Susanne i Linköping
05-01-2005, 21:40
När jag besökte kolonilotten idag såg jag att det tittade upp massor av lökskott i rabatten. Det är antingen kungsängslilja eller (troligare) krokus.
Vad bör jag göra nu? Täcka med något? Annars fryser de väl bort?
Bjäbban
05-01-2005, 23:44
Har mina också gjort!
Fast här i skåne är det milt, så förhoppningsvis klarar dom sig....
Åsa, mälardalen zon 2
06-01-2005, 09:24
Lökarna vi har ute i trädgården brukar vara tuffa de brukar inte dö ifall de råkat skicka upp lite blad för tidigt. +Har du pärlhyacinter så brukar de ofta skicka upp bladen supertidigt ibland innan vintern ens startat.
Här har vi: krokus, snödroppe, skilla som blommar. Tulpanerna börjar titta upp och likaså vitlöken. Dessvärre har skotten på rosorna nästan börjat slå ut, tur att man inte har klippt ner dem ännu! Mest bekymrad är jag nog över persikoträdet, som ser ut att komma igång vilken dag som helst
MariaS
katarina76
07-01-2005, 01:13
Har massor av krokus. Och en ros som aldrig slutade blomma.
Krokus brukar ju tåla en hel del, har sätt dem sticka upp ur snön många gånger, så det är nog ingen fara.
Fialotta
07-01-2005, 01:45
Sluuuuta......jag börjar
längta jättemycke då
så här är det varje år...man läser om hur tidigt ni får upp lökar o vi väntar o väntar här...okey
tålamod var de
fruberglund
07-01-2005, 01:58
Ja, vädret är verkligen knepigt nu. Har inget som blommar än så länge tack och lov, hoppas det blir kallt snart igen så blommorna får sin vilotid.
Så här varmt brukar det ju aldrig vara i januari, man kan ju nästan tro att man tappat bort ett par månader och att det är mars redan
*Felix matte*
07-01-2005, 07:16
Vårlökar

vi har massor av snö och 7 minusgrader.
zaaritha
07-01-2005, 19:55
Tittade just i söderrabatten i em:s--där har röd målla, ringblommor o
kryddväxter kommit upp!
På östsidan har pärlhyacint, snödroppar, krokus o nå´t odefinierbart
tittat upp.
Under vinbärsbuskarna syns blågullskott! o vildtulpan.
"Ur led är tiden"...
Mina ringblommor som jag sådde i våras blommar fortfarande.Dock bara med enstaka blommor men ändock.
I min lökhörna fins krokus, snödroppar, vintergäck, anemoner, pärlhyacinter.Resten av lökarna är dolda under en hög med barr efter stormen. På andra håll blommar rosorna och självsådda ringblommor är cirka 4 cm höga.
Ciczi
Lars-Olof Arvids
17-01-2005, 08:44
Nu har jag en liten gul krokus som blommar i min rabatt! En pensé har blommat hela "vintern".
Olle
Men ... många av de här vårlökarna brukar väl sticka upp den översta "bladspjutspetsen" redan på hösten?
Och ettåringarna som frösår sig, brukar de inte börja sin bana med en liten bladrossett redan på hösten, och vila över vintern för att sen fortsätta när våren kommer?
Så trodde jag de gjorde hos mig. Eller ... fryser de bort under vintern, och de som kommer på våren, är det andra frön som gror?
Några blommor har jag inte här - än. Inte heller "fortfarande". Men en pense förvånar mig med att fortfarande leva.
Lars-Olof Arvids
17-01-2005, 16:37
Egentligen förvånar det inte mig så mycket att blommorna kommer nu, för vi har knappast haft någon kyla att tala om här i Bohuslän. Mellan jul och nyår hade vi visserligen lite snö och frost, men annars har det varit plusgrader dygnet runt. I fredags-lördags hade vi årets första frostnätter, men det tycks bara ha varit tillfälligt. Nu är det 7-8 plusgrader på dagarna igen, och inte alltför mycket lägre på nätterna. För ett par dagar sedan påstod Aktuellts meteorolog att även om början av januari hade varit början av april, hade temperaturen ändå varit över det normala! Det låter otroligt, men kan säkert stämma.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.