Full version: lysrör
Sonja.S
Jag undrar om det räcker med enbart lysrör, om man av ytbrist skulle ta ett rum utan fönster i anspråk att så fröer i. ? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det fungerar att odla med lysrör men du kan behöva många lysrör de bör placeras 10-20cm ovanför växterna (och belyser därför inte så stor yta)och det är bara bra om rummet är lite svalare.
TeliaNet
man ska välja så effektiva rör som möjlig, man ska ju inte elda för kråkorna.

en av de absolut effektivaste är Philips MASTER TL-D 840.
de används i flerlagersodling utan dagsljus.

som nr.2. kommer Osram Fluora 77. den gör att man ser bara grönt när man tittar på vanliga lampor. inget trevlig att ha i rum som man är i.

hur bra de är för växter mäts i PUR som mäts i uEINSTEIN/s^-1
TL-D 840 har effektiv-värde 0,83.
Fluora 77 har 0,71.

om du vill ha kompaktare växter väljer du 860/865.
Copycat
Hejsan ! Jag har lysrör efter det att vi hade reptiler. Lysrören var till för att dom skulle få "sol".
Fungerar det här även på växter, att det skulle vara som en "sol"? Det är inte solarierör utan rör som är till för reptiler.
Det är ju en djungel av olika lysrör, så om man skulle få tag i fel, så är det ju inte så konstigt. blink.gif wink.gif unsure.gif
TeliaNet
reptiler har vitamin D3 -syntes i huden genom uv-strålning.

växterna tar strålnig mellan 390 till 700 nM.
uv-strålningen är i reptilrör är A & B, alltså 290-380 nM.
hur det påverkar växter vet jag inte men gör ett försök med nån växt som du inte är rädd om.
MariaS
Jag har alla tropiska växter i källaren under vanliga våtrumsarmaturer. Dessa är försedda med "vita" rör. Det är nämligen det blå ljuset (som vi inte ser i det vita) som är mest verksamt. Under dessa lysrör blommar just nu Jalapenjo, chili och kaffe som bäst. Ser även att passionsblomman börjar sätta knopp. Så visst fungerar det med "vanliga" lysrör.

MariaS
uno
Ja, ja det optimala är väl alltid bäst. Innan jag visste vilket konstljus som var bäst drog jag under några år upp flera tusen plantor under begagnade lysrör som kom från kontorsmiljö. Varken jag eller växterna hade en aning om att avståndet till rören skulle vara 10-20 cm. För att få hyfsad ljusspridning och att kunna arbeta under armaturerna så hade jag väl ett avstånd på ca 60-80 cm. Jag hade många lysrör och resultatet var strålande. Numer har jag metalhalogen och högtrycksnatrium.
TeliaNet
CITAT (MariaS @ 05-01-2005, 11:20)
Jag har alla tropiska växter i källaren under vanliga våtrumsarmaturer. Dessa är försedda med "vita" rör. Det är nämligen det blå ljuset (som vi inte ser i det vita) som är mest verksamt. Under dessa lysrör blommar just nu Jalapenjo, chili och kaffe som bäst. Ser även att passionsblomman börjar sätta knopp. Så visst fungerar det med "vanliga" lysrör.

MariaS

TL-D 840 är ett standard rör som finns i industrilokaler, skolor och sjukhus.

kerstin Z5-6, var är du? jag saknar dig i detta ämne
kerstin z5-6
Här är jag käre telia smile.gif vi har tjall på bandet i norr sen nån dag .. så har jag korta konstiga inlägg , så vet ni ..sad.gif
Jo först när jag fattade vitsen med frösådd var när jag började odla under lysrör -det går som Uno säger bra med beg någorlunda orostade hållare men köp gärna nya rör -telia har gett en del tips -
840 eller 900 serien eller Floura är nog egalt -nära frösådder som vill ha ljust o nära småplant ger knubbigare resultat -Fönster -de kan du skippa helt de ger inget vidare ljus ändå dessa mörka månader smile.gif

Inga mer ragel , sladder långa tarmar till veka växter -håll så svalt du kan o lycka till !
Finns lite bilder på lysrör o sådder i mitt album "Frösådder"

(länkar - glöm det .. det går inte med mitt sk bredband idag .. ) smile.gif
TeliaNet
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2005, 17:03)
Här är jag käre telia smile.gif vi har tjall på bandet i norr sen nån dag .. så har jag korta konstiga inlägg , så vet ni ..sad.gif
Jo först när jag fattade vitsen med frösådd var när jag började odla under lysrör -det går som Uno säger bra med beg någorlunda orostade hållare men köp gärna nya rör -telia har gett en del tips -
840 eller 900 serien eller Floura är nog egalt -nära frösådder som vill ha ljust o nära småplant ger knubbigare resultat -Fönster -de kan du skippa helt de ger inget vidare ljus ändå dessa mörka månader smile.gif

Inga mer ragel , sladder långa tarmar till veka växter -håll så svalt du kan o lycka till !
Finns lite bilder på lysrör o sådder i mitt album "Frösådder"

(länkar - glöm det .. det går inte med mitt sk bredband idag .. ) smile.gif

vad växter vill ha för ljus beror på hur vi vill att växterna ser ut.

hur enda in i lingonskogen väljer man lysrör som passar till växter som ska ha dessa spektrum?

ljus upptagning enligt philips

här i nässjö har vi ljust mellan ca 8-15 just nu

helt klart ligger Fluora 77 bra till.
965 passar till delar av spektrat medan fluora 77 passar till resten.
för ett naturligt utseende så krävs fluora 77 i hop med 965.
kör själv 860 + 77 och det ger mig extremt mycket blått ljus.

så våra rekomendationer är fullfärgs lysrör, eller?

jag skapar en omröstning på vilka rör som rekommenderas.
kerstin z5-6
Nu har jag röstat:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon