nejlika
05-01-2005, 12:42
Jag har läst att Citronverbena kan övervintrars men tappar alla blad.
Hur gör man för att väcka den ur "vinter sömnen"?
När ska den väckas?
nejlika
08-01-2005, 14:25
Hallå, någon där??
kerstin z5-6
09-01-2005, 22:47
Antar att de är som alla andra i så fall , svalt o lite vatten -okt-mars därefter försiktig ökning av vatten o omplantering ljust läge när den skjuter nytt , näring mars-okt
har även svarat dej i din frötråd med lite mer info
Mia, zon 3
11-01-2005, 12:33
Min citronverbena har kvar sina blad? Enda grenen som tappat bladen var död. Fast i och för sig står den mellan 5-10 plusgrader och så ljust som går så här års utan tillskottsljus. Värsta med den är ohyran, tycker jag....
Anna Maria
16-01-2005, 15:57
Hej!
Någon som vet var jag kan få tag i frön till citronverbenan? Köpte en på Plantagen i somras men den dog under hösten...
Maria i Västerås
Anna Maria, kolla på:
Impecta, de har i alla fall en doftverbena, men jag vet inte om det är rätt.
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
19-01-2005, 11:33
De är hemskt lätta att ta skott på, så vet du någon som har så be att få ett. Hittar du inget så kanske jag kan fixa ett från min planta, förutsatt att den överlever. Hör av dig senare i vår så får vi se!
Ja, det är absolut lättast att ta stickling för förökning av citronverbenan. De tar sig jättelätt. Bor du i skåne, Anna Maria, kan du få av mig. Min tappar inte alla bladen på vintern, men ser lite risigare ut den årstiden.
babella
10-02-2005, 13:07
Hej
Jag har bara förvarat min C-verbena i källaren i ljust österfönster i ca 12-15 grader och den fick fart så snart ljuset återvände efter vintern. (Bor i Nacka). Jag har dock ingen aning om det klara sig iår.
Hur gör jag för att ta sticklingar enklast. När och hur?
Hälsningar Babella
Hej!
Ta sticklingar på den under vår/sommar. Se till att hålla jorden fuktig under rotningstiden, t ex med plastpåse över eller miniväxthus. Då brukar de klara sig bäst. Hoppas det går bra!
babella
10-02-2005, 13:17
Perfekt. Tack. Jag testar nu i vår/sommar om jag får fart på min vackra ljuvligt doftande växt.
Kan man också ta sticklingar på samma sätt på ananassalvia?
Hälsar
Babella
Hm, det tror jag du kan göra. Har ingen erfarenhet, men prova att ta på samma sätt. Prova att ta både vedartade bitar och mjuka, och se om nån av dem rotar sig bäst. antagligen kommer den mjuka gå bra, om du gör på samma sätt som med citronverbenan. Ananassalvia gillar ju inte heller frost, men det har du säkert redan koll på.

Hör gärna av dig om du lyckas med ananassalvia. Jag är nyfiken!
/J
Mia, zon 3
22-02-2005, 08:23
Ananassalvia rotar sig jättelätt! Antingen i jord eller i vatten.
Den är ju ganska lätt att råka bryta av när den blir förvedad - min kruka blåste omkull och landade på "huvudet", med resultat att alla grenar utom två längst ned gick av (raka motsatsen till uppstamning, alltså....). Jag satte alla de avbrutna grenarna i vas, för jag kunde inte med att slänga dem, och allihop fick rötter! Då var de ganska rejält förvedade dessutom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.