Lilla Selma
Hej! Jag har en försvarlig bit kvar av julskinkan, men är osäker på hur länge den håller sig. Är det någon som vet? Den är ugnsbakad dagen före julafton... unsure.gif

Tacksam för råd!

/Selma
Sommartorparn
Min tumregel (som jag lärt mig hemifrån) är att den håller sig fram till trettondagshelgen åtminstone. Det har funkat hos oss, ingen har blivit magsjuk. Om den håller längre har jag inte provat.

Det beror också på hur den har förvarats. Om den har stått framme i rumstemperatur i timmavis så minskar hållbarheten. Jag tar bara fram den för att skära de skivor som behövs och sedan tillbaka in i förackning och kylskåp.

En bra sak om man har en stor skinka är att skära av och frysa in i lämpliga bitar. Bra till smörgåspålägg och pastasallader. För man har ju inte lust att äta julskinka varje dag från jul till trettondag!
smile.gif
netaave
Använd ditt lukt och smaksinne! Skinkan kan också kännas lite kladdig när den börjar bli dålig.
Skiva det som är kvar och frys in som pålägg.
Lilla Selma
Hej! Just vad jag gjort - den har åkt in i skivform i frysen... Tack båda två!

Hälsar Lilla Selma
Åsa, mälardalen zon 2
Det går även bra att använda skinkan till pyttipanna, matpajer och liknande när du tar fram den från frysen.
anna_rispan
Ja! Det är det bästa jag vet när julskinkan käns uttjatad. Ost och skinkpaj med lite bacon. Mums!!!!
Lilla Selma
Åh, vad sugen jag blir - men det får vänta, inte kan man göra/äta paj mitt i natten... tongue.gif wub.gif

Tycker Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon