Full version: Växtbelysning
åsgård
Telia skrev detta i en tidigare tråd
Min fråga var hur mycket lumen kramar jag ur en Classicums 70W h-natrium lampa vid 50 cm över plantan

"70W ger mer än 5200lumen jag skulle vilja säga omkr 9000lumen.
9000LU/0,5kvm=18000LUX.
du måste ha den den så den lyser upp 1kvm(9000LUX) annars får de små liven panik.
jag tror du kan köra på en höjd av 60cm.

annars funkar en byggstrålkastare för 500W och man sätter i OSRAM IRC-ljus, då ersätts 500W(med ljus och värme) mot IRC 400W(med betydligt mindre värme och samma ljusmängd)."

Om jag skaffar en byggstrålkastare och sätter i en IRC 400 W (vad det nu är för något? ser den lika dan ut som de som sitter i byggstrålkastarna)

Utan att ha räknat på det bör jag väl vinna på att ekonomiskt köpa detta mot att köpa en metall-lampa från ex. Classicum.

Vad får jag för spektrum nu då? Blir det lika högtryck. Vilka höjder över växten prater vi då om. !,5 m?
Vilka lumen får man här då?

Är det i så fall lämligt att ha en sådan lampa i växthuset där det ju blir blandljus?

MVH Kenneth
kerstin z5-6
Det finns massor av gamla trådar om detta -Jag är övertygad om att de flesta ljusspektrum-argument är just det -försäljningsargument ..
TeliaNet
hittar inte sidan med IRC just nu.
använd bara irc med dagsljus tillgång.
såg precis på osram.com att IRC inte fanns som halo-rör.
men jag har sett att den finns det!
den är bra att ha dagar då solen är bakom målnen.
får du tag i en 400W IRC så ska den belysa ca 2kvm.

det mest ekonomiska är urladdningslampa i längden.
M-H är bra men den har hänt att de exploderat vid start.
det resuterar i att du får glas och tungmetaller(kvicksilver, brom, mfl) i hela växthuset.
om du nu väljer M-H så välj HQI POWERSTAR!
Ingrid på Västkusten
Och Classicum kan nog salta de med......kolla NOGA efter vad Du köper......

För de som bor i Skåne var de billigaste 70W natrium vi köpte det var på Elhörnan i Malmö - nu var det några år sedan vi bodde i Malmö men det är värt att KOLLA!
åsgård
Hittade denna lampa hos Osrams
Menar du att den kan sättas in direkt i en bygglampa? Finns tydligen i högre effekter oxå.

Såg att Elhörnan finns litet här och var, så jag skal kolla. Kostar inte så mycket med ett par telefonsamtal

MVH Kenneth
TeliaNet
CITAT (åsgård @ 11-01-2005, 16:37)
Hittade denna lampa hos Osrams
Menar du att den kan sättas in direkt i en bygglampa? Finns tydligen i högre effekter oxå.

Såg att Elhörnan finns litet här och var, så jag skal kolla. Kostar inte så mycket med ett par telefonsamtal

MVH Kenneth

varmtonad MH.
denna lampa har UV-STOP.
OBS!!! kräver drivdon, den tänder inte annars.
har du drivdon så kan den få plats i en byggstrålare för 500w.

köp ett osram powertronic don, annars finns risk för explosion vid start.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon