Full version: Tandblekningsmedel
Magdis
Man vill ju gärna tro på dunderkurer som ger en kritvita tänder men när det gäller det mesta så är det ju kraftigt retuscherade bilder som visas i reklamen. Är det någon som provat någon sån där hemmakur? Eller är det bara hos tandläkaren/tandhygienisten man kan bleka tänderna effektivt?
/Magdis
birgitek
Hihi, jag har inte provat, men min man har. Han köpte en tandblekningsförpackning för ca 400:-. Jag höll på skratta ihjäl mej och inte blev hans tänder något vitare.
Birgit Ek
TeliaNet
tror det bästa är att avstå från kaffe och använda tandkräm med sånt medel i.
colgate hår nån sådan.
Sollan
Rekommenderar att man bleker sina tänder tos tandläkare/hygienist om man vill ha ett bra resultat. Då går man in och bleker emaljen.
Vill man hålla undan missfärgningar av kaffe, cigg, te mm kan man använda en tandkäm som heter Clinomyn. Finns hos apoteket. Då påverkas inte emaljen.
Emaljen färgförändras också ju äldre man blir.
Magdis
Jag köper nog inte nåt blekningsmedel. Jag ska fundera på att bleka hos tandhygienisten, undrar bara hur dyrt det blir. Jag kommer ändå att få en jätteräkning hos tandläkaren snart för jag ska dit och rotfylla. Det går väl på flera tusen antar jag.

Jag tycker att mina tänder har blivit lite vitare när jag borstat dem med salt, men det kanske inte är så bra i längden? Svider i tandköttet.
kerstin z5-6
Tror du kan köpa mald pimpsten , pulver, i burk på apotek -samma som man pustar bort missfärgningar med hos tandläkaren , kan avändas på lätt fuktad tandborste nån gång / månad ger god effekt på kaffe te osv - Och bleker inte /väteperoxid) som övriga metoder
andersen
Det går åxå med bakpulver på tandborsten men akta tandhalsarna och gör det bara en gång i månaden.
Sollan
Pimpsten -neej! Det är för grovt och repar emaljen.
kerstin z5-6
och vad gör blekmedel då ?? smile.gif
Sollan
Bleker... smile.gif smile.gif
Pimpsten är mer som att använda svinto på en diskbänk, menar jag. Det bildas fina repor som gör att ännu lättare blir missfärgat.
Fast, det förstås, använder man pimpsten med m-å-t-t-a så kanske....
kerstin z5-6
har ingen egen åsikt utan rådfrågar tandläkaren här hemma bara -varianten att bleka känns värre än att putsa med pimp /några ggr /år
Det gör ju hos tandläkaren med .
men jag antar att det är som att välja på pest o kolera laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Inga från Närke
De har varnat i tror jag Expressen kan varit Aftonbladet också för dessa blekmedel i veckan men kommer inte ihåg när.
Magdis
Oj det låter läskigt! Kanske bättre att ha gula tänder trots allt ändå.
Kerstin, du som har en expert där hemma; vet du om vanligt salt repar tänderna eller är skadligt på nåt sätt? Jag vill inte experimentera så att jag förstör tandemaljen.
kerstin z5-6
jag tror att Sollans tandkrämsförslag -Clinomyn för rökare är bra -om man inte kör den året runt .. nån enstaka pimp beh kanske -vita tänder är ju fint , men man ska vaäl ta det med måtta .)
Christoffer
Jag kör med Denivit (som det står att man kan ha för dagligt bruk) och många har sagt att jag har väldigt vita tänder.
Men personligen tycker jag att helt vita tänder ser för konstgjorda ut
och kan distrahera om man tittar på en människas ansikte.
anna_rispan
Ett tips är att tänderna INTE ska vara "vitare" än ögonvitan. O den är ju inte kritvit. En del modebilder blir jag nästan rädd för. Folk med helt vita ögonvitor som dockor och vita tänder som bländar. Inga porer eller rynkor. Hjälp......
Lady Hamilton
Det absolut enklaste sättet att få vitare tänder är att borsta med torr tandborste från början,då spelar det inte så stor roll vilken tandkräm du har.( men jag undviker de 2 största märkerna på marknaden)
Men ABSOLUT den bästa tankrämerna är de som är uppbyggda på salter, då blir det inga rester kvar i tandfickorna utan löses upp. Men det är klart du kan inte få vitare tänder än du är född med.
Detta fungerar även mycket bra för de som har problem med tandsten.(Flera har fått beröm av Tand hygienisten)
Jag själv o mina arbets kamrater har flera års erfarenhet av detta, vi är både rökare o icke rökare, kaffe tunnor/ icke kaffe tunnor ( ingen av oss jobbar med eller har någon tand utb.) rolleyes.gif
amaira
CITAT (Hamilton @ 09-01-2005, 10:35)
Men ABSOLUT den bästa tankrämerna är de som är uppbyggda på salter, då blir det inga rester kvar i tandfickorna utan löses upp.
Detta fungerar även mycket bra för de som har problem med tandsten

Låter intressant. Hur vet man vilka tandkrämer som är uppbygda på salter?
Jag menar, vad tittar jag efter i innehållsdeklarationen?

Undrar amaira.
Kathy
Dentosal är en tandkräm som är uppbyggd på salt.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Scrollan @ 09-01-2005, 11:28)

Min favorittandkräm, fånigt att man bara kan köpa den på apoteket.
Magdis
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-01-2005, 12:05)
CITAT (Scrollan @ 09-01-2005, 11:28)

Min favorittandkräm, fånigt att man bara kan köpa den på apoteket.

Får du vita tänder av Dentosal då?
Lady Hamilton
Det bör hon få, iallafall om hon även börjar tandborstningen med TORR tandborste.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå de är hyfsat vita trots att jag är kaffedrickare, fast inte är de sådär skrämmande vita som man ser i reklam för tandblekningsmedel. Hurpass dentosal hjälper ifall man har fläckiga tänder vet jag inte så mycket om jag har inte använt någon annan tandkräm på så många år att jag inte har något att jämföra med.

Kan tillägga att jag aldrig har haft hål i tänderna heller så den verkar fungera ur den aspekten med (eller så har jag bara bra gener).
Magdis
Den tandkrämen måste jag skaffa! Jag är inte ute efter att få extremt vita tänder och det är nog ingen risk heller. Fläckar har jag inte på tänderna, de är ganska jämngula.
Tesa
Jag har använt sån där "Dental Whitening" tandkräm....vilket slutade med att jag fick börja med "Sensitive" för att både jag och barnen började få ilningar.....nu är jag tillbaka på ruta ett....vanlig tandkräm......
Men visst blev tänderna vitare.... rolleyes.gif
Sollan
CITAT (anna_rispan @ 09-01-2005, 10:13)
Ett tips är att tänderna INTE ska vara "vitare" än ögonvitan. O den är ju inte kritvit.

Nää, snarare lätt rödsprängda....

Ett annat tips. Man kan doppa tandborsten i vanligt salt och borsta med. Ta vanlig fluortandkräm sedan (det smakar inte så gott) rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Det bästa för vita tänder är något somheter Plaque Off finns för både människor och djur;

http://www.vixax.com/plaqueoff.htm

Härlig historia bakom!

Hälsar Ingrid
*Felix matte*
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-01-2005, 18:05)
Det bästa för vita tänder är något somheter Plaque Off finns för både människor och djur;

http://www.vixax.com/plaqueoff.htm

Härlig historia bakom!

Hälsar Ingrid

Fick mig att minnas att jag lovade berätta ifall medlet gjorde verkan på Felix dåliga andedräkt i den här tråden.
Nu är hans andedräkt femtielva ggr bättre än innan, men eftersom han har en del tandsten så ska jag boka tid hos veterinären. tongue.gif wub.gif

Själv har jag använt Denivit i en massa år utan att märka någon större skillnad (var storrökare) ...men nu sedan jag (rökfri) skaffat el-tandborste har mina tänder blivit mycket vitare. biggrin.gif
Maria Alunda/Uppland
Hej!

Kul att läsa allas ideer själv är jag tandsköterska och det finns inget medel och då menar jag inget som ger livslång effekt.
Börjar du använda blekning hos en tandläkare eller hyienist så kommer du att få fortsätta vidare och det kan bli ganska dyrt då det inte är billigt. Priset varierar ring runt och hör vad respektive klinik tar.

Sådana medel som olika tankrämer,salt och mer som ni nämner skulle jag kunna tänka mig kanske fungerar lite för stunden. Använd slipande medel mycket varsamt då du "sliter" ner emaljen och följden kan bli mucket obehagliga ilningar. Tänk på det stakars tandköttet också det kan dra sig tillbaka och då får man tänder som blir/ser långa ut.

Kan skriva hur mycket som helst. Jag har själv funderat på att bleka mina tänder tycker det är fint, men jag vågar inte med tanke på riskerna för ilningar, usch tänk att inte kunna le ute för att det ilar i tänderna av den kalla luften.
Sedan det att man måste fortsätta... även sluta röka dricka kaffe te för att inte förstöra resultatet redan dagarna efteråt.....

Har du provat Air-Flow det fungerar som en liten bläster med salt/citron pulver blir faktiskt skillnad efteråt... det bleker inte men tar bort beläggningar av olika slag.

Tänk på att emaljen nöts bort och växer inte ut igen som naglar.....

Mvh Maria Sundman tandsköterska som hoppas att komma in på tandläkarhögskolan i Stockholm hösten 2005.
Gringer
CITAT (anna_rispan @ 09-01-2005, 10:13)
Ett tips är att tänderna INTE ska vara "vitare" än ögonvitan. O den är ju inte kritvit. En del modebilder blir jag nästan rädd för. Folk med helt vita ögonvitor som dockor och vita tänder som bländar. Inga porer eller rynkor. Hjälp......

Det finns bra fotoredigeringsprogram - Photoshop tex. blink.gif

Till och med i reklamfilmerna redigerar man ofta "frame by frame" och inte bara tänderna, utan även kroppsformerna.
------------------------

Har man fyllningar så bleks inte de om man bleker tänderna. Det kan se lite lustigt ut.
Min tandläkare ville inte bleka mina tänder. Du måste se naturlig ut, sa hon. Det måste synas att du har levt dina dryga 50 år. Däremot bytte hon ut en fyllning som gulnat till en färg som överensstämde med mina tänder.
Maria Alunda/Uppland
Jag håller med Dig Gringer det blir mycket pengar om man ska byta fyllningar som i sin tur kanske börjar krångla eller blir större arbeten än vd man tänkt sig från början man ska inte "röra" den björn som sover.

Man ska se naturlig ut man kan byta några fula fyllningar i de partier som syns när man ler....

Tänk om alla såg likadana ut fy det skulle inte jag tycka om. Min man har ett så underbart diastema (mellanrum mellan framtänderna i överkäken) och det skulle jag inte vilja se honom utan men däremot kanske en ta lite tandsten och ta bort beläggningarna. Han gjorde det inför vårat bröllop gissa om tänderna såg vita ut då när man var van med rök och kaffe ytan... biggrin.gif
Gabi
Hej!

Jag har blekt tänderna hos en tandläkare. Det kostade 2600 har jag för mig. Det som är bra är att man får skenor tillverkade och det är den dyra delen. Sedan köper man till medlet. Det som är bra med skenorna är att man kan lägga flour i dem och på så sätt stärka tänderna. Jag är jättenöjd även om tänderna inte blev riktigt så vita som jag önskat. men man kan kanske inte få vitare tänder än sin ursprungsfärg?

Gabi
Magdis
Maria, blir emaljen nött av att borsta med vanligt salt eller kan man göra det? Jag tycker att det har gett resultat på bara ett par gånger. Idag var jag och köpte Dentosal-tandkräm också.
Jag vill absolut inte göra nåt som sliter ner tänderna, så viktigt är det inte med vita tänder.
Zanna
Mina tänkder har en gul ton (och en brun rand mitt på som ingen tandläkare förstår hur jag fått den!) trots att jag inte dricker kaffe eller te och borstar tänderna väldigt noga. När jag var lite använde vi alltid Dentosal - till mig och mina systrars stora förfäran - den var vidrig tyckte vi. Men, mamma som var tandsköterska ville att vi skulle använda den så...

Jag har blekt mina tänder en gång hos tandläkaren. En tandläkare jag haft tidigar motsatte sig blekning för han menade att sådan fräter på emaljen. Min senaste tandläkare jag hade i Stockholm tyckte dock jag kunde prova och det gjorde jag. Jag tror jag betalade 2 500 kronor. Man får en slags bettskena som fylls med blekmedel och man har den i munnen en stund på morgon och kväll om jag minns rätt. Nästa gång jag vill bleka behöver jag bara köpa blekmedlet och det kostar några hundralappar - om jag minns rätt smile.gif Sist jag var till samma tandläkare och vi diskuterade blekning igen så kollade vi färgen och även fast jag trodde mina tänder var tillbaka till gamla färgen så visade det sig att de fortfarande var ljusare. Det var ca 4 år sedan jag blekte dem och kanske 2,5 år sedan jag kollade igen.
Christoffer
Salt ska man helst undvika, möjligtvis kan man kanske använda det vid enstaka bruk. Natriumkloridmängden i vissa tandkrämer är liten, vilket inte ska vara någon större risk om man använder det varje dag, men oftast är det ett annat natriumsalt som används i vanliga tandkrämer.
Sollan
CITAT (Christoffer @ 11-01-2005, 09:05)
Salt ska man helst undvika, möjligtvis kan man kanske använda det vid enstaka bruk. Natriumkloridmängden i vissa tandkrämer är liten, vilket inte ska vara någon större risk om man använder det varje dag, men oftast är det ett annat natriumsalt som används i vanliga tandkrämer.

Varför då?
adrian
Jag tål inte sötningsmedel, jag nästan spyr av det... mad.gif

Varför ska folk stoppa i sån skit i allt man ska stoppa in i munnen?

Sen ska man inte lära barn att äta sötsaker???

Dentosal är världens bästa tandkräm (tycker jag)..

Nu vill jag inte kräkas längre på morgonen.. biggrin.gif
Lady Hamilton
sad.gif
Ingrid på Västkusten
Det är väl mest salt och bikarbonat i dentosal ahr jag för mig - och så bruakr det vara zinkvitt i tandkräm. Crearome har ett recept på egen tandkräm - finns la på shenet med.

Jag köper en svindyr tea tree tandkräm då jag vill undvika alla skummande tillsatser som finns i de vanliga tandkrämerna plus allt fluor.... vita tänder får jag av Plaque off :-))
Christoffer
Sollan> För salt är ett rätt effektivt slipmedel, som vid dagligt bruk och under lite längre tid kan förstöra emaljen.
Sollan
CITAT (Christoffer @ 11-01-2005, 21:09)
Sollan> För salt är ett rätt effektivt slipmedel, som vid dagligt bruk och under lite längre tid kan förstöra emaljen.

Jag är skeptisk till att saltet är s-å hårt slipande. Det löser dessutom upp sig efter ett tag. Pimpsten är värre i så fall.
Sollan
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-01-2005, 16:21)
Jag köper en svindyr tea tree tandkräm då jag vill undvika alla skummande tillsatser som finns i de vanliga tandkrämerna plus allt fluor.... vita tänder får jag av Plaque off :-))

Om du inte använder tandkräm med fluor i så rekomenderar jag fluorsköljning/fluortabletter... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon