clanli
Hejsan

Fr en tid sedan brakade det till i min lilla trdgrd och en stor gren frn en ek ramlade ner. Nr jag tittade nrmare p grenen sg jag att den
inte var frisk. Grenen var angripen av rta. Utanp sg den frisk ut, men innuti var den orange och pors.
Min undran r om hela trdet r angripet och hur kollar jag det ?

mvh
Claes
*Birger*
r det en stor ek? Stamofng och hjd?

Bli inte alltfr orolig n. Det r ganska vanligt med lokala rtor i grenar p ekar och behver inte betyda att stammen r angripen i stor omfattning.
Mnga ekar kan t.o.m. ha delvis rtskadad stam och nd st mycket stabilt. Du sger dock att grenen sg frisk ut p utsidan, men det kan vara en lokal skada. Trd har ett snillrikt system att "stnga av" grenar om dessa blivit skadade p ngot stt fr att frhindra rtan att sprida sig innt i stammen.

Gr inget ingrepp sjlv! Jag rekommenderar att du tar kontakt med en professionell trdvrdsfirma. De har bde kunskap fr att gra en visuell bedmning och lmplig utrustning fr att kolla om och hur rtskadat ett trd r. Det vanligaste hjlpmedlet kallas resistograf och ser ut som en borrmaskin. Den mter motstndet i veden nr man borrar i trdet och r troligtvis det bsta verktyget frutom en visuell bedmning.
clanli
Tack Birger fr ditt svar.

Eken r 12-15 meter och ca 70 cm i diameter (vad nu omfnget blir).
Sknt att hra ditt svar, och jag kommer nog att kontakta ngon person som kan kolla hela eken, fr skerhets skull. Om trdet faller s finns risken att huset trffas, och att dma av vikten p enbart grenen s vgar jag inte tnka fljdverkningarna.

Tack n en gng.

mvh
Claes
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon