Hej, finns det någon som har, eller har förökat Balsampoppel ? Jag blev förälskad i en i höstas Vilken doft, hela nejden doftade. Vill haaaa....... Tog några sticklingar, satte ute i kruka som jag täckte. Är de lätta att föröka ? Växer de fort ?
kerstin z5-6
07-01-2005, 20:29
vackert stort träd med vita bladbaksidor och ljuvligt doft
- den skjuter rotskott så in i baljan så sätt ej för nära ledningar hus brunnar eller rabatter Växer mkt fort Lättförökad med rotskott
Åsa, mälardalen zon 2
07-01-2005, 20:29
Har inte testat föröka men de ska kunna växa ganska snabbt både över och under mark (se upp med gamla avloppsledningar) och de blir stora träd runt 20m.
Har inte testat föröka men de ska kunna växa ganska snabbt både över och under mark (se upp med gamla avloppsledningar) och de blir stora träd runt 20m.
Hehe.. Den där bilden är tagen ute på min gamla skola. Så himla läckert.. Har ett par mistlar även i popplarna här i mitt område, dock inte lika många. Har du också gått på Säbyholm Åsa? //Stefan
Gunilla i Arboga
10-01-2005, 21:43
Jag säger också he he ! Bilden på Balsampoppeln har du redan skickat som svar till mig, Åsa, i "Prydnadsväxter" när jag frågade om Mistlar. Praktfullt träd! Tack för alla era svar ! Ja, då kanske mina rotskott tar sig, om den är så lätt att föröka. Bra att ni talade om att den är så pigg på att skjuta upp rotskott.
Nu har vi gott om plats, så vi kan härbärgera den... och tycker den är trevlig. Men ett stort åbäke är den, det kan inte förnekas.
Cilla
25-01-2005, 05:54
Utan balsampoppelns väldoft vore livet bra mycket fattigare... Värt eventuellt jobb med rotskott och värt att skapa plats för om man har (det är verkligen ett gigantträd).
Jag har misslyckats med lagom slarviga försök att rota balsampoppelsticklingar, men följer man instruktionerna och håller dem skyddade och fuktiga tror jag man kan lyckas.
Införskaffade en balsampoppel av en sort som hette Cakamahaka i våras. Den vanligare (som jag inte minns namnet på) klarar zon 6, medan det här var en lite ängsligare individ för zon 3-4 som jag egentligen inte tror är att rekommendera (trots att den är vacker med sin kantiga stambark).
Det är ett extremt törstigt träd så väljer man inte ett fuktigt ställe från början får man förbereda sig på att vattna till dess att rötterna sökt sig till de rätta ställena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.