|
Nu har jag från impecta beställt: Läkemalva Lejongap (röd) Ringblomma (dubbel) Väderspåman (vit) Solrosor (låga, vanliga och i olika röda nyanser) Luktärd (mörkt röd) (Black Knight) Blomstertobak (vit och grön) Silverek Gurkört Paprika (Golden Calwonder och Sweet Chocolate) Dessutom ska jag så Viol (black jack) Tagetes (randig) Tagetes (röd) Tomat (tiny tim) Grekisk lövkoja Morot Lobelia (blå) Nu är jag oerhört nyfiken att höra vad ni ska så i vår?
Caprice
07-01-2005, 14:19
Har beställt massor... Här är litegrann iaf: Färgväppling Midsommarhyacint Clematis 4 sorter Gräs Panicum virgatum Dårört Snöklocka Prärieglim Skugglilja, hårig Bergslejongap Kabbeleka, vit Cimicifuga Heuchera Och mycket mera.. Caprice
Hur sår man kabbeeka? Som vanliga frön?
Helen i Piteå Zon 5
07-01-2005, 16:04
Så här står det i AoT-forum och sådd-och-frölista. Kommentarer: Sådd av Kabbeleka Jag köpte frön till vit kabbeleka hos Impecta. Varje dag tittar jag på fröpåsen och längtar efter att så. Nu är det svårt om jag ska följa såanvisningen: "Frö till vattenväxter och vissa strandkantsväxter sås mars-juni i vattentätt kärl i svagt gödslad slamjord, 1-2 cm vattendjup över jorden. Sådden hålles inom- eller utomhus, grotemp. 18-25 gr. under tre veckor. Därefter placeras den i ca +3 gr (kylskåp) 4-6 veckor. Låt sedan temperaturen stegvis öka igen. Omskola efter hand i större kärl." Finns det enklare och snabbare sätt?
av Noranettan, zon (2004-02-09) Så sår vi vattenväxter Bilden visar hur vi sår rhododendron. Blandar Du torven med kortklippt vitmossa och lägger lite makadam över ytan får Du en såbädd som liknar naturen. Vitmossan underlättar syretillförseln till de groende fröerna. Så nu och låt krukan stå vid rumstemperatur 2-7 dygn. Efter uppmjukningen kan du sätta ut plastburen i trädgården. Se bara till att såkrukorna står i några cm. vatten.
Detta borde fungera också för Kabbeleka /Kerstin, listadministratör
av Rupestris i Halmstad, zon (2004-02-09)
Sulawesii
07-01-2005, 16:17
Olika vallmo, olika nävor, Digitalis obscura, vildtomat, olika chilipeppar, kungsljus, brokbladig Ipomoea, brokbladig krasse...... kommer inte på nåt mer, men det är MER. Mer än jag vill tänka på..... kommer att få jobba hårt i vår..... Jag beställde allt i okt-nov. Kunde inte hålla mig längre. Hoppas jag inte får några nya infall bara.... man vet ju aldrig. Ni vet ju hur det är  ! Det är så underbart att vara här med likasinnade. Min släkt och vänner tycker att jag är tokig  !
kerstin z5-6
07-01-2005, 16:26
Idag kom rosfröer och Lobelia perenn från guru garden -
Hej!
Vad det kliar i fingrarna att så! Jag har beställt:
jordmandel jordnötter passionsfrukt guava lakritsrot kapris papaya bladkoriander
Sedan kommer jag förstås att så en massa "vanliga" blommor och grönsaker. Funderar också på att köpa vildpelargonfrön från Wexthuset men då får jag förstås skynda mig. Kul att se vad ni skall så.
Gabi
Åsa, mälardalen zon 2
07-01-2005, 18:42
Och jag har inte beställt någonting ännu, jag har inte fått impectas katalog och jag har inte börjat leta efter Runåbergs katalog + jag har inte kollat vad jag redan har.
Det enda jag vet att jag ska beställa är:
Sibirisk gräslök Krusbladig smörgåskrasse och rädisan rattail (den tog slut förra året så jag fick inga fröer så jag testar beställa iår igen)
kerstin z5-6
07-01-2005, 20:37
Och idag kom JELITTO katalogen ...
Helen i Piteå Zon 5
07-01-2005, 21:54
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-01-2005, 20:37) Och idag kom JELITTO katalogen ...  Wow, då kommer den kanske till mig på måndag!  /Helen
mimmi på ekerö
07-01-2005, 21:59
Vad är jelittokatalogen ?
Helen i Piteå Zon 5
07-01-2005, 22:17
CITAT (mimmi på ekerö @ 07-01-2005, 21:59) Vad är jelittokatalogen ? Det är en fröfirma som har massor av fina fröer, både vanliga och mer ovanliga. Dom har dessutom en fin katalog som man får gratis, mycket bilder och fina såråd att ta del av. Beställd den gärna så får du ett eget ex. att njuta av. https://www.jelitto.com/haupt_en.html
Britt zon 3 fi
07-01-2005, 22:26
Jag har sått några olika Primula, Meconopsis o. Pulsatilla, som är under snön.
Inga fröbeställningar är ännu inskickade men jag har sett igenom Gardens North ikväll o. där finns massor jag vill ha bl.a. :
Heucera, Perovskia, Campanula tridentata, Cimicicifugia, Anemone Tomentosa
Har någon erfarenhet av Cardiocrinum cordatum var. och Adlumnia fungosa .
Impecta ska jag nog också beställa en hel del ifrån men det har jag inte klart ännu.
Av egna frön (sommarblommor) sår jag tagetes, tobak lime o. vit o. virginia, fjärilskrasse, blomsterböna, rudbeckia, petunia o.s.v.
Jelitto katalogen har inte kommit ännu.
niklaswik
07-01-2005, 22:27
Hehe, jag har (som tur är! Tiden ska också räcka till..) inte råd att beställa allt som jag vill.. Allt jag ville ha i Impectas katalog skulle kosta nästan 600kr, så jag måste gallra lite.. Några "måsten" som jag tänker köpa är: Nån sorts fingerborgsblomma som jag inte minns riktigt vad den heter, Faucaria tigrina, några sorters passionsblomma, nån melon, nån pumpa.. och säkert några fler som jag bara inte kommer ihåg just nu.
mimmi på ekerö
07-01-2005, 23:00
Tack för svaret om jelittokatalogen,intressant Själv sitter jag nu och försöker bestämma mej vad jag ska beställa det är inte lätt man kan ju lätt ruinera sig. Har i katalogen Plants of Distintion från Rockdala hittat massor jag vill ha,bl.a flera sorter av Ipomoea. Hittade två sorter jag inte sett förut Rose/white Feather med stjärnformade blommor, någon som provat dessa? Får nog fundera lite till på vad det ska bli.
LenaTuring
07-01-2005, 23:06
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-01-2005, 16:26) Idag kom rosfröer och Lobelia perenn från guru garden - Rosfrö??  Vanliga rosor? vad är det, ja jag föstår ju att det är frön men jag har aldrig sett fröer från ros till försäljning i sverige? Hur lång tid tar de att "bli något"?
kerstin z5-6
08-01-2005, 00:21
Adlumnia fungosa -Köp -Underbar skuggväxt , ett klättrande fänrikshjärta liknar den , vackert finflikigt bladverk , bienn men uppehåller sig på samma plats via självsådd - rek ! Nådde toppen av mitt äppelträd i somras -fullt härdig z 5-6 Rosen är av sorten chinensis , kan bli lite hur som helst men den blir i alla falll rotäkta .)
Satt av en händelse och kollade i Botanican i går och läste om den..... Blev lite andfådd faktiskt! Var får man tag i den då? Eller fröer?
kerstin z5-6
08-01-2005, 11:19
Gardens N har den här är min
Christer i Falköping
08-01-2005, 11:27
Jag har en hel del små fröplantor där min stod för snart två år sedan  Min hann inte bli speciellt stor och det var bara några blommor, men det verkar som om fröerna har hög grobarhet. Christer.
kerstin z5-6
08-01-2005, 11:32
De egensådda -via självsådd sas .brukar bli pampigast
Helen i Piteå Zon 5
08-01-2005, 12:47
Jag har även köpt frön av den vita A.fungosa, ska bli intressant och se hur vita dom blir. Fröna finns att skicka efter från den här fröfirman. http://www.thegurugarden.com/
kerstin z5-6
08-01-2005, 12:49
Britt zon 3 fi
08-01-2005, 14:28
Vit A.fungosa ser jättefin ut. Den sätter jag på önskelistan till nästa år. Ska bara satsa på Gardens North o. Impecta i år har jag tänkt.
Och nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och beställt från Impecta. Trots rejäl gallring när jag dreglat färdigt blev det ändå frön för 350,-. Ändå var det varken perenner eller grönsaker med. Listan: Asparagus densifl. ‘Sprengeri’ Hängsparris Browallia spec. ‘Blue Bells’ Praktbrowallia Cissus antarctica Cissus Impatiens walleriana sultani Flitiga Lisa Pelargonium ‘Applebl. Orbit’ Pelargon Pelargonium ‘White Orbit’ Pelargon Petunia F1 ‘Pirouette Soft Red and White' Petunia Petunia ‘Fanfar’ Petunia Antirrhinum ‘Artiste Bizarre’ Lejongap Cosmos bipinnatus ’Vega White’ Rosenskära Dianthus ch. ‘Merry-Go-Round’ Sommarnejlika Ipomoea tricolor ’Milky Way’ Blomman för Dagen Ipomoea ‘Knowlian´s Black’ Blomman för Dagen Lobelia ‘Cascade Rainbow’ Hänglobelia Nicotiana alata ‘Grandiflora’ Stor Blomstertobak Nigella ‘Miss Jekyll’ Jungfrun i det gröna Senecio cineraria ‘Silverdust’ Silverek Cobaea scandens Klockranka En favvis; Dianthus någonting 'Benigna' var tyvärr slut Nåja, det kommer nog att prunka ordentliga hos mig ändå i sommar.
Av perenner dessa Akleja, Alunrot, Alpmartorn, 2 st Nävor, Spetsmössa,Hundtandslilja, Backsippa, rödkvanne, röd Stjärnflocka, Rudbeckia, Taggig Bergvallmo och Praktmagnolia
Sommarblommor 4 st vildpelargoner, turkisk pelargon, Pelargon speckles, Pelargon Salmon Palettblad, 2 Fingerborgsblommor, Fackelranka, Penseé, hög tagetes, petunia (piruette soft Impectas) Vallmo danish flag, Silverek.
Div. vanliga grönsaker, testar nya pumpor varje år.
Glömde Sandmalörten som jag vill ha under rosorna, vackert silverfärgad. Perenn.
kerstin z5-6
13-01-2005, 19:54
Snygga perenner allihopa
*hehoc*
14-01-2005, 14:37
Det ätbara beställer jag från Impecta: 5 olika sorter tomater och drivgurkor, två sorter. Chilin och pimento har övervintrat i växthuset (uppvärmd och belysning) Till fägring har jag beställt bl. a. från Gardens North, Impecta, Könnäsörsklubben (Gbg: botaniska) Rara Växter, samt väntar på fröerna från STA. Några godbitar, tycker jag själv är många Alliumsorter och då främst Allium flavum var. tauricum, color mix. En stormhattvariant Aconitum heterophyllum med märklig färg och även form. Här följer några mumsbitar: Ranzania japonika (ranzania), Shortia uniflora (fransklocka), Suksdorfia violacea (violett knölbräcka) Podophyllum emodi. (indisk fotblad) Erythronium 'White Beauty' (flerblommig hundtandslilja, vit), E. revolutum (flr. bl. hundtanslilja), Olika Meconopsis (bergvallmo) mm. mm. Yes! Det blev mycket men jag har på hundra år först denna vintern och våren TID! Om du som läser mitt inlägg tycker att jag verkar "skrytig" så är det inte så. Jag försöker bara förverkliga MIN dröm om trädgården.
kerstin z5-6
14-01-2005, 17:04
*hehoc*
14-01-2005, 17:29
Hej Kerstin! Allium är inte särskilt svårt, så att du kan väl beundra mig för att jag bara är sååå entusiastisk!
kerstin z5-6
14-01-2005, 17:40
nej det är inte svårt men tåååålamodskrävande - Jag saknar en del av den varan , men borde träna upp den ... -och tänker därför öva mig i år med att så en löksådd av annat slag En cardiocrinum -jätteliljan som kan bli nästan 2 m hög .. den tar välsådär sju år till blombar lök  Sen dör den Haha
lisselbo
15-01-2005, 14:59
Ska inte så en hel påse Ruccola i år. Med tanke på att det bara är jag som tycker om den i min familj, fick mängder förra året som jag inte han äta upp. Har inte riktigt bestämt mig än för vad jag ska så. Men det blir väl det vanliga: tomat, paprika, gurka, rädisor, morötter, bladpersilja b la. Ska även prova minimajs, röd salladslök, rättika. Har även köpt lite blomfröer: Flitiga Lisa, Blomsterlin, Strandkrassing, Jungfrun i det gröna. mvh Marie
TeliaNet
15-01-2005, 15:01
jordgubbar och vatten-melon. fler kommer...
mollys_matte
15-01-2005, 16:34
jag har än så länge: busktomat, dill, persilja, nån plocksallad, röd solros och kaktusar! Sen har jag egen samlade fröer av balsaminer och nån annan skum blå blomma. Fast så har jag släktingar som driver upp och säljer palntro, så där kommer jag ju få tagets, lobelia, tomater och massa annat!
Ska köpa lite ärter och majs senare, och hittade massa spännande när jag kikade på fröer idag, men ska vänta tills de plockat fram allt!!!
Tänkte iaf sätta morötter i 1,5 liters mjölkkartonger!
mollys_matte
15-01-2005, 16:35
CITAT (TeliaNet @ 15-01-2005, 15:01) jordgubbar och vatten-melon. fler kommer... hur gör man med vattenmelon? då måste man ha rätt mycket plats va?
pisanggoreng
15-01-2005, 16:38
CITAT (mollys_matte @ 15-01-2005, 16:34) Tänkte iaf sätta morötter i 1,5 liters mjölkkartonger!  Har du provat detta tidigare..?
mollys_matte
15-01-2005, 16:44
CITAT (pisanggoreng @ 15-01-2005, 16:38) CITAT (mollys_matte @ 15-01-2005, 16:34) Tänkte iaf sätta morötter i 1,5 liters mjölkkartonger!  Har du provat detta tidigare..? min farfar satte i vanliga mjölkkartonger ifjol, visst de blev inte jättestora, men det blir iof aldrig deras morötter De får ju mer utrymme i en större kartong, så jag ska testa det, måste bara passa dem så de inte drunknar om det regnar så mycket som ifjol! Har inte möjlighet att sätta morötter på annat sätt!
TeliaNet
15-01-2005, 18:59
CITAT (mollys_matte @ 15-01-2005, 16:35) CITAT (TeliaNet @ 15-01-2005, 15:01) jordgubbar och vatten-melon. fler kommer... hur gör man med vattenmelon? då måste man ha rätt mycket plats va? ca 1 kvm per olanta och mycket vatten.
Jujju, så ska jag summera det jag sått ikväll - trots att jag hade bestämt mig för att inte så ngt i år, med 2 småbarn och en förestående flytt... Ähh, vad är väl lite sömn jämfört med spänningen att se nya plantliv spira.. Alltså (några få - 6 st ca - av varje) sådda: Meconopsis species mixed (gammal fröpåse på rea, får se om de gror..) Auricula monarch mixture Bollmartorn Meconopsis betonicifolia hensol violet Primula chionantha - snöviva Rudbeckia green wizard Eryngium alpinum - alpmartorn Przemko vallmo Leonurus sibiricum - sibirisk hjärtstilla Coreopsis grandiflora mayfield giant Nepeta subsessilis - stor drakblomma Dianthus albus Nepeta grandiflora dawn til dusk - rosennepeta Gaillardia burgundy - rött kokardblomster Symphyandra pendula - kaukasisk elfenbensklocka Papaver oriental Patty's plum - plommonröd vallmo Dracocephalum arguense - en annan drakblomma Talinum paniculatum - rökblomster Penstemon shock wave Echium russicum - röd snokört Agastache Apache sunset - isop Nattljus wedding bells Penstemon Husker's red Potentilla Melton fire - fingerört Linaria Canon Went - purpursporre Rosa chinensis angel wings - minirosor 30cm Bolltistel arctic fire - vit Morina longifolia Fuchsia ballerina mix Rudbeckia prairie sun Rudbeckia golden brown Platycodon grandiflorus dubbel blå ballongblomma Abutilon Bella klockmalva Det var det...ska så vita lupiner och väppling också, men de ska ligga i blöt först.  Det är absolut INTE vad jag ska syssla med just nu, men men... Det ska bli roligt att följa fröerna och plantorna och också att höra om vad som händer i era odlingar. Godnatt!
kerstin z5-6
16-01-2005, 17:01
Det ser ut att bli en fullmatad vår för dej med Ti -bee  Jag skulle dock så alla meconopsis frö jag hade -de brukar inte komma i stora horder precis
*hehoc*
16-01-2005, 17:56
Ang. om att odla morötter i mjölkkartong. I somras odlade jag morötter och rödbetor i 40 liters plast"krunkor" inköpta på Ikea "för ingentin". De är vita och har en rektangulär form, dvs, väldigt prydliga. Gjorde hål i botten och vips hade jag trevliga odlingskärl för grönsaker som behöver djup jord. Placerade dessa på altanen, längs räcken på golvet; lätta att skörda! Och jag lovar dig att aldrig har jag fått så fina rotsaker! Detta kommer jag att praktisera även framöver och tänker utöka utbudet. Jag har helt enkelt inte plats i trädgården för så mycket grönsaksodlingar.
Lady Hamilton
03-02-2005, 21:13
CITAT (Gabi @ 07-01-2005, 17:42) Hej!
Vad det kliar i fingrarna att så! Jag har beställt:
jordmandel jordnötter passionsfrukt guava lakritsrot kapris papaya bladkoriander
Sedan kommer jag förstås att så en massa "vanliga" blommor och grönsaker. Funderar också på att köpa vildpelargonfrön från Wexthuset men då får jag förstås skynda mig. Kul att se vad ni skall så.
Gabi Hur såg dina jordnötsfrön ut? Det står 8 st på påsen. Men själva innehållet är bara som en massa skal o jordnöts bitar? Ca 14st - Blir det något om jag sår dem?
kerstin z5-6
03-02-2005, 21:17
testa -det gror säkert
Lady Hamilton
03-02-2005, 21:20
Okej  Då testar jag på engång! Tack för ett snabbt svar
Fick min blygsamma  beställning från raravaxter i dag. Känner mej bekväm i år och ska köpa mycket färdigt... Det blev: Praktsalvia, lila Rosenskära pied piper red, mörk vinröd Amaranträvsvans, vinröd Minipensée heart aqua, lime Hjärtklocka, vita klockor och mörkt brunt bladverk Sen får jag se om några av fjolårets fröer åker med i farten.
smajlizz
03-02-2005, 22:57
Hej! Hittills har jag beställt: Luktärt (Apricot Sprite), Fjärilskrasse, Gullskära och Strandlövkoja som jag ska så snart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|