Lilla Selma
Hej! Jag tänkte pröva att för första gången så mina egna pelargonfrön för pelargoner som jag ska ha inomhus i fönstret... Då tänker jag på de exemplar jag haft genom åren - vissa har "drällt" små blomblad å det värsta och andra har inte gjort det. Någon gång frågade jag en trädgårdsmänniska om det och jag tror att hon hade något kriterium för vilka som dräller och vilka som inte gör det. Jag har så svårt för inomhusväxter som dräller så jag vore mycket tacksam för tips... smile.gif

/ Lilla Selma
Sollan
Jag upplever att rosenknoppspellisar inte "dräller".
LenaTuring
Håller med Sollan om rosenknopparna.

Kommer precis ihåg att en kompis som hade hela verandan full med äkta mårbackapelargon (den rosa med roströda pistiller) i sommras, sa att just dessa inte skräpade.
Lady Hamilton
Det är sant att Mårbacka pelargoner inte skräpar, de finns i lite olika färger (dubbla ljusa blommor, dubbla mörkare rosa, dubbla röda o vitdubbel blommande) Det fanns att köpa genom Allers Trädgård i nr 2-04 det kom från ett ställe som heter Bergabacken. Tyvärr köpte jag inte några själv utan har endast den "vanliga rosa" men återkommer erbjudandet skall jag "haka på"
Anki på Öland
Hej
Dom enkla pelargonerna brukar drälla blad omkring sig. Dubbla, semidubbla av både zonal, stjärn och andra som rosenknopp, tulpanblommande är exempel på sådana som brukar skräpa mindre eller inte alls.
Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr brukar oftast rosenknoppspelargoner och andra lite mer dubbla pelargoner inte gå att fröföröka utan här är det sticklingar som gäller.
Lilla Selma
OK, tack alla för tipsen! Jag ska se vad jag kan hitta, kan ju alltid så några enkelblommande för utomhusbruk... Kul att pröva med frösådden i alla fall! wub.gif

Hälsar Lilla Selma
Sollan
Jag inbillar mig att de vanliga röda dräller mindre än de vanliga vita...
Lilla Selma
Jag har beställt Rockdalas katalog så nu ska jag väl alltid hitta något!

Det kliar i frö-tarmen... rolleyes.gif

Hälsar Lilla Selma
Åsa, mälardalen zon 2
Testa Wexthusets sortiment av pelargoner också ifall du tänker skicka efter små sticklingsplantor också, katalogen är gratis (jag fick min för 2005 för någon vecka sedan i brevlådan):

http://www.wexthuset.com/
Lilla Selma
Tack Åsa! wub.gif Nu har jag beställt mitt ex! rolleyes.gif

Spännande!

/Lilla Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon