såg just att Tornspiran hade fröer att sälja på Pelargonsällskapets
köp och säljforum om någon är intresserad.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.