Ville bara säga att min orkidé ska till att blomma! Det är min första orkidé och den blommade så fint när jag köpte den. Har vårdat den ömt i snart ett år och nu kommer det en ny stängel på den tidigare blomstängeln. Jag vet att det är en lätt blomma (den vanliga brudorkidén) men jag är ändå så stolt att jag har lyckats! : ) Orkidéer har alltid verkat så svåra och avlägsna för mig. Nu vill jag ha fler! Jag vill fylla mitt hus med orkidéer!!! (Hm, men så var det ju allt annat jag också vill ha, jag måste snart ha ett slott om allt ska rymmas...)
Annlo
07-01-2005, 13:37
Gratulerar! Man blir lika glad varje gång, det lovar jag
Annlouice
lolo
08-01-2005, 00:01
Grattis till blomningen! Går själv också och väntar på en omblomning av en phallis samt en gulblommande oncidium.
zaaritha
08-01-2005, 00:06
Ja--man förväntar sej att orkideér ska vara svåra att odla!! Jag törs då inte!!
Annlo
08-01-2005, 11:33
Åh, Zaaritha du missar något!!! Får man bara in snitsen på vattningen så är det inga problem... jag tror att ett av de vanligaste felen man gör är att glömma bort vattningen Jag skriver alltid en liten notering i allmanackan när jag vattnat så jag inte ska glömma bort mina juveler
Prova, här finns ju massvis med kunniga som gärna hjälper till vid problem!
Annlouice
kristerh
08-01-2005, 15:38
CITAT (krukan @ 06-01-2005, 21:38)
Ville bara säga att min orkidé ska till att blomma! Det har lyckats! : ) Orkidéer har alltid verkat så svåra och avlägsna för mig. Nu vill jag ha fler! Jag vill fylla mitt hus med orkidéer!!! (Hm, men så var det ju allt annat jag också vill ha, jag måste snart ha ett slott om allt ska rymmas...)
Grattis det blir lätt en sjukdom, har säkert 90-100 st man kan ha dem överallt, i amplar hängandes, små terasser med olika höjder framför fönstret, varenda fönsterbänk är full, så plats finns det alltid krister
krukan
09-01-2005, 17:04
Ooooo. Ett litet avundsjukt dreggel i mungipan. Jag får väl börja försiktigt, har faktiskt köpt en till brudorkidé sedan jag skrev sist. Men jag vet inte vad den får för blommor för det var en utblommad på extrapris (35 kr, jättebra!), men också den har en liten knoppande stängel på den gamla.
Nu blir det som att vänta på julafton innan den har slagit ut.
Min tredje och sista orkidé vet jag inte vad det är, men du kristerh kanske vet det? Detär inte en brudorkidé. Den har bruna ludna blad med rosa ränder på och får en stängel full av små vita blommor, som kommer upp i toppen på plantan. Den gör också massor av sidoskott som kommer ut på sidan av plantan och från under jorden. Jättefin, men den visar inga tecken på att blomma om...
Kathy
09-01-2005, 17:18
Jag är en ganska så nybliven orkidéfantast.
Köpte min allra första orkidé för drygt ett år sen och sen dess har det blivit 7-8 stycken ungefär.
En del blommar hipp som happ ( det gör Phalaenopsis - även kallad brudorkidé )
Det finns en butik i Sthlm som har ett otroligt stort utbud vad gäller orkidéer, dessutom håller de kurser och de har även en mailinglista där man även kan ställa frågor till butiksinnehavarna.
Mvh/ Scrollan
Ingrid på Västkusten
09-01-2005, 17:39
Även jag ahr precis begått fem stycken - jag som varit rabiat motståndare i fleeeera årtionde!
Trodde inte det gick å kombinera men NU så ;-) får la leva upp till tanken att man skall ha lite av allt ;-))
Åhh tre brudorkideer och en Nelly Isler har jag begått samt en namnlösing..
Ljusalfheim
09-01-2005, 17:40
CITAT (krukan @ 09-01-2005, 17:04)
Min tredje och sista orkidé vet jag inte vad det är, men du kristerh kanske vet det? Detär inte en brudorkidé. Den har bruna ludna blad med rosa ränder på och får en stängel full av små vita blommor, som kommer upp i toppen på plantan. Den gör också massor av sidoskott som kommer ut på sidan av plantan och från under jorden. Jättefin, men den visar inga tecken på att blomma om...
"låter som en Ludisia (juvelorkidé): blomstängel blad "
Ja. den måste det vara. Blommorna är identiska, mina blad är dock bruna,ibland nästan svarta på ovansidan. Men det finns väl varianter antar jag. Är den lätt att sköta och få att blomma? Min verkar trivas, men blommar gör den inte. Många "småplantor" har den tillverkat dock. Vet du hur man gör med dem?
Ljusalfheim
09-01-2005, 23:22
jag har ingen Ludisia själv och jag har aldrig haft någon heller. Den räknas dock till de mest lättodlade bland orkidéerna och ska tydligen inte vara svåra att få till blom. Fast bladen är ju i sig vackra nog.
Det är en ren slump att jag inte har ett eller flera exemplar.
Den ska tydligen vara enkel att föröka med sticklingar.
kerstin z5-6
09-01-2005, 23:33
I uterum blir de fantastiska Ingrid -de är bara måste ha sort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.