fruberglund
07-01-2005, 22:41
Många rosfrågor blir det när man läst och blivit inspirerad

Jag antar att krukodlade är lättast att plantera eftersom man bara ställer ner rosen med jord och allt i samma höjd (som jag har fattat det) men är det några andra fördelar med barrotade förutom att de är lite billigare?

På Flora Linnea så skiljer det bara 10:- på de olika sätten och då kan man ju likaväl betala för en krukodlad om det skiljer så lite.
Caprice
07-01-2005, 23:20
Det brukar vara (mer) skillnad i pris...
Själv tycker jag det finns för- och nackdelar med båda sätten...
En krukodlad ros är ett säkrare kort då den är planterad redan sas.. Får den bara vatten så klarar den sig... Nackdelen är att man vet inte hur långe den kan stått så, därför ska man lyfta ur den ur krukan och titta på rötterna, om man nu kan det..
Barrotade är lite mer ömtåliga då rötterna är så blottade.. Å andra sidan ser man just hur rötterna ser ut...
Krukade kan du plantera tills tjälen säger stopp...
Barrotade brukar (oftast..) bara säljas på våren...
Har själv massor av rosor, har köpt både barrotade samt krukade...
Ser ingen större fördel / nackdel med någotdera..
Det brukar vara först tillgången som avgör, för det andra priset...
Ska man skicka efter rosor tycker jag personligen det verkar bäst med barrotade ur "paketsynpunkt"..
Har bara skickat efter rosor på vårkanten, och då alltid barrotade...
Caprice
fruberglund
07-01-2005, 23:25
Tack för bra svar.
Bara undrade för Rosenposten sålde barrotade, torkar de inte på vägen hit från Danmark då? Fast det var så många andra som köpt därifrån och var nöjda så det borde ju inte vara några problem.
Åsa, mälardalen zon 2
07-01-2005, 23:29
Barrotade brukar ofta ligga i plastpåse och de hinner inte torka på den korta tid det tar mellan danmark och sverige. Barrotat kan man ibland även hitta i trädgårdsbutiken och då kan de ofta ligga flera veckor i sin plastpåse det är nog värre, i butik föredrar jag täckrotat (rötterna inpackade i torv i plastpåse) eller krukodlat.
Christer i Falköping
07-01-2005, 23:38
Tänk också på att det är skillnad på krukad och krukodlad. Är de krukade, brukar det innebära att en barrotad ros i stort sett bara är nedstoppade i en kruka med jord. De har alltså inte odlats i krukan. Jag har märkt att många handelsträdgårdar gör så om det finns risk för att den barrotade rosen annars kan dö.
Christer.
kerstin z5-6
08-01-2005, 00:08
Dessutom brukar okuleringsstället ,ofta vara ovanför ! krukkanten på krukodlade rosor -så det är inte bara att stoppa ner såvida du inte bor i södra skåne
zaaritha
08-01-2005, 00:15
Tänkte faktiskt på det tidigare--men skrev inget--jag är ingen rosexpert!
Men; har åtminstone lärt mej det!!
fruberglund
08-01-2005, 12:31
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-01-2005, 00:08)
Dessutom brukar okuleringsstället ,ofta vara ovanför ! krukkanten på krukodlade rosor -så det är inte bara att stoppa ner såvida du inte bor i södra skåne
Nu när du säger det så har jag nog faktiskt planterat mina krukodlade lite längre ner i jorden än de har stått i krukan. Bra att du tog upp det!
Hehe, se där, jag har faktiskt läst planteringsbeskrivningen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.