fruberglund
Ja, jag vet att det är svårt att svara på för alla blommor har ju någon fördel men störst är ju inte alltid bäst så nu undrar jag om någon har erfarenhet av dessa rosor och vilken som blommar finast, är det någon skillnad på blommornas form och utseende i övrigt?

Eller är det någon som har förslag på en annan ros som är riktigt mörklila/purpur och går i zon 4?
Caprice
Skillnaden mellan Tuscany och Tuscany Superb är att Superb blir högre, ca 50cm, samt att den har fler kronblad... Dubbelt så många ungefär, tror jag...

Båda är Gallicarosor, men Superb uppfattas som mera fylld då den har fler kronblad..

Båda doftar...

Ett annat förslag, färgmässigt, är annars Prince Frederic:

Och den funkar i zon 4... biggrin.gif
OCH doftar härligt...!

Caprice
Kajsa
Tuscany har svag doft, ca 1,2 x 0,9 m mörkt sammetsröd
Tuscany Superb. medelstark doft, ca 1,5 x 1,2 m mörkt sammetsröd
Båda får lite svampangrepp, blommar en ggn.
Satte en Tuscany i våras och första sommaren blev det inga blommor, men nu ska det väl bli massor. Jo, dom ska odlas i goda jordar. zon 5 rosor.
fruberglund
CITAT (Caprice @ 07-01-2005, 23:34)
Skillnaden mellan Tuscany och Tuscany Superb är att Superb blir högre, ca 50cm, samt att den har fler kronblad... Dubbelt så många ungefär, tror jag...

Båda är Gallicarosor, men Superb uppfattas som mera fylld då den har fler kronblad..

Båda doftar...

Ett annat förslag, färgmässigt, är annars Prince Frederic:

Och den funkar i zon 4... biggrin.gif
OCH doftar härligt...!

Caprice

Prince Frederic var också riktigt fin!

Några andra jag kikat på är Indigo, Violacea & Nuits de young.

Erfarenheter på dessa?
kerstin z5-6
Nuits de Young är en helt outstanding ros ! den måste du ha smile.gif
Kajsa

Denna gallican satte jag i våras Belle de Crecy mycket lila i den, gav första sommaren lite blommor, frisk 1,2 x 0,9 m. En annan gallica ros i lila som jag beställt i veckan är Cardinal de Richelieu den har du säkert på bild i Flora Linneas rosbok, har en äldre upplaga. Båda zon 5. Nuits de Young grävde jag ner i höstas den ville jag ha för den mörka färgen och för det är en mossros, frisk zon 4 inte så stor 1.2 x 1 m. Ska odlas i varma lägen i goda jordar. Läs också på Allt om Trädgårds roslista det gör jag alltid före rosköp
fruberglund
CITAT (Kajsa @ 08-01-2005, 18:27)

Denna gallican satte jag i våras Belle de Crecy mycket lila i den, gav första sommaren lite blommor, frisk 1,2 x 0,9 m. En annan gallica ros i lila som jag beställt i veckan är Cardinal de Richelieu den har du säkert på bild i Flora Linneas rosbok, har en äldre upplaga. Båda zon 5. Nuits de Young grävde jag ner i höstas den ville jag ha för den mörka färgen och för det är en mossros, frisk zon 4 inte så stor 1.2 x 1 m. Ska odlas i varma lägen i goda jordar. Läs också på Allt om Trädgårds roslista det gör jag alltid före rosköp

Tack för förslag!

Den är nog lite för ljus för mig, jag vill så mörkt lila som det bara går smile.gif

Violacea har jag tänkt köpa i vilket fall som helst för jag gillade blommorna på den så jag tror jag köper den först så får vi se om den är lila nog eller om jag ska köpa någon mer.

Har du beställt rosor redan nu? Ifrån Rosenposten eller Flora? Är det panik att beställa tror du?
kerstin z5-6
L'Évêque, o Mme de Buccleaugh är mörka -beställde rosor gjorde jag i november:)
Sommartorparn
Tack Fru Berglund för att du tog upp frågan. smile.gif

Jag undrar: har Tuscany möjigtvis en gul fläck i mitten som syns? Svårt att se på bilderna....

Jag tror jag gillar halvfyllda mer än fyllda och särskilt om man ser det gula i mitten.

wub.gif
Kajsa
Tuscany har enstaka ljusa fläckar på kronbladen, man ser blombotten i mörkt gult och framträdande ståndare. Få taggar och medelstora.
Troligen den äldsta gallica rosen, från medeltiden, en härlig tanke.

fruberglund, du frågade om jag beställt rosor och det gjorde jag i veckan av Flora Linnea, populära sorter går åt fort, förra våren fattades det två. Tror alla Gallica rosor är mycket populära. har beställt 5 rosor för krukor och 10 att gräva ner i trädgården.

Kerstin, nyfiken vad blev det för rosor? biggrin.gif
kerstin z5-6
mer gallica smile.gif fr RP -och så har jag ju 25 st från Hortico,bla Buck rosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon