|
Full version: Trädgårdsmässa
Hej!
Om du fick önska. Vad skulle du vilja ha på en trädgårdsmässa? Släpp fantasin loss! Vad skulle vara intressant och roligt. Mässan är tänkt inomhus i början av april.
Förväntansfull
fruberglund
05-01-2005, 13:08
Massor med växter och plantor man kan köpa, även andra saker relaterade till trädgård, t.ex. hackor, spadar, handskar m.m.
Kanske trädgårdsverktyg som har det där lilla extra, t.ex. handikappanpassade verktyg med speciella handtag och andra smarta grejer, vettiga trädgårdshandskar som inte går sönder direkt och sitter bra på handen m.m.
Information om olika bevattningssystem, utebelysning, plattsättning m.m. m.m.
"Konstgjorda" trädgårdar på mässområdet för inspiration.
Försäljning av trädgårdsböcker.
Finns hur mycket som helst att önska.
TeliaNet
05-01-2005, 13:20
många olika avdelninga med lätt navigering: citrus Belysning literatur kaktus grönsak frukt o.s.v.
Instämmer med föregående talare! Dessutom måste jag säga, att efter Älvsjös trädgårdsmässa 2003 lovade jag att aldrig sätta min fot där igen: a) 17 stånd med samma förpackningar med dåliga Gladioluslökar från nån holländsk grossist. Vart man än vände näsan, så såg man de där gigantiska lökstånden. Kändes nästan som om lökarna kom maskintillverkade och robotförpackade... Gör INTE det misstaget! b) Mässan var så tidigt att det inte fanns mycket plantor att köpa. En hel del fröpåsar och, som sagt, lökar, men inte så mycket plantor. Det var en besvikelse. Det jag uppskattade mest var butiken Årstidens monter, med hel- och halvantika trädgårdgrunkor, allt från krukor till lusthus i järnsmide. Där hade jag kunnat stå och pilla på prylar i timmar! Sticklingar skulle jag också uppskatta. Och andra fröer än bara Hammenhögs och Weibulls sortiment! På Ulriksdals Flower Show i somras hade de massor av annorlunda fröer och småplantor från olika håll och kanter. Jag köpte massor där, trots att tillställningen annars lämnade mycket övrigt att önska. En monter där nån visar hur man gjuter krukor, fat etc i t ex betong, skulle vara kul! Trädgårdsmöbler av alla de sorter - utom i vit plast... Inspirerande rabatter för olika växtlägen och zoner. Med tydliga infoblad om vilka växter man använt (och vilka zoner de klarar, blomningstider, jordkrav etc), så att man i en växtförsäljningsmonter kan köpa en färdigkomponerad rabatt med sig hem, liksom! DET skulle jag verkligen uppskatta! Instant gardening, liksom, för oss som inte har tid eller helt enkelt aldrig kommer längre än till att bläddra, drömma, planera... // Tirre
Sulawesii
05-01-2005, 16:03
Alla blom- och odlingssällskap under samma tak! Med odlingsskåp och hela köret så att dom kan visa upp hur dom odlar.
Har varit på Älvsjömässan en gång(2004) det räcker.Jag retade mig med på alla dessa lökstånden från Holland. Köpte två jättestäppliljor,en blommade i somras den andra inte.Jag tycker början på april är lite tidigt.Går hellre här nere lite senare. Inspiration kan man får på mässor,köpa plantor gör jag hellre i en plantskola. Lite gedigen trädgårdsredskap kan jag önskar mig.
Caprice
05-01-2005, 18:37
Det jag vill se är:
Frön, ju ovanligare desto bättre.. Sticklingar - : - gärna härdiga Lökar - : - gärna härdiga
Utställningsträdgårdar enl olika teman
Trädgårdsprodukter i allmänhet, alltifrån statyer till krattor..
Intressanta föredrag av kunniga personer, behöver INTE vara "kändisar", utan folk med vana i allmänhet, eller specialkunskap inom något område..
Demonstrationer av produkter, saker...
Caprice
birgitek
05-01-2005, 19:07
Tänk så olika vi är. Jag tyckte Älvsjömässan 2004 hade precis allt man kan önska sej. Lökar, fröer., sticklingar, plantor, redskap, trädgårdsmaskiner, böcker, växthus, massor med roligt hantverk och idéer. Det fanns faktiskt en stor monter där man höll på med betonggjutning som någon efterlyste och så visade man Sam Stigssons underbara betongskapelser. Längtar till årets mässa, men kommer absolut gå en vardag , på helgen är det på tok för mycket folk annars. Birgit Ek
Inga från Närke
05-01-2005, 19:21
Trädgårdsprogram för PC
Lite tips hur man skapar en berså av pil och olika flätningstekniker som blomstöd t.ex. sedan instämmer jag med de övriga. /Inga
Christoffer
05-01-2005, 19:29
En stor utställning med kända och icke kända medicinalväxter, en ofantlig mängd och väldigt sortiment av fröer, utöver sådana man tex kan köpa från Impecta. Billiga blomböcker, blomplanscher, cigarrtillverkning (som de hade på Liseberg i år), videofilmer till salu, där botaniker har åkt världen runt och filmat vackra trädgårdar, men även växtliv ute i det vilda. Försäljning av champinjonlådor så att man kan odla de hemma. Ja, vad mer... Kanske en damm där vem som helst kan hoppa i och simma bland blåa näckrosor?
Sticklingar Fröer Plantor, perenner o annueller Lökar Bra redskap Trädgårdsmöbler o annat som man "möblerar med i trädgårdsrummet" böcker trädgårdsföreningar Idéträdgårdar Balkongtips Planteringstips i allmänhet Växthus Krukor o pottor att plantera i Grönsaker krukväxter Ätbart gjort på saker som är odlat i trädgården Ja, det är väl allt jag kan komma på...
Caprice
05-01-2005, 19:55
CITAT (birgitek @ 05-01-2005, 19:07) Tänk så olika vi är. Jag tyckte Älvsjömässan 2004 hade precis allt man kan önska sej. Lökar, fröer., sticklingar, plantor, redskap, trädgårdsmaskiner, böcker, växthus, massor med roligt hantverk och idéer. Det fanns faktiskt en stor monter där man höll på med betonggjutning som någon efterlyste och så visade man Sam Stigssons underbara betongskapelser. Längtar till årets mässa, men kommer absolut gå en vardag , på helgen är det på tok för mycket folk annars. Birgit Ek Allt kan bli bättre, men måste säga att jag oxå var nöjd med den... Älvsjömässan samt Ulriksdal Flower Show var de bästa jag var på förra året... Caprice
lavendel
05-01-2005, 20:08
 Funderar.....på Älvsjömässan 2004....vad köpte jag då...en keramikkatt..och så var det en Aurikel som jag ångrar att jag inte köpte! Det som kunde ha fått mej att göra av med mer pengar än jag hade råd med...det vore om det fanns nån sorts trädgårdsamatörernas överskottslager! Visst kan man köpa sticklingar på plantskolorna....men urvalet är ändå rätt konventionellt och begränsat! Tänk om det fanns en plats där människor som har förodlat en massa olika sorter och lyckats dra upp skapliga plantor kunde sälja överskottet! Och tänk om det fanns plantor av bienner av alla de olika slag....dom där som man när man läser frökatalogen inser att man borde planterat året innan! Lavendel
birgitek
05-01-2005, 20:08
Ja, jag tyckte också att Ulriksdal var bra. Hade massor med roliga och bra idéer med mej hem därifrån. Bl.a har jag format en riktigt bekväm solstol av jord, sått gräs på den och sedan en matta av smala bambukäppar över. Den blev både bekväm, snygg och lite rolig. Birgit Ek
anne-li i olofstorp
05-01-2005, 21:05
CITAT (lavendel @ 05-01-2005, 20:08)  Det som kunde ha fått mej att göra av med mer pengar än jag hade råd med...det vore om det fanns nån sorts trädgårdsamatörernas överskottslager! Visst kan man köpa sticklingar på plantskolorna....men urvalet är ändå rätt konventionellt och begränsat! Tänk om det fanns en plats där människor som har förodlat en massa olika sorter och lyckats dra upp skapliga plantor kunde sälja överskottet! Lavendel Här i Göteborg har Trädgårdsamatörerna försäljning varje år i Trädgårdsföreningen. massor av tips och fina plantor. Samt en massa annat smått och gott till livs, både kunskap och annat. Vi har också Lisebergs trädgårdsdagar, nu var jag inte där förra året men har upplevt det som spännande och roligt tidigare. Tjolöholm skall jag absolut testa- (en annan tråd som jag glömt namnet på,) Det ligger ju på RÄTT sida landet det med! Anne-Li
LenaTuring
05-01-2005, 21:41
CITAT (Christoffer @ 05-01-2005, 19:29) Kanske en damm där vem som helst kan hoppa i och simma bland blåa näckrosor? Gillar verkligen när folk kommer med nya friska idéer!
CITAT (birgitek @ 05-01-2005, 19:07) Tänk så olika vi är. Jag tyckte Älvsjömässan 2004 hade precis allt man kan önska sej. Lökar, fröer., sticklingar, plantor, redskap, trädgårdsmaskiner, böcker, växthus, massor med roligt hantverk och idéer. Det fanns faktiskt en stor monter där man höll på med betonggjutning som någon efterlyste och så visade man Sam Stigssons underbara betongskapelser. Längtar till årets mässa, men kommer absolut gå en vardag , på helgen är det på tok för mycket folk annars. Birgit Ek Jag menade inte att jag inte tyckte om Älvjsömässan,där fanns massor att ser.Det var en fin upplevelse,speciellt roligt var det att får träffa andra forumister från AoT. Men att åker 50 mil till en mässa gör man inte varje år,inte jag i alla fall.Trädgårdsmässor är roligt att går till,jag håller mig till de som ligger lite närare än Stockholm.
Saknade inget på Älvsjömassan. Men skulle gärna se ett hav av guppande strutar med odla-knapp högst upp.... Och en stor hörna av fiket med lediga sittplatser!
kerstin z5-6
06-01-2005, 12:07
Håller fullständigt med Sollan ! Nya ideer vill jag ha av mässor -Ta hem växter på flyget eller i bil 80 mil känns inte lika angeläget sist hittade jag inte en enda odlait ..  Att umgås med andra forumister är en av de främsta positiva upplevelserna med Älvsjö Försöker åka varje år
Det går inte att hitta varandra på trädgårdsmässan i Älvsjö därför att det är sjukt mycket folk! Dessutom avskyr jag att stå i kö för att komma i närheten av en monter. Så jag brukar åka dit vid 15 på em och vara där till de stänger. Vid den tiden börjar folk ge sig iväg hem.  Sollans idé om strut är inte dum! Men man skulle nog känna sig rätt dum! Annars tycker jag nog att Älvsjömässan har det mesta. Och holländarna kan man bara passera förbi. Rådgivningsgatan är bra, föredragen och alla de olika sällskapen med sitt utbud och sin kunskap. Däremot gillade jag Sollentunamässan bättre, där de delade upp innehållet i olika salar. Man kunde helt enkelt hoppa över maskinavdelningen om man inte var intresserad. Och det var inte lika stora och tröttsamma ytor att ta sig runt.
kerstin z5-6
06-01-2005, 12:51
Det är inget problem - Aot formister gör så här : har vi bestämda tider o platser -varje hel eller halv timme går de som vill fika tillsammans med en forumist dit bara - Kännetecken som fröpåse på kavajen gör att man vet vilka man ska hoppa på   Jätteroligt Dessutom anordnas middag för de som vill gemensamt på rest ngn av dagarna  Toppen kul är det Nu kommer ju odlaknappen att ändra på detta hoppas jag
Jag var på mässan innan de öppnade... Hittade P-plats på kuppen också! Fick glädja en medmänniska som på e.m. fick både p-plats och överta min p-biljett...
Trädgårdsmässan är härlig en underbar dag, trots trängsel, jag uppskattar att Pelargonsällskapet, Rockdala, Klematissällskapet, S:t Paula sällskapet var där som jag handlar av, att få namn på sina S:t Paulor får man aldrig annars och man kan köpa ett blad och rota, kanon. Orchidehuset hade gjort en härlig affär, alla lökar och knölar, ja det fanns en massa sorter, bara kul man köper lite nya sorter och testar, alla dahloir härligt. Jag handlade rosor, julrosor, tomater, fuchsior, pelargoner, knölar och annat. Det är bara och ta det lugnt, ta en bit mat när man blir trött sedan fortsätter man ett tag till
fruberglund
08-01-2005, 12:33
CITAT (birgitek @ 05-01-2005, 20:08) Ja, jag tyckte också att Ulriksdal var bra. Hade massor med roliga och bra idéer med mej hem därifrån. Bl.a har jag format en riktigt bekväm solstol av jord, sått gräs på den och sedan en matta av smala bambukäppar över. Den blev både bekväm, snygg och lite rolig. Birgit Ek Birgit - vart är bilden på denna skapelse??? Vill se genast
birgitek
08-01-2005, 12:45
Har ingen bild på min solstol, men skall fixa en när våren kommer. För tillfället ser den ganska sorglig ut. MVH Birgit
P.s Har inte lyckats med att lägga in bilder här på "Odla", mina bilder är visst för stora på nåt sätt. Är inte så jätteduktig på det här med datorer, men har ett album på AoT:s forum om någon är nyfiken på hur jag har det i min trädgård.D.s
fruberglund
08-01-2005, 12:46
Ska kika där då och ser fram emot att få se solstolen sen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|