nina L
Hej
Är det någon som oldlat alruna? denna mystiska växt? Hur snabbt växer/gror den? all info av intresse

Hitta nyss en länk med info http://paranormal.se/topic/odla_egen_alruna.html
Fenja
Jag har odlat Alruna, den grodde ganska långsamt och det tar tid för den att växa till sig. Fröerna, från Impecta, verkar ha lite dålig grobarhet. Efter ett år är roten kanske 6-10 cm lång lite beroende på förutsättningarna med jord, ljus o s v. Den jag odlade i kruka klarade sig bäst, den jag satte ute levde bara i två år.
Mvh
Fenja
Christoffer
Jag köpte alrunafrön från Impecta som grodde jättefort, trots att det stod på påsen att den hade väldigt lång grobarhetstid. En och en halv vecka tog det, och jag lade de inte i kylskåp eller lade de i blöt innan. Jag satte ner de i små krukor på våren, och de växte ganska fort i början, för att
senare upplevas att knappt växa alls. På mina tappades de första bladen
ganska fort, så att jag trodde att de var döda, men det kom upp nya
fina likadana blad ett bra tag senare, så tvivla ej om de gör det.
Jag hade de inomhus, i ett söderfönster, men fick vattna dem rätt mycket,
så ett annat fönster är kanske att föredra, eller vattna ofta.
Näring tycktes mina gilla rätt mycket. En gång i veckan under sommaren
under de betingelser jag hade för dem. Efter ett halvår inomhus i små,
vanliga blomkrukor, blev rötterna tjocka som en penna, nåja, kanske något tjockare, och de blev ungefär 6 cm långa. Tyvärr fick bara en av de en arm, så man måste nog kanske vänta flera år för att alrunaroten ska utveckla "armar och ben".
Tesa
Jag har 2 små plantor som i princip stått stilla sen tidigt i höst...de står inomhus fast i verandan där tempen kan variera mellan +2 och upp till bortåt 20 grader (beroende på hur många som hänger jackan över termostaten på elementet rolleyes.gif och hur länge sen det var jag eldade i pannan)
Jag är ju lite dålig på att vattna då så man kanske inte ska dra alltför stora växlar ....men de har ju överlevt min vård så då är dom inte alltför känsliga iaf....
Jag köpte också frön från Impecta och av ca 10 frön så grodde 2...(.men även här skall man nog ta min bristande vattning i beaktande)
Så nog är det väl värt att testa om man nu vill ha denna oerhört giftiga växt i sin trädgård... unsure.gif
Christoffer
Om du har en mailbox kan jag skicka bilder till dig på hur mina blev efter ett halvår, både under och ovan jord.

Förresten... det var bara tre av fröna i påsen som grodde.
JoLo
Kom ihåg bara, man får absolut inte flytta på en alruna när man väl har utsett en plats till den. Det betyder otur för den som gräver... Det sägs även att man kan höra ett skrik om man gräver upp den... wink.gif
Christoffer
För er som vill se vad som kan hända när man gräver upp en alruna,
kan se Harry Potter, andra delen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon