Full version: gul blomma
-asno-
Skulle behöva förslag på en ganska låg, 20 cm ungefär, och gul blomma. Gul som margarin, eller stark citronsaft blink.gif ganska blekgul alltså. Har letat massor men det är svårt... Kerstin föreslog primula florindae, och färgen skulle kanske gå, men jag ska bara beställa från GN detta år och de har bara mix med rött i. Inte vill jag gräva upp sen och inte vill jag vänta tills de blommar innan plantering. Har en potentilla recta som är precis i färgen som jag vill ha den, men den växer ju inte som jag vill sad.gif

/Åsa
-asno-
Glömde tongue.gif Zon 7 och blomning i juli augusti...
/Åsa
Åsa E
Zon 7?!
Det vet jag förstås inte om det funkar, men jag tänkte på gul nunneört.
Hos mig blommar de hela sommaren och färgen är väl typiskt citronsaftig?

Åsa i zon 2
Tesa
varför inte en ettåring....gul petunia....frö finns hos Impecta.....eller Dianthus knappii..svavelnejlika...kan odlas både som ettårig och perenn..även den Impecta
flower
blekgul sockblomma kanske kan vara ett alterrnativ.. den är mycket härdig, 20-25 cm hög, blommar i maj-juni och har ett marktäckande växtsätt.
flower
oj.. missade att du ville ha blomning i juli -aug.. sad.gif
flower
nu hittade jag en som kanske stämmer med dina önskemål och det är Kamtjatkafetblad "Sedum kamtschaticum" blir 15-20 cm hög, blommar juli-aug, är mycket härdig och mattbildande.
Kajsa
Eng. Vallmo (Meconopsis cambrica ) gul/orange, blommar hela sommaren och självsår sig. Mycket härdig. Från sol till mycket skugga.

Sibirsk vallmo (Papaver croceum) gul/orange, blommar hela sommaren, självsår sig och mycket härdig. Soligt. Båda ca 25-35 cm höga.
-asno-
Tack för alla svar. Färger är svårt, men här har jag hittat en bild på en potentilla med den färg jag söker. Helst vill jag inte att den ens stöter i rött (orange)
Helen i Piteå Zon 5
Jag har frön till Pontentilla aurea ifall du är intresserad, även till Hieracium villosum-Ullfibbla den har silverludna blad och gula blommor, ca. 25cm. Du får maila mig ifall du är intresserad. /Helen
Sylvia
Jag brukar beskriva den här färgen som svavelgul eller i en svalare variant som månskensgul... det finns gula astrar i den här färgen.
Sylvia
Tesa
Precis den färgen är det på de gula petuniorna.....matchar mitt hus... rolleyes.gif ...(jag brukar kalla den råmjölksgul men det är det inte så många som kan relatera till)
Svavelnejlikan är också i den nyansen ungefär "Yellow Harmony" heter den förresten
Jätteläcker färg....
-asno-
Det kan väl inte vara så illa att jag måste så ettåringar laugh.gif Lovar mig själv varje år att inte, men har lyckats dåligt hittills... Annars låter nejlikan frestande, jag gillar nejlikor. Tack för all hjälp.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon