Full version: Trettondagsafton...?
Orchid
Hejsan hej alla vänner!

Nu undrar jag om någon vänlig själ kan svara på min fråga;
VAD är det man egentligen gör på trettondagsafton och dan före dan före doppare dan??
anna_rispan
Jag hörde en präst på radion. Han berättade att de tre vise männen kom till Jesus o lämnade alla gåvor på trettondagen. Trettondagsafton så brukade pojkar gå runt utklädda till stjärngossar och sjunga o "tigga" godis. Eller?? Var det bara jag som hörde det inslaget på radion. NU vill jag också veta mer.

Hmm dan före dan före dopparedan. Väntar på julafton kanske.... tongue.gif Eller skulle det vara nåt annat?

Nu har jag ändrat, jag har lätt för att blanda ihop dag o afton.... rolleyes.gif
Anki har rätt.
Annki
Det var väl på trettondagen som de tre vise männen kom fram med sina gåvor? I många länder delar man inte ut julklappar förrän just på trettondagen p g a detta - det har blivit "gåvodagen".

Trettondagsafton firar man väl ingen religiös tilldragelse. Däremot brukar det vara maskeradbalernas förlovade afton.
anna_rispan
När var det populärt att ha maskeradbaler? Syftar du på Shakespear eller modern svensk tid?? Nog är det konstigt vad lite man vet om en sån här helgdag ändå??!! smile.gif
pisanggoreng
Från www.susning.nu

Trettondag jul eller trettondagen infaller tretton dagar efter jul, alltså den 6 januari, och är en röd helgdag i Sverige. Trettondagen har en helgdagsafton som kallas trettondagsafton.
Fram till 1600-talet så innefattade julen tolv dagar och trettondagen var avslutet på den sk. jultolften?. Nu varar julen i hela tjugo dagar och julen dansas ut i [tjugondag Knut]

I den första kyrkokalendern så firades trettondagen som Jesu födelse men under 300-talet flyttades födseln till 24 eller 25 december.

Efter 300-talet firades trettondagen som minne av Kristi dop, vilket fortfarande görs i vissa länder. I svenska kyrkan firas nu Guds uppenbarelse bland människorna och hans härlighet. Kristi dop firas första söndagen efter trettondagen.

I många kristna länder så är trettondagen de vise männens dag. Under medeltiden så växte legenden om tre vise män, istället för bibelns antalslöse "vise män från östern" fram och ofta framställs det som om tre vise män kom fram till Betlehem just denna dag med sina gåvor guld, rökelse och myrra. I många kristna länder firar man detta genom att utbyta presenter denna dag och inte under julafton som vi gör i Sverige.
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta har nog ingen aning om vad trettondagen är för något tycker en del även har svårt att skilja på trettondagen och trettondagsafton, jag var på Willys igår och handlade och på dörrarna satt en stor lapp

"trettondagsafton torsdag 6/1 öppet 10-19" blink.gif
Berith
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-01-2005, 17:22)
"trettondagsafton torsdag 6/1 öppet 10-19"  :blink:

laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
Trettondagen för mig = BB.... idag fyller minstingen 21 år wub.gif
vi var och grattade... bjöds på tre sorters tårtor... Mmumms! biggrin.gif wub.gif

Trettondagsafton är väl ett nutida påfund...eller?
Har för mig att det knorras lite över att Svenskarna "roffar åt sig" halva arbetsdagar... en av dem skulle vara just 5 januari...som ju eg. är en helt vanlig vardag.
renate
Trettondags afton är väl en vanlig arbetsdag och ingen halvdag.I Tyskland är inte trettondagen en röd dag.Så vitt jag vet är det den katolska befolkningen som fira trettondag.
*Felix matte*
CITAT (renate @ 06-01-2005, 22:48)
Trettondags afton är väl en vanlig arbetsdag och ingen halvdag.I Tyskland är inte trettondagen en röd dag.Så vitt jag vet är det den katolska befolkningen som fira trettondag.

Vad jag vet så har de flesta arbetsplatser i Sverige infört halvdag på Trettondagsfton 5 januari...åtminstone gäller det tjänstemannasektorn.
Få är nog de som vet vad som firas denna helg.
Jag...troende... tillhör de ovetande tongue.gif biggrin.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Hej! På trettondedagen firar vi minnet av de tre vise männen (stjärntydare kallades de också) som efter lång tids sökande kom fram till Jesusbarnet. Vi firar Guds härlighet. Vi sjunger julens sånger och psalmer. Efter trettondedagen brukar julgranarna tas bort från våra kyrkor. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon