Full version: Bananfrön?
Dzad
Är det de små svarta prickarna som finns i bananen? Är de såbara? Har försökt leta efter lite info, men hittade inte mycket. Har hört att det skall vara ganska svårt att få bananfrön att gro...
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr de där små prickarna är bara fröämnen, bananfrön är avlånga och ca 2cm långa.
kerstin z5-6
Du kan köpa banan frö på Granngården -de har en exotfröserie med banan palm osv -Min är nu nära tre meter hög men ingen frukt ännu smile.gifbanan mfl
TeliaNet
va? på granngården, det har jag missat.
ska förlägga ett besök där så fort som möjligt.
krukan
Under min utbildning fick vi lära oss att de bananer vi äter och köper i affären inte bildar frö. De plantor man använder är sticklingar från tidigare års träd. Tydligen var (är?) det en viss kris pga någon sjukdom som gick på bananpalmen. De dör. Nu letar de över allt efter bananer med frön (de förekommer tydligen ibland), så de kan ha ett reservlager ifall sjukdomen skulle utrota de existerande palmerna.

Hur det är med t e x matbananer och deras frö vet jag inte.
MariaS
De exotiska frön som Kerstin nämner, är den så kallade "äkta bananen" Musa. Efter ett par år ska den kunna ge frukt även i våra rumsodlingar. Dock blir det ganska små bananer, eftersom "palmen" inte kan uppnå sina normala 10-12meter här.
Hur de får fram fröna det vet jag inte, men jag har själv talat med den engelska firman "Englich Gardens" som tydligen lagerför dessa fröer, och fått bekräftat att det ska vara äkta banan.
Har en sjärlv på ca 2,35m och som den 8/1 är två år från sådd. Hoppas att den skjuter skott och sätter stock i år.

MariaS
krukan
'äkta banan', vilken sort är det? Jag är facinerad av detta ämne. Är det den man köper i konsum, eller är det "urbananen", den som växer vild i skogen? Jag har också förstått att "konsumbananplantan" vissnar efter den burit frukt. Den är ju inte ett träd utan en (stoor) ört. Hur är det med dem man odlar inne? Det är kanske inte så kul att ens kära bananplanta vissnar bort efter allt besvär man haft med den...
kerstin z5-6
De gör nya småskott bredvid den stora -så skulle den blomma o därmed dö -har du ändå kvar plantor

Bananerna är inte stora , liknar mer de små man kan köpa på kanarieöarna

De mår bäst med tillskottsljus o en fuktigare miljö än bostadsrum på vintern , men går att övervintra även i sådana förhållanden laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon