Eva i Norrköping
Har satt upp några holkar i trädgården. Tänkte inte särskilt på vad det var för sort, men såg sen att det stod på de små klisterlapparna att det var starholkar. Min fråga är: kan det tänkas att även andra fåglar vill bo i dem? Vilka då i så fall?
Sigge i D-mitt
Andra fåglar kommer jag inte på, men har haft ekorrbo med ungar och bålgetingarna
skrämde nog bort staren härom året eftersom den försvann. När jag sen renasade holkarna så var starholken fylld med bålgetigsbo.
KURT
Den kan mycket väl användas av andra fåglar, problemet kan dock vara att ingångshålet är alltför stort för mindre fåglar (tex flugsnappare), med risk att boet kan plundras. Många holkar som man köper är också snarast fina att titta på men inte bra för fåglarna som skall bo där. Det vanligaste felet är att avståndet mellan hål och holkbotten är alltför litet, då kan ungar och ägg tas av ekorre, nötskrika och andra boplundrare.
Här finns mera information om holkar:

http://www.sr.se/p1/naturmorgon/starholk.htm

http://www.sr.se/p1/naturmorgon/holktips.htm
Ingrid på Västkusten
Ja visst - under hela min uppväxt så delades starholken av ett starpar samt senare på säsongen av ett tornsvalepar. Tornseglare heter det väl nuförtiden, men Du förstår nog vad jag menar. Hade att göra med inflygningsrutten - den var superb. Tornsvalan uteblev ett par år innan felet upoptcäktes - en GRAN! Kome ner med en illande fart.

Vissa somrar kunde det vara kapprace - staren skulle ha klart sina ungar och tornsvalan väntade otåligt!
En hemsk kall sommar TROR jag tornsvalan slängde ut de halvfärdiga starungarna men det låter jag vara osagt, kan ha varit en död unge som transporterades bort med. Hemskt kall sommar med lit einsekter var det.

Hälsar Ingrid
yla
jag sätter upp nya holkar varje år,så jag har snart fullt i alla träden , nej det kommer nog att dröja, Men dom bebos av blåmesar talgoxar o svartvitflugsnappare ,de e underbart kul o ha dom inpå sej så jag fortsätter att sätta upp nya holkar o utökar mina grannar då de e de enda grannar jag har, nu på vintern matas dom i fyra fröautomater plus en jäkla massa talgbollar ,jag fylller på en gång i veckan eftersom de e en bit att pulsa i snön men dom e värda varje frö ,snart är det dags att köpa ny säck me frön två har redan gått åt vetefasiken hur många talgbollar dom konsumerat men många är det,, smile.gif o när jag kommer är dom väldigt livliga o tjattrar o talar om att fyll på fyll på skynda skynda ,dom sitter i varje gren o väntar ,än så länge så har det iallafall alltid funnits lite kvar när jag kommer men bara precis så att kan se att jag kommer med lagom intervall
Nette
Precis som sagts tidigare så är det olika hålstorlek, djup och golvyta till olika fåglar. Boken av Per Bergenholtz kan ej rekommderas välj hellre Naturskyddsföreningen. Holkarna har för liten golvyta färdigsnickrade samt att måla insidan är inte så bra.
Eva i Norrköping
Ja, det verkar som om jag får vänta och se. Mesar och flugsnappare har vi ju i trädgården, men jag förmodar att holkarnas ingångshål har för stor dimension, eftersom de kallas just starholkar. Kanske det kommer några starar på besök!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon