Full version: Exotisk frukt
humla
...hittade jag i grönsaksdisken, och köpte.

Är namnet rätt, eller är jag ute och cyklar?

Någon som vet något om den? Har odlat den?

Innanmätet är vitt, och påminner starkt om ögonvita (brrr), men smaken var god.

Zazu
det är mycket riktigt litchie.
jag har försökt att odla den men kärnorna ville inte gro den gången, så jag håller på med ett nytt försök.
såvitt jag vet ska litche sås så fort som möjligt.
det finns en artikel i nya AoT om att så tropiska frukter, där litchie finns med.

MVH Zazu
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå jag har odlat Litchie och jag har haft bra grobarhet när jag testat, jag har då sått fröna direkt efter att jag ätit upp fruktköttet (Litchiefrön har kort livslängd). 6-8v har jag för mig det tagit att få fröna att gro och då har jag gett lite undervärme.

Själv hör jag till de som frossar i Litchie just nu de är ju så goda och hur kan man motstå Lidls Litchiepriser den här veckan kostade de 19kr/kg.
humla
Kul att det går att odla!

Hur blir plantan? Som en liten buske?

Sår ni "hela" kärnan? Tyckte den var konstig, avlång och ihålig.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har petat ner hela den rödbruna kärnan under jorden i bra såjord.

Min blev ca 30cm hög jag tyckte inte den var så kul egentligen, och jag hade inte plats så jag testade ifall den kunde övervintra mörkt och kallt som fuchsior men det kunde den tydligen inte.
Christoffer
Frukterna finns även i matbutiken i konservburk. Mycket goda.
Bra att ha till fruktsallad.
kiki
Jag har läst någonstans och även märkt av egen erfarenhet att det är svårt att få dem att gro om de inte är jättefärska. Något som är svårt att uppnå med tanke på frakt och avstånd. Åsa, du måste ha haft tur. Good for you.
MariaS
Har som Kicki inga liethe som har tagit sig. Fick dessutom i skolan veta att i regel är redan grobarheten i fröna borta när de kommer till Sverige, frukterna är helt enkelt redan för gamla. Så grattis Åsa att du lyckades. Synd att inte plantan överlevde.

MariaS
Lötchey
Japp bara kärnorna är färska är det inte svårt att få dem att gro, har flera st småplantor därhemma. Har experimenterat lite med de för att se vilken behandling de trivs bäst med (de små nya bladen vissnar lätt) men jag har kommit fram till att de vill ha rätt mkt vatten med jämna mellanrum.
Citrusflickan
Jag har också fått upp litch från en affärsfrukt. Jag lät den faktiskt torka i två dagar innan jag stoppade ner den grunt i jord och den kom upp efter bara någon vecka och växer fort.

Vet ni om det blir finast om den toppas eller inte?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon