fiffigafrun
God fortsättning och en önskan om ett gott nytt växthus-år önskar Karin!

Nä, jag har inte börjat där ute ännu. Men längtar förstås. Bubbelplasten är uppsatt efter konstens alla regler.

Växthus i vinterskrud
mimmi på ekerö
God fortsättning själv.
Ditt växthus ser så mysigt ut,
visst kliar det i fingrarna nu när alla frökataloger trillar ner i brevlådan.
Snart är det dags att sätta dom första fröna, hoppas på en varm och solig vår och sommar. biggrin.gif
åsgård
Hej du Karin och fortsättning
Ser jättekallt ut, har i alla fall ingen frost för här regnar det.
Du kanske har snödroppar därinne eller isbegonier?
Men hur har du satt upp plasten på balkarna. Har du lagt den ovanför balkarna och spänt upp linor för att hålla den på plats.

Vad gjorde du med H Ms fastsättningar??
MVH Kenneth
Ingrid på Västkusten
Men har Du ingen plast på kortsidan av växthuset då? Svårt att se....
adrian
Jättefint.. biggrin.gif
TeliaNet
vänta bara till el-räkningen kommer tongue.gif

skoja bara, det var jätte fint.
fiffigafrun
Till er som undrar om bubbelplasten...

Jag fick tips av Sanna i Sthlm om att spänna stålvarjrar längs hela växthuset, från gavel till gavel alltså. Där taket börjar o sen under mittbalken i taket. 4 st totalt. Över dessa vajrar har jag sedan dragit plasten, gavlarna har jag tejpat o häftat fast i takbalken o långsidorna. Herman&Meyer skruvarna behöver jag nog på några ställen ändå för att slippa häftklammrar. Har bubblat in drygt halv växthuset, "förmaket" m planteringsbordet etc får vara oisolerat.

Elräkningen blir nog inte så hög just nu. Lampan styrs m timer o är bara på några timmar per kväll, mest för att det ser rätt mysigt ut. Fläkten har jag inte på alls då jag inte har några växter där ute ännu.

Idag skulle ni se hur växthuset ser ut, massor av snö här senaste dagarna. Måste nog gå o sopa ner lite snö från taket tror jag då det är säkert 2-3 dm.
TeliaNet
va, har ni snö?

här i nässjö, z5, finns bara några snöhögar kvar.
Ellebo
Riktigt snyggt växthus; är det hemmabygge?
åsgård
Nä, det är vi som har Florums trä växthus!

MVH
Åsgård
torvan
Och snart ska mitt upp också laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Vad det såg mysigt ut på din vinterbild Fiffga Frun! Det går verkligen att njuta av det hela året rolleyes.gif torvan
Ellebo
Jag har funderat på träväxthus de smälter verkligen in bättre än aluväxthus. Är det mycket merjobb med skötsel? Finns det några nackdelar?
Nyfiken wink.gif
kerstin z5-6
nej - linoljefärg flagnar inte o aluramarna måste algskrapas varje år -så det går på ett ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon