Laratta
04-01-2005, 16:05
Jag har tre stora buxbom busker, typ 1 meter hög och 1 meter bred.
Jag skulle vilja flytta dessa.
Kan man göra det utan att buskarna dör, hur gör man isåfall?
Måste alla rötter grävas upp?
Är det någon som vet?
Sommartorparn
04-01-2005, 16:43
Går att flytta. Bästa tiden sent på hösten, oktober-november. Försök få med så stor rotklum som möjligt.
*Birger*
05-01-2005, 08:49
Du kan i princip flytta dem när som helst, så länge du har förberett och är über-noga med etableringsbevattningen.
Om man ser till växterna är dessa som minst känsliga när de är i som djupast vila. Djupast vila råder i djupaste vintern så om man ser till växten är den bästa tiden att flytta just nu vid denna tid förutsatt att rötterna inte blottas för kylan.
Rent praktiskt kan det däremot vara svårt att flytta växter nu eftersom det kan råda tjäle i marken samt vara allmänt bött och jävligt. Har man däremot redskap och rejäl ork är det fullt möjligt.
Att flytta växter på sommaren kan också har sina fördelar men också nackdelar och i vilket fall bör man förbereda sig väldigt noga. Rent praktiskt är det oftast lättare eftersom jorden kan vara lättare. Samtidigt är växten i full tillväxt och förbrukar därför mycket vatten som den suger upp genom rötterna. Hur noga du än är med att få med så mycket av rotsystemet som möjligt kommer aldrig mer än 1/3-1/2 av finrötterna att följa med. Det är finrötterna som tar upp största delen av vatten och näring. Detta medför en enorm torkstress för plantan om du inte stödbevattnar den minutiöst. Planteringsgropen bör dessutom vattenmättas minst två gånger innan klumpen sätts på plats.
På vintern är växten inte i tillväxt och förbrukar därför mycket lite vatten. Dock börjar rötterna växa mycket tidigare på våren och plantan får därför större möjlighet att ta upp vatten kommande säsong. Etableringsbevattningen är ändå mycket viktig när tillväxtperoden kommer.
När det gäller just buxbom (Buxus sempervirens) har denna normalt ett ytligt och samlat rotsystem. Att flytta så stora buskar bör dock inte vara några problem om man är varsam och ser till att man får med så stor rotklump som möjligt.
Laratta
05-01-2005, 09:08
jag tackar och bockar för bra svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.