Jag läste om Sparrispotatis förra året. Den odlades på Bjärehalvön och såldes på Östermalmshallen för lyxpris till rika invånare.
Nu till min första fråga: har ni förslag på andra goda gamla sorter, gärna fasta.
Ralf
Svår fråga! Vit drottning, den klassiska Mälarpotatisen, tror jag är fast. Men jag är inte säker. Dessutom är den engelsk i sitt ursprung, och den kan vara knepig att hitta utsäde av.
Kan du inte testa mjölig potatis? Bättre att tillaga, bättre att värma upp. Då är Leksands Vit bäst av alla! Och därefter tycker jag King Edward står sig bra. Fast potatis förändrar smaken vid uppvärmning, den blir inte god.
Kan du inte gå in till någon plantskola modell äldre och fråga? Fråga gärna den äldste du hittar på plantskolan! Eller Åsa kanske kan hjälpa dig? Hon brukar ha koll på det mesta.
Maggan zon 6
22-01-2005, 16:24
Jag odlar upp cirka 200 kvm potatis varje år. Har provat många olika sorter. Men förutom, vår mandelpotatis, så vill jag rekommendera en fast gul och mycket god potatis som är relativt recistent mot bladmögel. Den är dansk och heter Sava.
Sen en mjöligare sort är Asterix som får väldans stora knölar och är användbar till i princip allt.
Savan kanske inte är den lämpligaste sorten till mos och gratänger, men den är så god i sig själv, så den behöver bara kokas som den är.
Lycka till!
Maggan zon 6
Det säljs också förpackningar som innehåller 4 sorters potatis, sorterade var för sig. Man kanske kan experimentera sig fram genom att köpa många olika förpackningar och få massor av olika sorter?
Ralfs bilder på löpsedlarna var kul! Om man följer båda råden, blir man ju varken äldre eller yngre :-))))))))))) Så man kan lika bra vara som man är!
Bintje är den potatis jag gillar mest, om man klarar den utan att den får "skorv" vill säga.
Klar tvåa är mandelpotatisen för utan den kan man inte äta surströmming.
evelina
23-01-2005, 10:47
Här kommer en bra länk med potatissorter.
potatissorter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.