|
mollys_matte
08-01-2005, 01:40
Flyttade i sommras till en radhuslägenhet så jag har numera uteplats att göra vad jag vill med. Funderar på att plantera rosor i en av rabatterna, men jag vet att marken är väldigt blöt, har förr tydligen växt både plommon, äpplen och körsbär på gräsmattorna som finns runt husen, men det finns bara ett kvar, då de andra helt enkelt dött pga för mycket vatten! Märks också när det regnar, då det blir som små pölar överallt i gräsmattan! Min tanke var att höja upp rabatten lite, då den är precis brevid trädgårdsplattorn, och kanske även gräva ur ganska djupt och blanda i lecka kulor för dränering. jag vet inte, kanske är jag ute och cyklar, men tycker det kanske borde underlätta för rosorna så det inte blir för blött? I val av rosor har jag blivit överförtjust i de sk "palace" rosorna från Poulsen i Danmark, någon som har erfarenhet av några av dem? Som har tips?
*hehoc*
08-01-2005, 11:22
Min erfarenhet av blöt mark och rosor är att de drabbas mycket lätt av både den ena och den andra sjukdomen - om de mot för modan skulle överleva. Om du tycker ändå att du vill ha rosor där så gäller det att du gräver ordentligt djupt och brett, lägger makadam/grovt grus i botten, ca 40 cm för att vara på den säkra sidan och fyller på med jord så att bänkhöjden blir motsvarande 40 cm ovan jordytan. Bänken måste då stöttas med en hög kant. Tänk också på att ympstället (för ej rotäkta rosor) skall hamna ca 10 cm under jord. De rosor som du nämnde har jag inte odlat men har vid det här laget 20-tal olika rosor i min trädgård.
fruberglund
08-01-2005, 12:20
Som jag har förstått det så gillar väl rosor vatten? Självklart inte i den mängden så de blir stående i vatten för då kan de väl ruttna och få sjukdomar som tidigare talare skrev men du ska nog inte göra det FÖR torrt åt dem heller.
Caprice
08-01-2005, 13:08
Tror nog att det svåraste blir att övervintra rosorna.. Fryser rötterna är det kört... Att rosor behöver mkt vatten är lite av en myt... Många tror att man behöver vattna ihjäl sig bara för att man har rosor... Det är bara de nyplanterade rosorna man får se till med vatten, när de väl etablerat sig sköter de sig själva... Vattnar gör man i så fall om det är långvarig torka.. I somras vattnade jag mina rosor TVÅ gånger på hela sommaren... Tycker nästan det låter som ni skulle behöva göra något mer drastiskt med er uteplats... Gräva ned dräneringsrör på en ca 70-100cm djup och leda ut till ett dike el likn.. Hur mår huset ni bor i egentligen...? Finns det källare...? Caprice
Tittade på Palace rosorna, och Rosenposten/ Danmark har många av dom alla zon 3 rosor ca 50- 60 cm höga vackra ( särskilt Crystal Palace) men har inte testat dom då det blir gränsfall hos mig, en annan liten ros som är tuff är cover serien också Poulsen, många klarar zon 4.
nejlika
08-01-2005, 16:58
Jag har läst att rosor vill ha väldränerad, näringsrik lerjord. Dränering med sten och upphöjd rabbat låter som bra förslag då.
mollys_matte
08-01-2005, 18:55
Det är ingen källare som tur är Caprice... vet inte hur det är med husen i övrigt, är nog gammla tjänstebostäder för dem som jobbade på bruket när det var igång, gammla avlånga trähus. Kanske inte är så konstigt att området av dem som bor här kallas "vällingby" Det är lite som en välling utanför! Är lite lustigt dock, för rabatterna som är intill husväggen måste man nästan vattna tvågånger om dagen för det är sååå torrt, och taket hänger över lite så det inte blir blött när det regnar heller...
Vill ju inte ta i för mycket med min rabatt, är ju trots allt bara en hyreslägenhet och är inte säker på att jag ska bo kvar här resten av livet! Vad jag förståt så ska vissa av palace rosorna klara odling i rejälakrukor, så jag kanske får satsa på det istället?
Tror jag bor nästan i en zon gräns, mellan 3 och 4!
Hej
Rosor marken är så vattensjuk att träd "drunknar" hjälper det int emed lecakulor- kulorna buffrar bara en viss mängd vatten. Därefter har du vattnig lera igen. Lite upphöjt hjälper nog inte heller, eftersom rötterna kan vara ganska djupa.
Jag har själv lerig jord på tomten med rosor men den blir inte vattensjuk annat än vid skyfall.
Mitt tips är dränera om eller sätt i krukor. Och krukor är lättare;)
Caprice
20-01-2005, 11:51
Eller hoppas på att grannarna dränerar om... Caprice
mollys_matte
20-01-2005, 11:59
är ju hyreslägenhet/radhus, å jag kan inte tänka mig att hyresvärden tänker dränera om... Det har nog alltid varit såhär...
Annars är Palace rosorna perfekta för krukor 30- 50 cm höga. Men ömtåliga går bara i zon 3.  Inget svårt att övervintra i ett garage eller förråd.
mollys_matte
21-01-2005, 21:10
jag bor i zon 3 eller 4... eller kanske nån mix?! Är ju bara kallagarage, men blir ju inte likakallt som ute, kan man övervintra dem där?
Jag vet att du har rätt MB1965, vill bara inte erkänna det för mig själv, hade sånnaplaner på en jättefin rabatt till sommaren... Men får sätta nåt annat i den och ha rosorna i krukor istället! Det största problemet där är inte "vattensjuka" i sig, utan att de fryser bort på vintern!
Har mina krukrosor i kallgarage, men garaget sitter ihop med huset på ena sidan så lite värme kommer in, har nog + 3-5 grader. Och även om det skulle bli någon minusgrad klarar dom det, ev. isolerar du krukorna något för att vara på den säkra sidan.
Anna NV Uppsala
25-01-2005, 15:18
Jag tycker du ska testa upphöjd rabatt. Offra 1-2 rosor som testobjekt. gräv ner en bit, blanda med något grovt, grus, leca, bark, men fyll sen på uppåt så att rosen får tillräcklig jordvolym och att ympen hamnar minst 10 cm, gärna mer, under jordytan. man kan eventuellt luta rosen lite, så att man uppnår att rötterna inte hamnar alltför djupt samtidigt som ympstället blir väl täckt. Jag har även testat att ställa krukodlade rosor med jordklumpen direkt på backen, och sen bara fyllt på med jord så högt upp som rosen behöver. Det verkar fungera alldeles utmärkt. Man kan ha några stycken intill varandra så ser det inte så tokigt ut, det blir ju som en kulle. Mitt mest okonventionella rosprojekt ser ut såhär: http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...SrosSiSsack.jpgAlltså, en halv pappsäck, lite bra jord i botten, sen ros med jordklump, sen jord runt och över. Jag fyller upp med jord och bark runt säcken, som multnar så småningom. Möjligen att den modellen inte passar överallt i en liten trädgård, det blir en skaplig kulle. jag har tre sådana rospåsar intill varandra, som testprojekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|