Nu läste jag i en trädgårdstidning idag att Rönnsumak bara ska gå till zon III och sen tidigare info vet jag att Magnolia också bara ska gå till max zon III.
Vi har både och och jag kan säga att Rönnsumaken står inte skyddat utan i ett väldigt utsatt läge och den är väldigt stor och fin.
Hur kan jag då veta??? Jag mailade till de som har gjort zonkartan och frågade men hon sa att det beror på mikroklimat m.m. och att det är omöjligt att säga. Men jag vill ju veta!!!!
Om jag har zon III så finns det så mycket fler rosor jag kan köpa som jag är sugen på men samtidigt vill jag ju inte chansa för det kostar ju pengar. Jag råkade i och för sig köpa två rosor förra året som det är zon III på och jag antar att jag kan vänta och se hur de tar sig men de kanske står på ett ställe med "mikroklimat", vad vet jag, och då kanske de nya rosorna dör i alla fall om jag köper några.
Finns det något sätt man kan kolla zonen på? Finns det väl inte antar jag men jag blir gaaaaaaaaalen av att inte veta, jag vill veta allting om det bara går