Sonja.S
Såg att en av amaryllislöarna hade börjat ruttna, trots att halva löken stod ovanför jorden. Skulle slänga den, såg då fyra små sidolökar (som en halv tumme). Kan man spara dom, hur lång tid tar det innan dom kan blomma? ska dom sitta helt nere i jorden i så fall?

Om man sätter ut stora lökar i trädgården, riskerar man inte att de ruttnar om det regnar på dom?

Har fått några mkt fina hyacinter som snart blommat klart, kan man spara och sätta ut dom i trädgården senare? Hur handhar jag dom under tiden?

wacko.gif wink.gif blink.gif
Christer i Falköping
Du kan säkert spara de små sidolökarna. Det bästa är ju om de har lyckats skaffa egan rötter också, men testa och se. Till blom lär det ta några år. Jag brukar sätta även de små sidolökarna som jag sätter de stora, minst en tredjedel ovan jord.
Hittils har alödrig en lök jag ställt i trädgården ruttnat.
Dina hyacinter kan du också spara. Nu skall du ställa dem ljust(och gärna lite svalt om det går) behandla dem som en vanlig krukväxt. Ju närmare våren kommer, desto med vattning och gödning.
Christer.
*Felix matte*
Jag har sparat 2 st sidolökar...planterade i kruka och sköts som övriga krukväxter...hoppas på blomning om ett - två år biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon