Full version: +9 grader 7:e januari
Jan af Lisö
Idag, 7:e januari visar kvicksilver i Stockholm +9 grader. Jag undrar om det är någon fara för fruktträden och Magnolia Sieboldi, t.ex att de börja knoppas och förstörs om det ev. kommer kyla och flera minusgrader senare under vintern ??
MariaS
Samma problem i Vänerområdet. Har just "fodrat" mitt persikoträd med halm och grå fiberduk.
Har man råd och möjlighet med många fruktträd, kan man göra som på de stora fruktträdsodlingarna: Man har en typ av frostvarnare. När denna gör sig gällande duchas träden med en fin dimma av vatten för att förhindra frostskador.
Annars är det som sagt att "fodra" våra fruktträdsom gäller just nu. Fiberduk, säckväv eller vad som över huvud taget skyddar mot tidig sol och frost.

MariaS
Hannele
Ljuset påvberkar också tillväxten, dagens längd.
Naturen fixar sånt här.
Bra cykelväder! smile.gif
*Birger*
Att växtslag som Magnolia och Malus kommer ur vintervila på våren beror uteslutande på temperaturen. Dagslängden har däremot stor betydelse för invintringen på hösten. Även efter att knoppsprickningen skett påverkas tillväxten till största delen av temperaturen.

Växterna tar skada men den blir ofta ganska lokal och inte förödande för växten om det inte blir smällkallt under en väldigt lång period.
fruberglund
Min Magnolia har också börjat få knoppar och förra vintern var det samma sak och då frös några knoppar bort och blev svarta men större delen av busken blommade fint. Det visar sig hur det blir i år, den är nog tidigare i år än förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon