fruberglund
Enligt zonkartan så är det zon II närmast Vättern och zon IV en bit in. Vi bor ca 2-3 km från Vättern och jag har alltid kört på zon IV för att vara på den säkra sidan.

Nu läste jag i en trädgårdstidning idag att Rönnsumak bara ska gå till zon III och sen tidigare info vet jag att Magnolia också bara ska gå till max zon III.

Vi har både och och jag kan säga att Rönnsumaken står inte skyddat utan i ett väldigt utsatt läge och den är väldigt stor och fin.

Hur kan jag då veta??? Jag mailade till de som har gjort zonkartan och frågade men hon sa att det beror på mikroklimat m.m. och att det är omöjligt att säga. Men jag vill ju veta!!!!

Om jag har zon III så finns det så mycket fler rosor jag kan köpa som jag är sugen på men samtidigt vill jag ju inte chansa för det kostar ju pengar. Jag råkade i och för sig köpa två rosor förra året som det är zon III på och jag antar att jag kan vänta och se hur de tar sig men de kanske står på ett ställe med "mikroklimat", vad vet jag, och då kanske de nya rosorna dör i alla fall om jag köper några.

Finns det något sätt man kan kolla zonen på? Finns det väl inte antar jag men jag blir gaaaaaaaaalen av att inte veta, jag vill veta allting om det bara går tongue.gif tongue.gif laugh.gif
zaaritha
Var nära Vättern bor du?
Jag bor strax utanför Hjo, västsidan alltså.
Har också gått efter zon IV, men fick för mej att pröva annat också....
Det har visat sej att här funkar med växter som bedöms trivas
i zon II.
Caprice
Man ska inte stirra sig blind på zoner...

Man kan ha flera olika zoner bara i sin trädgård..

Ex: zon 1 alldeles vid husväggen, zon 2 i en dal på tomten, zon 3 resten...
Kanske tom nästan zon 4 uppe på ett blåsigt berg där det nästan aldrig lägger sig snö som skyddar....

Det sägs ju tom att zoner inte gäller perennner, de är till för buskar o träd, rosor mm...
Och inte ens där stämmer det alltid...
Bor själv i Sthlm, dvs zon 2-3...
Har en ros som klarar zon 1, funkar utmärkt so far..
Å andra sidan har jag bara haft den i två år...

Zoner är ju till för att knäckas, vet du väl..? biggrin.gif

Räkna grovt på att du "tillhör" zon tre, men hittar du något du VÄLDIGT gärna vill ha som är zon 2 så testa..!

Var och besökte en dam i somras som dragit upp exotiska barrväxter som inte ens ska kunna växa perennt i Sverige... Flera är nu 15 meter höga efter 25 års trivsel..

Mao: Vill du inte riskera att några växter dör (vilket de kan göra ändå..) så
håll dig till zon 4...

Men visst låter det tråkigt... ?
När du inte riktigt vet...

Håller mao helt med henne du mailade... Det går inte att bestämt säga vilken zon du bor i... biggrin.gif tongue.gif

Caprice
fruberglund
CITAT (Caprice @ 07-01-2005, 23:06)
Håller mao helt med henne du mailade... Det går inte att bestämt säga vilken zon du bor i... biggrin.gif tongue.gif

Nä, jag antog det sad.gif

Får väl helt enkelt prova mig fram då smile.gif Tusan att man ska vara så vetgirig tongue.gif

Zaaritha - jag bor på helt motsatta sidan om dig biggrin.gif Vid motell Vätterleden om du vet vart det är nånstans.
zaaritha
Jadå!
Christer i Falköping
Sedan hänger det mycket på vad för jord du har, när det gäller överlevnad. En sandig jord(väldränerad) kan göra så att många känsliga växter klarar av en tuffare zon än de skall. Medans en lerig(tung och blöt) kan få vad som helst att ge upp.
Christer.
kerstin z5-6
Du har minst tre zoner i din trädgård -en del av trädgården brukar vara mildare , en på zonen du bor i -en har högre zon
Rönnsumak o magnolia odlar jag med i z 5-6 -smile.gif
Haka inte upp på det -som de andra skrivit är det mycket mer som spelar in
När det gäller vedartat ska man kanske titta på zoner -men perenner -där är det få man behöver bry sig om det med ..
Christer i Falköping
Ofta klarar sig känsliga perenner bättre uppe i norrland än här söderut. Snön gör mirakel som skydd fölr kylan.
Christer.
fruberglund
CITAT (Caprice @ 07-01-2005, 23:06)
Räkna grovt på att du "tillhör" zon tre, men hittar du något du VÄLDIGT gärna vill ha som är zon 2 så testa..!

Caprice

Jag har hittat en zon II ros som jag verkligen gillar, kanske ska prova den då. Men hur vet jag vad som är ett bra ställe? På södersidan av huset brevid verandan t.ex. kan det gå tror ni?

Här är den (Donau)

Kajsa
Vem har inte tittat på den fruberglund, men jag tror inte det går, en klätterros, annars köper jag en del ömtåligt för krukor, vi har ju en svår zon mycket blask och kyla i en enda röra, men oftast lite snö. Rosor far illa i zon 3-4, som nu + 9 sedan om en vecka kan det vara - 10 grader och dom här underliga vintrarna blir vanligare. Har slängt en hel del genom åren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon