Full version: Saint paulia
zaaritha
Varför i helskotta vissnar o dör "alla" dessa småplantor???!!!!
Jag känner alltid med fingret innan de får vatten på fatet.
Är felet att jag blandat i små lecakulor i jorden?
Är som att spela på lotteri; några blommar ju, fast de är småplantor..........
Åsa, mälardalen zon 2
Så har det varit för mig också både förra och denna vinter med många plantor saintpaulia tror det är ljuset som är för svagt för en del sorter för jag tog några halvdöda plantor som bara hade något blad kvar och placerade dem under lysrör + sänkte temperaturen (de flesta av dem är vildarter och jag läste i min saintpauliabok att de gillar lite lägre temperatur på vintern) och de har faktiskt repat sig och fått flera blad och någon av dem har faktiskt satt knopp.
mollys_matte
Det där med lecakulor i jorden är mer plus för dem skulle jag tro... men det är nog mycket som åsa säger, de vill ha mycket mycket ljus... har haft alla mina under växtlampa, så har den pajat och jag ahr inte hunnit skaffa ny, på bara nån vecka så har de börjat bli lessna... sad.gif
Så jag tror att det där med ljus är mycekt viktigt
Sulawesii
Det kan vara bra att känna en bit ner i jorden innan man vattnar dem. Även om det är torrt på ytan kan det fortfarande vara tillräckligt fuktigt under. Och Saintpaulian vill torka upp något mellan vattningarna. Särskilt om den står "mörkt".
ÅsaF
Sen har jag för mig att den inte gillar drag.
Fågelvägen
CITAT (ÅsaF @ 10-01-2005, 22:45)
Sen har jag för mig att den inte gillar drag.

[QUOTE]
Detdär med drag kan inte stämma! En St Paulia har jag stående i en otätat fönster, det drar alldeles gräsligt, men den har blommat enormt hela hösten och ser präktig ut. Väderstrecket är ca nordväst, direkt sol har den bara på kvällen sommartid.
Ett knep är att ha en djup ytterkruka med massor av lecakulor i och vattna sällan, men med ljumt vatten.
netaave
Jag har mina i norrfönster och de får vatten 1 ggr/vecka de trivs jättebra och blommar nästan jämt.
ninnisky
Jag har också mina i ett norrfönster, får vatten nån gång i veckan och trivs alldeles utmärkt. Blommar nästan hela året.
Moderplantorna - har fortfarande tre kvar av fem - har stått i samma norrfönster sedan 1973 och är hur pigga som helst. Planterar om vart 3-4 år.

Plockar ofta bort blad så att de inte blir alldeles för täta. Tror att dom gillar det eftersom de blommar så bra. Gödning, sällan eller aldrig.
Betty
Mina Saintpaulior står också i norrfönster. Jag vattnar med rumstempererat vatten, har läst nånstans att de inte vill ha kallt vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon