Full version: Dvärgsyrén
Tommy
Sent i höstas kom jag över två dvärgsyréner i kruka och fick rådet att ställa dem svalt och mörkt för att ta fram dem i vår.

Nu har den ena av de två skjutit nästan en decimeter skott som är alldeles vita trots vattning typ en gång i månaden och mörker och mellan 2-10 grader...

Är det som det ska va, eller gör jag fel?
Ronny
Rådet om vinterplacering var nog inte så lyckat. Dom borde stått utomhus.
Träd å buskar som inte avmognat ordentligt på hösten kan mycket väl börja växa även vid låga temp. inomhus. Att skotten blir vita beror på ljusbrist.
Om du inte bor i smällkallaste norrland tycker jag du ska ställa ut dom i nått skuggit hörn.
Tommy
Vattningen då? Inget alls eller bara lite?

Hur skall jag göra med skotten, skall de vara kvar eller skall jag ta bort dem?
Ronny
Har träden inga blad behöver dom ytterst lite vatten, står dom gröna bara bråkdelen mera vatten.
Om du, när det är dax, ytterst försiktigt avhärdar träden kan möjligen dom nya skotten klara sig men mer troligt är att dom vissnar bort. (ytterst försiktigt = inget solljus alls tills skotten börjar få grön färg)
Har du inte möjlighet att ge träden belysning i det rum dom nu befinner sig i ??
Tommy
Jo visst kan jag sätta in en belysning, men skulle jag inte flytta ut dem?? *förvirrad* unsure.gif
Ronny
"Flytta ut" du bor alltså inte i smällkallaste norrland biggrin.gif
Alltså, om dom inte är bladbärande nu, förutom dom nya skotten då, så skulle i vart fall jag ställa ut dom på ett skyddat, i huvudsak för vind; ställe.
Tommy
Så får det bli. Bor inte i smällkallaste Norrland smile.gif

Tack för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon