Full version: Vad kan jag inhandla
sophie
Hejsan
Har fått ett tips att starta säsongen med ett högre styrka av kväve,vilket kan jag använda?Hittar inget som ex det finns i England med 25 % kväve i ...
Någon som har tips på något bra gödsel ..mvh as
Gäller krukväxtodling---
Åsa, mälardalen zon 2
Har du testat Hasselfors bevattningsgödsel? det verkar vara en riktigt dundergödning om man får tro en del inlägg här i forumet.
sophie
Tack då ska jag kolla detta-..Tusen tack..mvh as
MariaS
Annars har Granngården en massa handelsgödsel. Bl.a. N28 (Kväve28%) till helt andra priser än hos trädgårdshandlarna. Blåkorn t.ex. heter på "fackspråk" NPK11.5.18 och finns i 50 kg säckar på granngården för ca 4:-/kg.

MariaS
Jan af Lisö
Fråga, NPK 11.5.18, hur skall dess siffror tydas ?? % satser eller något annat ???
sophie
hejsan

N står för kväve,bra för tillväxten o bladen men inte för mycket av kvävet för det stora växter men dålig blomning hos blommande växter

P står för fosfor,främjar blomningen.

K för kalium bra för ämnesomsättningen hos växterna..
mvh as
MariaS
CITAT (Jan af Lisö @ 07-01-2005, 14:08)
Fråga, NPK 11.5.18, hur skall dess siffror tydas ?? % satser eller något annat ???

N=11% Kväve
P=5% Fosfor
K=18% Kalk
Summa Blåkorn!

MariaS
Ingrid på Västkusten
Jag kör med högre dunder än Blåkorn i mina flytande gödningar, fick förmånen att shoppa gödning för proffsodlare när jag var i Holland och det NPK-talet gick inte av för hackor. Tror 'P' låg på 50 :-))

Just brugmansior, citrus, mfl frukt i kruka eller väldigt giriga växter älskar dessa dunder.
Köpe rman gödning utyomlands så är de otroligt mkt drygare än vad den man kan köpa i Serige är - den engelska jag har är det ett kryddmnått till en liter vatten :-)

Köper min citrusnäring ifrån Global Orange Groves, och det finns specialbrugmansiagödning att köpa på postorder ifrån Tyskland.
sophie
TaCK INGRID
FICK ETT TIPS AV EN ODLADE SOM SKREV ETT SCHEMA TILL MEJ MED GÖDNING TILL BEGONIORNA DESSA ÄR JU LITE KRÄVANDE.HAN GAV MEJ RÅDET I 2 MÅNADE JA,FEB KÖRA MED HÖGT KVÄVETAL,TROR DU JAG KAN ANVÄNDA DIN CÍTRUSGÖDNING?HUR HÖG ÄR DET PÅ KVÄVET?MVH AS
PS SKULLE IMPORTA FR ENGLAND MED DE TOG NÄSTAN 40 PUND I PORTO KOSTNADER.VILKEN KOSTSAM GÖDNING.. rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Ja Du kan köra med mina citrusgödningar - det är två stycken kostar för båda burkarna UKP 5 i porto. Var det innan i alle fall för 'overseas' - och de tar inte kreditkort - skicka ett fax - Patricia är världens vänligaste....

http://www.globalorangegroves.co.uk/
Jan af Lisö
Har en följdfråga ang Blåkorn (som jag använder flitigt i min trädgård):

N=11% Kväve
P=5% Fosfor
K=18% Kalk

Som ingenjör ser jag direkt att det blir totalt "bara" 34%, vad utgör det återstående 66% av Blåkornen ??? Lite blåfärg, men sen ???

Och en annan fundering, är Blåkorn rätt sammansatt för fruktträd ?? Jag brukar ge mina (2 - 5 år) 100 gram per träd/år + en dos (50 gram) PK gödsel på hösten. Sen får de naturligtvis lite kobajs....
Ingrid på Västkusten
Egentligen Jan så är det där NPK-talen en sanning med modifikation - de förekommer i bunden form. Och i vattenlösning så får de de koncentrationerna. Resten är alltså H2O :-) kanske lite färg men jag tror det är ifårn en av föreningarna man får färgen....

Därför jag gillar GO's gödning. Det är inget jkla vatten :-) utan koncentrat.

För träd hade jag hellre haft mera PK än det där - personligen tycker jag det är för hög NPK halt på Blåkorn att använda i trädgården sopm det är på perenner och buskar då det är ju detta med kompakt växt och avmognad. Föredrar benmjöl och hästskit.

Dessutom nedsätter blå korn pH-et i jorden till det sämre och maskarna och mikroorganismerna gilalr det inte. Mullhalten påverkas. Nääääää hellre riktig dynga :-)
sophie
Tack Ingrid för hjälpen o länken,Har skrivit till dem,,mvh as
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon