Helena Zon 3-4
Hej, hej.

När min sambo fyllde 30 i sommras så fick han ett bigarrå träd. Jag har läst mig till att de korsbefruktas, men jag hittade inte denna sorten i någon trädgårdsbok. Det heter Progmore. Har någon någon erfarenhet av detta träd? Måste de korsbefruktas? Vet någon i sånt fall vilka sorter som befruktar detta??

Mvh Helena
Åsa, mälardalen zon 2
Progmore? är du säker på att de stavat rätt det finns en sort som heter Frogmore som pollineras av dessa: Allmän gulröd bigarrå, Erianne, Merton Glory, Ostheimer, Stor klarbär, Stor svart bigarrå, Triaux, Prunus avium.

Angående korsbefruktningen så finns det några få sorter Bigarrå/sötkörsbär sorter som kan befrukta sig själva ex. Stella annars så brukar de behöva korsbefruktning.

Såhär står det om Frogmore på ebeplants hemsida:

FROGMORE, Zon I-III
Frogmore i England
Trädet: Växer ganska svagt, bildar en inte så stor men, tät och rundad krona.
Frukt: Medelstor, avrundat hjärtformig, gul med lackröd täckfärg. Köttet är ljusgult, saftig och mycket löst.
Mognar: I juli.
Jord/växtplats: Varma, näringsrika jordar med Ph 6.5, undvik kalla, tunga jordar.
Användning: Ätbär
Övrigt: Pollineringssorter Allmän gulröd bigarrå, Erianne, Merton Glory, Ostheimer, Stor klarbär, Stor svart bigarrå, Triaux, Prunus avium.
*Birger*
Det måste vara Frogmore du menar.
Det borde även gå utmärkt att polinera med ursprungssorten Prunus avium (Fågelbär) som finns i var och varannan kommunal plantering och villträdgård. Det är dock inget du ska plantera in om det inte finns några andra runt omkring. Den blir väldigt stor.

Jag hittade ett polineringsschema från backyardgardener.com

Group 2. 'Bigarreau de Schrecken' (e), 'Waterloo' (e), 'Merton Favourite' (e), 'Frogmore Early' (m) ,'Merton Bigarreau'(m), 'Merton Bounty' (m).

Universal Donors: 'Noir de Guben' (e); 'Merton Glory' (m), 'Bigarreau Gaucher' (1).

Flowering period: (e) early; (m) midseason; (1) late.

Titta även på denna sida:
http://www.algonet.se/~reinisch/korsbar.htm
Helena Zon 3-4
Det är säkert Frogmore. Texten är instansad i etiketten och svårläslig. Jag hoppas bara att trädet klarar vår zon. Det står ju som sagt zon III på den.
Jan af Lisö
Jag misstänker att sorten heter egentligen Frogmore med ursprung från det engelska grevskapet med samma namn. Som alla andra äldre bigarråsorter är den självsteril och kräver korsbefruktning.

Du kan läsa mera på Ebe-Plants hemsida:
http://www.algonet.se/~reinisch/korsbar.htm

Vad jag har förstått det hela (har själv fyra bigarråträd) så i princip så pollinerar alla bigarråsorter varandra om de blommar samtidigt (med några få undantag). Sam anses vara en mycket god polinatör, men jag vet ej om den blommar samtidigt som Frogmore.

Det finns moderna, självfertila sorter, av dessa anses Stella som den finaste. Men du kanske inta kan/vill byta ut trädet ??
Hannele
Söt Van är självbefruktande.
Kajsa
Vi har Stella E sedan fem år, smakar ljuvligt, stora bigarråer och blir lagom med frukt, familjen mycket nöjd med det valet. rolleyes.gif
Jan af Lisö
Hannele, är du säker på att Van är självbefruktande, på alla websidor (inkl. Ebe plant) och alla artiklar jag har läst så beskrivs den som självsteril och krävande en pollinatör.

Några länkar som hävdar så:
http://www.butterflygardeningandconservati...s/van/453144729
http://www.forkandspade.com/?html=full&key=FCH1142
KURT
För de flesta frukter så blir det bättre fruktsättning och bättre frukter med korspollinering, även om de skulle vara självbefruktande. Det är väl bara kennelklubben som fortfarande tror på rashygien och håller på med inavel.!
Hannele
CITAT (Jan af Lisö @ 10-01-2005, 09:47)
Hannele, är du säker på att Van är självbefruktande, på alla websidor (inkl. Ebe plant) och alla artiklar jag har läst så beskrivs den som självsteril och krävande en pollinatör.
Så kan det vara.
Vi har ju vildkörsbär i närheten, bin och stor skörd av Van.

CITAT (KURT @ 10-01-2005, 10:07)
För de flesta frukter så blir det bättre fruktsättning och bättre frukter med korspollinering

Ja, och då är det smart att skaffa egna bin! rolleyes.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon