Full version: Honungsros i slänt
fruberglund
Jag har en slänt på baksidan med skugga där jag vill sätta några rosor och har nu funderingar på honungsrosen Rosa Helenae Hybrida som jag tycker är underbart vacker.

Men hur är det med en slänt. Kan rosor växa så, genom att ligga ner i slänten eller måste jag stötta upp dem på nåt sätt? Eller ska jag välja en klängros istället? Jag vill ju att de ska "halvstå" upp i slänten, det får ju inte bli för lågt heller.
fruberglund
Nu har jag kollat på roslistan och funderar på att sätta ett par Marguerite Hilling emellan Honungsrosorna, tror ni det kommer passa ihop? Är deras växtsätt liknande?
Caprice
Varför inte satsa på krypande rosor...?

Blir otroligt vackert i en slänt...

Swany
Blir ca 30-50cm hög...

Caprice
Kajsa
Marguerite Hilling blommar redan i början av juni-ca 1 mån, lite blommor kan komma på sensommaren, zon 6 och storlek 2,5 x 2 m, skuggtålig, kan angripas av svartfläckssjuka.

Helenae Hybrida blommar från slutet av juni- 1 mån framåt, frisk, skuggtålig, zon 5 blir ca 7-10 m x 6 m. Hybrida gruppen kan användas som marktäckare, dessa fakta uppgifter från Lars-Åke Gustavssons rosbibel.

Sedan det här med skugga, någon sol måste väl till annars blir det väl inte bra. En slänt gör väl att det kan torka ut hårdare, djup jord mycket mull. Helena rosen har en rasande växtkraft, kanske den växer över den andra?Kan du inte börja med att sätta en eller två och testa ett par år, även om du väljer tuffa rosor. Att få upp dom på lagom höjd går väl med störar i den höjd man vill ha, sedan faller dom väl ut sidorna.
fruberglund
Det är sol i slänten på förmiddagen så helt utan sol blir de inte. Ska nog prova att bara sätta Helenae Hybrida i så fall, Marguerite Hilling får stå nån annanstans i så fall för jag ska i alla fall ha en smile.gif

Krypande rosor blir för lågt eftersom vi ska bygga nytt vedförråd där och vill fylla igen slänten brevid det.

Jag provar så får vi se hur det blir smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon