fruberglund
De hade inte bara försäljning utan en hel del bra information m.m.

Jag vet att många inte gillar dem men hemsidan är i alla fall bra.

Och så hade de de här stövlarna smile.gif

Inga från Närke
CITAT (fruberglund @ 08-01-2005, 01:38)
De hade inte bara försäljning utan en hel del bra information m.m.

Jag vet att många inte gillar dem men hemsidan är i alla fall bra.

Jag håller med dig många bra tips. Har handlat en del från dem men inte numera.
De har dåligt ryckte men när jag ringt om att växter inte kommit upp eller liknande så har de varit väldigt tillmötesgående och skickat nya.

Köpte en ros för några år sedan som inte skulle växa här i vår zon men den är jättefin varje år. Se mitt fotoalbum. Färg lite lilarosa men har tyvärr inte sparat namnet.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns vissa misstag på Bakkers sida så man ska nog vara lite kritisk till informationen. Jag var inne på instruktionen om hur man planterar rosor och där finns flera konstigheter.

som detta:

Rosor som odlats i kruka kan planteras året runt, bara det inte är frost.
Rosor som odlats i jord ska planteras om hösten, när jorden fortfarande är varm och växten kan producera hårrötter.

Plantera rosen så att ympningspunkten (den svullna delen som grenarna kommer ut ur) ligger ca. 5 cm över jorden. (Det här gäller förstås inte standardrosor)

För att förebygga sjukdomar är det viktigt att använda ett gödsel med mycket magnesium och kalium, och lite kväve.
Från början av september ska du inte gödsla mer. Växten fortsätter i så fall att växa alltför länge, och de nya skotten kommer inte att vara härdade för vintern.

Alla rosor ska skyddas mot frost. Det ställe där uppodlade rosor ympats in på rotstocken på en vild ros är extra känsligt för frost. Därför måste jorden kring rosorna täckas över. Det skyddar dem också mot uttorkning.

Frostskyddet kan tas bort när det inte längre är någon större risk för frost, det är oftast i mars eller april.
I mars eller april går det också att börja beskära igen.
Inga från Närke
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-01-2005, 09:58)
Det finns vissa misstag på Bakkers sida så man ska nog vara lite kritisk till informationen. Jag var inne på instruktionen om hur man planterar rosor och där finns flera konstigheter.

Den text de har är översatt och skall passa olika länder och tyvärr så smyger det sig väl in lite språköversättningsfel. Men rosor kan man plantera i kruka året om om det är frostfritt eller hur. Bara en liten reflektion. Är inte ute för att försvara dem på något vis.
Sedan läser man väl inte bara från ett ställe utan skaffar sig kunskaper från bl.a här på Odla.
Åsa, mälardalen zon 2
Jovisst kan man plantera rosor i kruka så länge man kan gräva i större delen av landet men det var den följande meningen som är konstig. Rosor odlade i jord ska planteras på hösten, har man inte odlat rosorna som sitter i kruka i jord? (+höstplantering är inte lyckat i norr)
Inga från Närke
Du tror inte de menar att de planteras i kruka och kommer alltid att vara i kruka så har jag uppfattat det.
Men som det tidigare pratats om på andra avdelningar. Skrivet språk kan man tolka på så många sätt och då är det ju viktigt att det står rätt.
fruberglund
CITAT (Inga från Närke @ 08-01-2005, 09:49)
Köpte en ros för några år sedan som inte skulle växa här i vår zon men den är jättefin varje år. Se mitt fotoalbum. Färg lite lilarosa men har tyvärr inte sparat namnet.

Även fast jag inte är så förtjust i rosa så tycker jag din ros var jättefin. Den hade så fräna kronblad (heter det så?), lite vridna liksom.

Självklart finns det säkert några småfel men det har jag hittat även på andra sidor, hemsidan var snygg och lättöverskådlig i alla fall och som Inga från Närke skrev så tittar man förhoppningsvis på fler sidor och förlitar sig inte bara på att en har rätt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon